בדיקת אולטראסאונד לדופק עוברי

2

בדיקת אולטרא סאונד לאיתור דופק בד”כ מתבצעת בין השבוע ה6 עד ה8 להריון.

בבדיקה זו בעצם מאשרים את התפתחותו התקינה של העובר, בודקים את גודל הרחם, שהכל תקין, את גודל העובר וקיומו של שק החלבון , וכמובן מוודאים שיש דופק, אשר מופיע כמו נקודה קטנה שמהבהבת על גבי הצג של מכשיר האולטרא סאונד.

בדיקת האולטרא סאונד הראשונית, ורוב הבדיקות עד שבוע 14 בערך מבוצעות באופן וגינאלי ולא בטני, כך שאם זהו הריונך הראשון , ואת הולכת עם בן זוגך, כדאי שתכיני אותו נפשית לכך שיש סיכוי שיכניסו לך בין הרגליים את המתמר של האולטרא סאונד (רוב הגברים בטוחים שאולטרא סאונד מבוצע רק על הבטן, אך בשלב כה צעיר של ההריון קשה לאתר דופק ולמדוד בצורה נוחה מאחר והרחם עדיין מאוד נמוכה).

כאמור, ניתן לראות דופק עוברי ברוב המקרים החל מהשבוע ה-6 להריון ולעיתים אף בשבוע 5, אך יחד עם זאת ישנם מקרים של ביוץ מאוחר או התפתחות קצת יותר איטית של העובר, ואז ניתן לראות דופק רק בשבוע 8-9.

כמו כן, ישנם מקרים של מכשירי אולטרא סאונד מיושנים או לא מספיק טובים , שלא תמיד מצליחים לאתר דופק ואת העובר. שמעתי על מקרים רבים שרופא עם מכשיר מסוים לא הצליח לאתר דופק ובאותו היום רופא אחר עם מכשיר אחר כן הצליח.

במידה ואת לפני השבוע ה-8 ועדיין לא אותר דופק, מומלץ להמתין עוד מספר ימים, לבצע בדיקה חוזרת ואף לקבל חוות דעת מרופא נוסף.

אופציה נוספת היא לבצע בדיקת בטא בהפרש של יומיים שלושה ולוודא הכפלה על מנת לדעת שאכן יש התפתחות תקינה של העובר.

יחד עם זאת, ישנם עוברים שאצלם הדופק נצפה בשבוע מאוחר יחסית, אך המשך התפתחותם תקין ואין לכך השפעה על המשך ההריון.