משעממם לי! / יעל שי דקל

2



הראשון ליולי הגיע ויחד איתו התלונה השכיחה ביותר בפי ילדנו – משעמם לי! אז מה עושים? איך יוצקים תוכן שהוא לא תלוי אלקטרוניקה או חשמל?
דור הולך ודור בא, ונדמה כמו שבכל פעם אנחנו מתמודדים עם דור שהוא משכולל יותר, חכם יותר, בקיצור משובח יותר. דבר נוסף שמאפיין את הילדים של היום, הוא שאם לוקחים להם את המחשב והטלביזיה הם מתקשים מאוד למצוא את עצמם. רגע לפני שהולכים להדרכת הורים ומאחר ולא כדאי לתת להם לשבת מול המסכים המרצדים במשך חודשיים עם הפסקות קטנות לאוכל, רצוי שנמצא רעיונות נוספים, שעשויים להפעיל אותם ולעניין אותם.
שגרת חופש – תוכנית כבסיס לשינויים
במשך השנה ישנה שגרה, אשר מובילה לכך שיש, באופן טבעי, דברים נוספים שהילדים עוסקים בהם. אם זה גן או בית ספר, חוגים או חברים. בקיץ, כל השגרה הזו כמובן לא מתקיימת. כאשר הילדים עוד קטנים עד גילאי 11-12, הם הולכים למסגרות של קייטנות וכו’, מה שנותן חצי יום של תוכן. אבל כשמדובר בילדים גדולים יחסית שנשארים בבית, הרי שסדר יום יכול מאוד לסייע.
בתחילת החופש שבו עם הילדים ותעלו רעיונות של דברים שהם היו רוצים שיקרו בחופש (כמו ביקורים בים או בבריכה) ודברים שהם היו רוצים שיקרו בכל יום. תכינו יחד איתם תוכנית אשר משלבת את רצונותיהם עם רצונותיכם. יחד איתם שבצו כמה פעמים בקיץ אפשר ללכת לסרט וכמה פעמים מגיעים לים. כאשר יש תוכנית ברורה, זה כבר פחות משנה אם תתממש או לא. הוצאה לפועל של כל התוכנית תלויה לא פעם במצב הרוח או בתוכניות שקרו מבלי שתכננו. אבל עם תוכנית, יש לכם מרכז לחזור אליו. ומקור לשאוב ממנו רעיון ברגעי משבר.
מזג האוויר
קיץ זה הזמן לים ולבריכה ולפעילויות בחוץ. מאידך, קיץ זה הזמן בו השמש הכי מסוכנת ואל לנו להקל בכך ראש. יש הרבה דברים שאפשר להספיק לעשות עד השעה 11 בבוקר ואז להיכנס מתחת לקורת גג ושוב להוציא את הראש אחה”צ. כאשר מקפידים על השעות האלו, גם אנחנו נוכל ליהנות מהשהות בחוץ עם הילדים, כי עוד לא יותר מידי חם, וגם להספיק לעשות משהו מהבית.
תקציב
להיכנס לכל פרויקט בלי מסגרת תקציבית זה שיגעון. תתפלאו לגלות שחופשת הקיץ היא פרויקט לא קטן. אפשר כמובן לשתות את תקציב החוגים השנתי לטובת הקייטנות, אבל ברוב המקרים זה לא ממש מספיק. כאשר אתם יושבים עם הילדים על התוכנית של החופש תבנו איתם גם מסגרת תקציבית לכל שבוע ולכל החופש. גם אתם מרוויחים כאן שיעור נחמד לילדים וגם תדעו היכן אתם חיים. ייתכן וההתנהלות הנבונה הזו תהייה בדיוק מה שצריך כדי לאפשר לכם את החופשה הזו באילת או בחו”ל, שכה ייחלתם אליה.
תנו להם להתמודד
אפילו עם מסגרת ברורה לגבי כמה זמן ביום יש להם למחשב ולטלביזיה, או הגדרות של מה עושים היום ומתי, לאן אפשר ללכת ובאיזה יום, עדין לא נצליח להימנע מלשמוע את מילות הקסם – משעמם לי!
הדרך הכי טובה ללמד את הילדים, כיצד להפריח את שיממון השעמום, היא לא בזה שניקח על עצמנו להיות קצין הבידור, אלא דווקא בזה שניתן להם להתמודד עם שעמום. אף אחד עוד לא מת משעמום! נכון בהתחלה זה יהיה טעון ומעצבן במקרה הטוב, אבל אם הם יגלו בעצמם שהם נהנים לקרוא, למשל, או לצייר או לזום עבור עצמם עניין בבית. אולי גם יגלו כך שהחבר הכי טוב שלהם מהכיתה בסוף לא נסע עם המשפחה והוא בבית, שהשכנה עושה קייטנות הורים ויש הזדמנות להרוויח כמה שקלים והיד עוד נטויה. הם גם לא ישתעממו וגם ילמדו. למעשה, כאשר הם מפעילים את הראש ומוצאים לעצמם את הפתרונות, הם גם נהנים יותר ממה שהם עושים, כי זה מה שהם רצו וגם הם לומדים כיצד להעסיק את עצמם ובעצמם.
ולבסוף שווה לחשוב אם אולי החופש הגדול הוא באמת הזמן שבו צריך קצת להיות משעמם לי. ככה כשחוזרים לבית ספר מגלים שהיה למה להתגעגע, ולא הכל כל כך עגום. מי יודע ייתכן ואפילו יתגלה כי אפילו יש בחזרה לבית הספר משהו טוב.