איך לבחור כסא לתינוק לרכב / מושב בטיחות לתינוק – כסא לרכב לתינוקות

ALFAאיך לבחור כסא לתינוק לרכב / מושב בטיחות לתינוק – כסא לרכב לתינוקות – מה חשוב לדעת לפני שאתם עושים את אחת הקניות החשובות לתינוק שלכם

אחת הרכישות החשובות לתינוק היא כסא הבטיחות.
רוב כיסאות הבטיחות הקיימים כיום בשוק, מותאמים מגיל שנה ומשקל 10 ק”ג ומתאימים להתקנה ברכב עם כיוון הנסיעה.
ישנם מספר כיסאות בטיחות בודדים אשר מותאמים להתקנה נגד כיוון הנסיעה ומגיל 0 כגון אלפא אומגה עלית ואוונפלו טריומף .
יחד עם זאת, כיסאות בטיחות שמותאמים מגיל 0 לא תמיד מתאימים בפועל לתינוק בשל הגודל והזוית. כאשר רוצים לשים תינוק במשקל 3-4 קילו בתוך כיסא בטיחות שמותאם לתינוק בגיל שנה + זה יוצר מצב קצת בעייתי שבו התינוק שוקע בתוך הכיסא ולא תמיד יש תמיכה מספקת לראש התינוק.
בשל כך מומלץ לשים תינוק בחודשים הראשונים ועד שהוא לומד להחזיק את הראש בצורה יציבה בסלקל אשר יתמוך בו והתינוק ישב בתוכו בצורה מרופדת ובטוחה יותר.
 
 

לפניכם מספר קריטריונים שחשוב לשים לב אליהם כאשר בוחרים כסא בטיחות:

  • תו תקן חשוב לקנות אך ורק כסא בטיחות בעל תו תקן אירופאי או אמריקאי המאושרים ע”י מכון התקנים הישראלי.
  • מבחני ריסוק מומלץ לרכוש כיסא בטיחות איכותי שעבר מבחני ריסוק של 50 קמ”ש לפחות. אמנם הם יותר יקרים אך במקרה של תאונה במהירות גבוהה הם יקטינו משמעותית את הפגיעה בתינוק. כמו כן, ישנם כסאות בטיחות שעברו גם מבחני ריסוק של פגיעה צידית ויש להם הגנה נוספת בצידי הראש.
  • נקודות עיגון של הרצועות- מומלץ לרכוש מושב בטיחות עם 5 נקודות בהן החגורה נתפסת בכיסא. כמו כן יש לוודא שהחגורות מהודקות היטב סביב גופו של הילד, שהאבזם ניתן לפתיחה בקלות ע”י מבוגר ושיש לו מנגנון שמקשה על פתיחתו ע”י תינוק. בנוסף, יש לוודא שכאשר הילד קשור בכיסא אין לו את היכולת להשתחרר ממנו.
  • מיקום הרצועות במושב הבטיחות – כאשר חוגרים את התינוק בכיסא הבטיחות נגד כיוון הנסיעה הרתמות צריכות לצאת בגובה הכתפיים או מתחתיהן. כאשר חוגרים את התינוק בכיסא הבטיחות עם כיוון הנסיעה, הרצועות של הרתמות צריכות לצאת בגובה הכתפיים או מעליהן.
  • התקנת מושב בטיחות עם או נגד כיוון הנסיעה – מושב בטיחות יש למקם נגד כיוון הנסיעה מגיל לידה ועד גיל שנה ובמשקל של 9 ק”ג לפחות. רק לאחר גיל שנה אפשר להפוך את הכיסא עם כיוון הנסיעה. הסיבה אינה קשורה ליכולת השרירים לתמוך בצוואר אלא ביכולת של החוליות בצוואר להמתח בעת תאונה. רק בגיל שנה החוליות מתחילות לפתח עמידות למתיחה הזו ולכן עדיף להמשיך לנסוע הפוך גם קצת אחרי גיל שנה. רוב כיסאות הבטיחות הנמכרים היום מותאמים להתקנה רק עם כיוון הנסיעה. כיום התקן מדבר על להשאיר את הפעוט עד גיל שנתיים נגד כיוון התנועה, מאחר וזה בטיחותי יותר עבורו.
  • מיקום הכיסא – בדקו בעת הרכישה שהכסא נכנס למושב האחורי ברכבכם. המקום הכי בטוח הוא המושב האמצעי האחורי. במידה וברכבכם יש כריות אויר במושב הקדמי, המנעו מלהושיב את הילד מקדימה בין אם מדובר בכיוון הנסיעה או נגד כיוון הנסיעה. בכל מקרה של תאונה התינוק יהיה הרבה יותר בטוח במושב האחורי מאשר הקדמי.
  • התקנת הכיסא – בקשו מצוות החנות להתקין את הכיסא בצורה נכונה ברכבכם, בקשו הסבר כיצד להתקין אותו. בחלק מהכיסאות יש התקן הנקרא “איזופיקס” אשר מתחבר עם נקודות עיגון ישירות לגוף המושב ואז הכיסא מותקן בצורה הרבה יותר בטוחה. יש לשים לב שלכיסא הבטיחות מצורפות הוראות התקנה.
  • זוית הכיסא – כאשר נוסעים עם התינוק נגד כיוון הנסיעה, מומלץ להשכיבו אחורה ובחלק מהמקרים להוסיף מגבת מגולגלת כדי ליצור זוית של 30 מעלות לכיסא. כאשר מתקינים את הכיסא עם כיוון הנסיעה, יש ליישר את הגב של המושב ולהושיב את התינוק בצורה ישרה בכיסא.
  • התאמת כיסא הבטיחות לגיל התינוק : מומלץ לרכוש כסא בטיחות לכל שלב ושלב בחיי הילד:
    -שלב ראשון – מגיל 0 ועד 12 חודש, עד משקל 13 ק”ג, מומלץ לקנות כסא מסוגN.B.  – נגד כיוון הנסיעה
    – שלב שני – מגיל שנה ועד גיל 4, משקל 9 ועד 18 ק”ג – עם כיוון הנסיעה
    – שלב שלישי – מגיל 4 ועד 10 שנים, ממשקל 15 ועד 36 ק”ג, יש להשתמש בבוסטר ובחגורה
    המוצלבת המקורית של הרכב.
    ישנם כיסאות בטיחות כמו אלפא אומגה עלית למשל שמתאימים מגיל לידה ועד למשקל 36  ק”ג והופכים גם לבוסטר בהמשך.
  • ריפוד המושב – קחו בחשבון שהשימוש בכיסא בטיחות בניגוד לסלקל הוא ארוך יותר. כאשר אתם בוחרים בכסא בטיחות, שימו לב שהריפוד שלו רך , נעים ונושם על מנת שלילדכם יהיה נוח במהלך נסיעות ארוכות ושיהיה לו כיף לישון בכיסא ושניתן להסירו בקלות על מנת שתוכלו לכבסו מדי פעם.
  • הטיית  המושב – מומלץ לבחור בכיסא שבו אפשרות הטיית הזוית היא נוחה וניתנת לביצוע במשיכת יד קלה כדי שתוכלו לבצע זאת גם תוך כדי נסיעה.
  • תאונה – במידה והרכב עבר תאונה כאשר כסא הבטיחות נמצא בתוכו, יש להחליף את הכיסא. הוא עלול לחטוף מכה חזקה ובלתי נראית אשר תפגע בעתיד ביכולת בלימת הזעזועים שלו.במקרה של תאונה עם התינוק או הפעוט במושב הבטיחות, אין להוציא את התינוק ממושב הבטיחות רק לאחר בדיקה רפואית ואישור רופא!! במקרה של פגיעה בגב הכיסא יקבע את גב התינוק ויגן עליו!!
  • גובה הכיסא והתאמתו לתינוק – כאשר אתם מושיבים את הילד בכיסא הבטיחות, חשוב לוודא שיש רווח של 2.5 ס”מ לפחות בין קצה הכיסא לראש הילד.
  • חשוב!!!! כאשר אתם מתקינים כסא בטיחות או סלקל ברכב, באותה ההזדמנות בטלו את האפשרות לפתוח את דלת הרכב שסמוכה לכסא הבטיחות (קדמית\אחורית) מבפנים. בד”כ יש בדלת כפתור. מומלץ גם לנעול את כפתורי השליטה בחלונות במידה ויש לכם חלונות חשמליים.
  • מעבר לבוסטר – פעוט ששוקל מעל ל18 ק”ג חייב כסא בטיחות שמתאים לגודלו ומשקלו, כגון בוסטר. חשוב לשים לב שחגורת הבטיחות לא תעבור על צווארו של הילד.
  • זמן השימוש בכיסא הבטיחות – מומלץ להשתמש בכיסא בטיחות שגילו עד 5 שנים.