בדיקות סקר גנטיות

2

הריון הינו דבר משמח, אך על מנת שהעובר יהיה בריא ושלם, יש לבצע מגוון רחב של בדיקות. ניתן גם לבצע בדיקות שונות לפני ההיריון או במהלך ההיריון עצמו ואף אחריו, במידה והתגלו מחלות שונות בתינוק שנולד. 

מאמר זה יעזור להורים החרדים לגורל תינוקם או שיש להם מידע על מחלות שונות במשפחה.  המאמר ייתן לכם את המידע על בדיקות סקר גנטיות מה הבדיקות מגלות? מדוע יש לבצען? האם יש צורך לבצען לפני או אחר ההיריון וכדומה


מה הן בדיקות סקר גנטיות?

בדיקות סקר גנטיות אלו בדיקות שניתן לבצע אותן לפני הכניסה להריון, במקרים דחופים ניתן להיכנס להריון ולבצע את הבדיקות מהר ככל האפשר. מטרת הבדיקות האלו הן לגלות מחלות תורשתיות שונות בתינוק ובכך לעזור להורים ללדת תינוקות בריאים.

 הבדיקות הללו מותאמות בייעוץ אישי לבני הזוג ולפי המוצא שלהם. הן בודקות מגוון רחב של מחלות תורשתיות העלולות להופיע באוכלוסייה עצמה.


האם כל זוג חייב לעשות בדיקות גנטיות בהריון ומה הבדיקות מגלות? 

גם אם אין להם מחלות תורשתיות במשפחה ונולדו ילדים בריאים, אך כל בני זוג נושאים במטען הגנטי שלהם מחלות תורשתיות. לעיתים יכולות לעבור שנות דור עד שמחלה מתגלה בבני המשפחה. 

ישנן בדיקות גנטיות, המומלצות לכל האוכלוסייה כמו מחלת סיסטיק פיברוזיס, תסמונת הX, השביר, הגן הגורם לליקוי שכלי. מטרת הבדיקות היא אינה לאתר נשאים שכן כל אחד מבני הזוג הוא נשא, אלא המטרה היא לאתר אם שני בני הזוג נשאים של אותו הגן וכך יש להם סיכוי ללידת ילד חולה. במידה ומתגלה כי בני הזוג הם נשאים ניתן להעניק להורים מגוון רחב של שיטות שונות למניעת הולדת ילד חולה במחלה כזו.


האם כדאי לבצע את בדיקות סקר גנטי לפני או אחרי ההיריון?

עדיף לבצע בדיקות סקר גנטיות לפני הכניסה להריון, אך ניתן גם במהלך ההיריון, אז אם מבצעים במהלך ההיריון חשוב לבצע את הבדיקות כמה שיותר מוקדם משום שקבלת התוצאות אורכת כשמונה עד עשרה שבועות. 

לעיתים יהיה צורך לבדוק את בני הזוג בבדיקות שונות בהתאם לתוצאות.


האם הבדיקות עולות כסף?
רוב הבדיקות בייעוץ הגנטי אינן עולות כסף הן מבצועות בחינם על ידי קופות החולים או בתי החולים.
איך מתבצעת הבדיקה?
לאחר שיש רשימה של הבדיקות שיש לעשות אותן ניגשים אל קופת החולים הבדיקות מתבצעת על ידי לקיחת דם מהווריד בדומה לבדיקת דם רגילה. 

 

לסיכום: במאמר זה דובר על בדיקות סקר גנטיות שמטרתן העיקרית היא מציאת מחלות תורשתיות וכן גם בני זוג שלהם ילדים בריאים צריכים לבצע זאת. 

עדיף לבצע את הבדיקות לפני ההיריון אבל גם במהלך ההיריון ישנה אפשרות ועדיף בתחילת ההיריון.  


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *