להיות אם פונדקאית בישראל – כל מה שצריך לדעת בנושא

2

קשה לבחור בין פונדקאות בארץ לבין פונדקאות בחו”ל

הרצון שלנו להעמיד צאצאים, לטפל ולאהוב תינוקות וילדים הוא אחד מהדחפים הבסיסיים ביותר. למרות הרצון העז, רבים אינם מסוגלים לממש אותו, בין אם בגלל סיבות פתולוגיות או פיזיולוגיות. כדי להצליח בכל זאת להפוך להורה, ישנה אופציה של פונדקאות.

אחת מהבחירות הקשות שעליכם לעשות אם אתם מעוניינים לפנות להליך של פונדקאות, הוא ההחלטה האם אתם רוצים לעבור את ההליך בארץ או בחו”ל. לכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות משלה. פונדקאות בארץ מצד אחד היא לרוב ללא סיכוי לניצול או פגיעה באם הפונדקאית, היא לרוב זולה יותר, והמעבר של ההליך קרוב לבית מקל עליכם. לעומת זאת, להשיג אם פונדקאית בישראל זה אתגר לא פשוט. פונדקאות בחו”ל לעומת זאת היא זמינה וקלה יותר בירוקרטית לביצוע, אך דורשת מכם להתאמץ להימנע מפגיעה באם הפונדקאית.

מהם עיקרי חוק הפונדקאות בישראל?

פונדקאות בארץ מספקת יתרונות רבים, הכוללים בין השאר היעדר של מחלוקת דתית בנוגע לדת היילוד, עלות כספית נמוכה, וסיכוי קטן יותר לסיבוך משפטי. כדי להימנע מסיבוך משפטי, חשוב מאוד להכיר את עיקרי חוק הפונדקאות בישראל הנקרא גם חוק הסכמים לנשיאת עוברים. עיקרי החוק הם:

  • הקרבה לאם הפונדקאית: חל איסור מוחלט על אם פונדקאית עם קרבת דם לבני הזוג. הסיבה לכך היא חשש מקרבה יתרה לילד, כמו גם הלכות ממזרות.
  • מאפייני האם הפונדקאית: האם חייבת להיות מאותה דת של בני הזוג, ועלייה בנוסף להיות אמא בעצמה.
  • החובה של בני הזוג כלפי האם הפונדקאית: בני הזוג מחויבים לדאוג לאם הפונדקאית מבחינה כלכלית, ולספק לה פיצוי בגין סבל, אבדן ימי עבודה ולממן כל טיפול הקשור להיריון.
  • אישור ההסכם: אישור הסכם הפונדקאות ייעשה על ידי ועדה מיוחדת במשרד הבריאות, אשר תפקידה לוודא כי ההסכם איננו פוגע באחד מהצדדים, ואינו כרוך בתשלום או בלחץ על האם הפונדקאית.

מדוע אסור לקבל תשלום עבור פונדקאות?

העובדה שתשלום עבור הליך הפונדקאות הוא אסור על פי חוק, מגבילה מאוד את מספר הנשים המעוניינות לעסוק בכך. ההגבלה על מספר הנשים יוצרת לחץ, ומובילה ישראלים רבים לחפש פתרון מחוץ לגבולות המדינה.

הסיבה בגינה אסור לאם פונדקאית לקבל תשלום מעבר לפיצוי על תקופת ההיריון היא שהמדינה לא רוצה לאפשר ניצול רגשי ונפשי של נשים ממעמד סוציואקונומי נמוך. פונדקאות של אם שאינה בשלה או מעוניינת בכך באמת יכולה להיות הליך קשה מאוד נפשית, ולכן היא חייבת להיעשות בנפש חפצה.

 

 

CREDIT – PIXABAY


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *