בלוטת התריס והריון – TSH

2


לנשים מסוימות, בעיות בבלוטת התריס יכולות לגרום לסיבוכים במהלך ההריון.

בלוטת התריס היא אזור בגוף השולט על חילוף החומרים שלך. בלוטת התריס גורמת לשחרור הורמון שמבטיח שחילוף החומרים שלך נשאר בקצב קבוע.

במהלך הטרימסטר הראשון להריון, בלוטת התריס הינה בעלת תפקיד קריטי בהתפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר.
בלוטת התריס של האם נמצאת בפעולה עד השבוע ה10-12 להריון, אז מתחילה בלוטת התריס של העובר לתפקד בכוחות עצמה.

במהלך ההריון, העובר מקבל אספקה של יוד המיוצר ע”י בלוטת התריס בעקבות התזונה שלך. במידה ויש לך בעיות בבלוטת התריס, לעובר עשויות להיות בעיות מסוימות.

תת פעילות של בלוטת התריס בהריון

במידה ובלוטת התריס שלך אינה מייצרת כמות מספקת של הורמונים, פעילות הבלוטה וחילוף החומרים שלך יהיו איטיים. במצב זה ניתן לטפל בקלות באמצעות תרופות המכילות את הורמון בלוטת התריס. אנשים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס, ייאלצו בד”כ לקחת תרופות שיאזנו את המצב למשך כל חייהם.

במהלך ההריון, בלוטת התריס יכולה להגביר את הסיכון להפלה, רעלת הריון, יתר לחץ דם, היפרדות שליה ולידות מוקדמות.
התינוק עלול להתמודד עם משקל לידה נמוך ויכולה להיות גם ירידה ביכולות המנטליות כתוצאה מכך, אך זהו סיבוך נדיר.

במידה ואת סובלת מבעיות בבלוטת התריס, עליך לקחת במהלך ההריון את התרופה שכוללת את ההורמון המגרה את בלוטת התריס TSH לפחות פעם בשליש.
במידה ויש לך בעיה בבלוטת התריס יש ליידע את רופא הנשים שלך ולבחון עמו את דרך הטיפול הטובה ביותר.

פעילות יתר של בלוטת התריס

בעיה נוספת נפוצה הקשורה בבלוטת התריס נקראת פעילות יתר של בלוטת התריס. כאשר ישנה פעילות יתר של בלוטת התריס, חילוף החומרים בגוף פועל בצורה מוגברת והוא מזורז יותר.
במידה ופעילות הבלוטה לא מבוקרת כראוי, למצב זה יכולה להיות השפעה הרסנית על ההריון. זה יכול לגרום לאי ספיקת לב אימהית, הפלה, לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך לעובר, לידת תינוק מת ורעלת הריון.

נשים רבות לא נתקלו בבעיות בבלוטת התריס במהלך ההריון ולעיתים הבעיות מתפתחות רק לאחר הלידה של התינוק. מצב זה נקרא בלוטת התריס שלאחר לידה או דלקת של בלוטת התריס.

מצב זה קורה בד”כ בתוך שנתיים עד שישה חודשים לאחר הלידה, והוא בד”כ קצר טווח.
יחד עם זאת יש נשים שאצלהן הבעיה לא נפתרת והן זקוקות לטיפול ארוך טווח. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה לקבלת המשך טיפול במידה ויש לך בעיות בבלוטת התריס.