מדריך שימור דם טבורי – מחיר שימור דם טבורי , הנחות דרך קופת חולים , בנק דם טבורי ציבורי או פרטי

2

 

מדריך שימור דם טבורי – מחיר שימור דם טבורי , הנחות דרך קופת חולים , בנק דם טבורי ציבורי או פרטי – כל מה שאתם צריכים לדעת על התהליך ואיפה לשמר תאי גזע.

דם חבל הטבור הוא אחד מהמקורות היחידים לתאי גזע – תאים ראשוניים שעדיין לא עברו תהליך של מיון והגדרה לטובת המטרה הסופית שלהם בגוף ובשל כך הם יכולים לשמש כמקור ריפוי ולהתאים את עצמם למקומות ותפקידים שונים בגוף – היות והם עדיין לא התגבשו לצורתם הסופית.

תאי הגזע נמצאים בחבל הטבור בעת הלידה ולכן במהלך השנים האחרונות החלו לאסוף את התאים היקרים מפז הללו ולשמר אותם.

תאי גזע יכולים להועיל בהשתלות במקרה של מחלות חמורות כמו סרטן או מחלות גנטיות שונות.

כבר משנות ה-70 החלו להשתמש בתאי גזע שמקורם בעיקר ממח העצם ומצאו אותם יעילים בתהליך ריפוי של הגוף.

בשנת 1988 הושתלו לראשונה תאי גזע מדם חבל הטבור בהצלחה ומאז השתמשו בדם זה בעשרות אלפי מטופלים – ילדים ומבוגרים.

השתלת תאי גזע מצליחה טוב יותר במטופלים שמשקלם מתחת ל-40 קילו , היות וכמות תאי הגזע בחבל הטבור הינה מזערית.

כאשר נעשה שימוש בתאי גזע מדם טבורי להשתלה, יש לכך מספר יתרונות על פני תאי גזע ממח עצם:

  • הדם הטבורי אינו מכיל מחלות נרכשות או זיהומים
  • לתורם יש התאמה גנטית  של 100% לדם הטבורי, ולבני משפחה כ-25%.
  • התאמת רקמות – על מנת להשתמש בתרומה של דם טבורי להשתלה, התאמה חלקית של הרקמות מספיקה ברוב המקרים. לאור זאת, האפשרות להתאמה חלקית בלבד בין התורם למושתל מרחיבה את אפשרויות הטיפול לעוד בני משפחה ולא רק לילד התורם עצמו.
  • זמינות – הדם הטבורי זמין מיידית בבנק הדם הטבורי וברגע שאותר תורם פוטנציאלי, אין צורך ליצור איתו קשר כדי להשתמש בתרומה ולהוציא תאי גזע ממח העצם. כמו כן, אין צורך לוודא שהמטופל זמין או בריא.
  • תסמונת השתל נגד המאחסן – תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי עמידות וסבלנות גבוהה יותר כלפי הגוף שמקבל את התאים המושתלים, והשימוש בהם עשוי להקטין את התסמונת GVHD – מצב בו התאים המושתלים תוקפים את הגוף המאחסן, ואף מצב הפוך בו הגוף המאחסן דוחה את התאים המושתלים.
  • היבט מוסרי – תאי דם חבל הטבור הינם זמינים ואין להם שום שימוש או צורך משמעותי בגוף התינוק לאחר הלידה בשונה מאיסוף תאי גזע מדם עוברי.
  • דם טבורי הוא סוג של תעודת ביטוח למחלות עתידיות של התורם ובני משפחתו.
  • אוטיזם ודם טבורי – טיפול באוטיזם – בעשור האחרון, עלה מספר המאובחנים באוטיזם בישראל ב-200%. תקווה חדשה להורי ילדים על הספקטרום: טיפול באמצעות דם טבורי עצמי עשוי להיות הטיפול הראשון בעולם למצב זה.
    לאחרונה פורסמו תוצאות ראשונות של ניסוי קליני בפאזה ראשונה לטיפול בילדים על
    הספקטרום האוטיסטי באמצעות דם טבורי עצמי.
    בניסוי השתתפו 25 ילדים בגילאי 2-6 שהוריהם שימרו את הדם הטבורי שלהם בבנק משפחתי ביום לידתם לצורך טיפול עתידי. כמובן ששימור הדם הטבורי בוצע ללא ידע מוקדם על כך שהילד יאובחן על הספקטרום האוטיסטי.
    לפי תוצאות הניסוי, השתלת דם טבורי עצמי לילדים על הספקטרום האוטיסטי היא בטוחה ואין לה תוצאות לוואי. בנוסף, דיווחו החוקרים על שיפור משמעותי בלמידה ובמדדים התנהגותיים של 75% מהילדים שהשתתפו במחקר במהלך שישה חודשים שאחרי עירוי הדם הטבורי העצמי.
    תוצאות מעודדות אלה ישמשו בסיס למחקר עתידי רחב היקף.

יחד עם זאת, יש מספר חסרונות לאיסוף תאי גזע מדם טבורי :

  • תזמון – יש לבצע את איסוף דם חבל הטבור בסמוך ללידה והוא זמין לזמן קצר של דקות ספורות.
  • כמות – כמות תאי הגזע הנאספת בדם חבל הטבור מאוד קטנה ועל מנת לבצע השתלה, כמות זו מתאימה בדרך כלל לאדם שמשקלו אינו עולה על 30-40 ק”ג .
  • אין אפשרות לאסוף כמות נוספת של דם טבורי מאותו תורם – בשל העובדה שאת דם חבל הטבור ניתן לאסוף רק בסמוך ללידה, במקרה של כשל בהשתלת תאי הגזע אצל מטופל, לא ניתן יהיה לקבל מנת דם נוספת מאותו התורם.
  • השהיית איסוף דם חבל הטבור – יש הטוענים כי יש לאפשר לתינוק כמה דקות שבהן תאי הגזע שבחבל הטבור יעברו לגופו כדי לאפשר לו לקבל את כל מה שהוא צריך מהאם ושיש להשהות את החיתוך של חבל הטבור. אפשר לשלב איסוף דם טבורי עם השהיה קצרה של ניתוק חבל הטבור.
  • קליטה מאוחרת של השתל בגוף המושתל –  לאחר השתלת דם טבורי מתרחשת עלייה בכמות כדוריות הדם הלבנות, וזאת בשלב מאוחר יותר, לעומת השתלת מח עצם. בשל עיכוב זה, המושתל נותר חשוף לזיהומים לאחר ההשתלה לאורך פרק זמן ארוך יותר.
  • מחלות גנטיות עתידיות של התורם – בשל העובדה שאיסוף דם חבל הטבור מתבצע בשלב מוקדם בחיי היילוד, לא תמיד קיים כל המידע לגבי מחלות גנטיות שלו או של הוריו , ולעיתים יש מחלות שמתגלות בשלב מאוחר יותר בחייו של התורם או בחייהם של הוריו – דבר שעשוי לעיתים להשפיע על הצלחת ההשתלה בגופו של המושתל.

 


בנק דם טבורי ציבורי לעומת בנק דם טבורי פרטי

כיום ניתן לבצע שימור של תאי גזע מתוך דם חבל הטבור בבנק דם טבורי ציבורי או פרטי.

בנק דם ציבורי

התרומה לבנק דם ציבורי הינה ללא עלות, וגם השימור אינו כרוך בתשלום.

ברגע שאתם תורמים לבנק דם ציבורי, מנת הדם שלכם זמינה לכל החברים בבנק הדם הציבורי והיא תהיה זמינה לאדם הראשון שיזדקק לה ותמצא בינו לבין מנת הדם שלכם התאמה.

במידה ואתם תזדקקו למנת דם בבנק דם ציבורי, אין שום הבטחה שמנת הדם שלכם תהיה זמינה לכם או מנת דם תואמת כך שיש איזשהו סיכון מסוים שאתם לוקחים.

כמו כן, כל מנה שמגיעה לבנק הדם הציבורי והנפח שלה מתחת ל-50 סמ”ק או שאינה עומדת בקריטריונים מסוימים, נזרקת, כך שזה מקטין את הסיכוי שתמצא לכם מנת דם בעת שתזדקקו לה.

הממשלות בכל העולם מנסות להעלות למודעות הציבורית את נושא תרומת תאי הגזע לבנק דם טבורי ציבורי על מנת להגדיל את מאגר התורמים – ככל שהוא יהיה גדול יותר, כך יוכלו לתת מענה לתורמים רבים יותר ולייצר מאגר גדול ועשיר עם אחוזי התאמה גבוהים לקהל רב.

זמינות בנק הדם הציבורי 

טרם הלידה, יש לוודא שבנק הדם הציבורי עובד עם בית החולים בו בחרתם ללדת. קחו בחשבון שיש לטפל במהירות במנת הדם שנלקחה ושלא תמיד יש זמינות מצד בנק הדם הציבורי היות והוא לא עובד 24 שעות ביממה.

 


בנק דם טבורי פרטי

כאשר אתם שומרים את דם חבל הטבור שלכם דרך בנק דם טבורי פרטי, למעשה הדם יהיה זמין רק לתורם ולבני משפחתו וזו למעשה סוג של פוליסת ביטוח משפחתית.

אף אחד לא יוכל להשתמש במנת הדם שלכם והוא זמין בד”כ לפרק זמן של כ-20 שנה, תלוי בבנק.

יחד עם זאת יש לא מעט מחקרים בימים אלו שעובדים על פיתוח יכולות השימור והתפקוד של תאי גזע מדם טבורי ורופאים רבים סבורים שתהיה התפתחות לטובה בתחום זה כך שתאי הגזע מחבל הטבור יוכלו לתת מענה לבעיות רפואיות נוספות.

זמינות בנק דם פרטי 

הבנקים הפרטיים לשימור דם טבורי זמינים ועובדים 24 שעות ביממה ויגיעו לכל בית חולים בו ילדתם. כמובן שיש לתאם מולם מראש בנוגע לתהליך האיסוף.


עלות שימור דם טבורי  – הנחות דרך קופת חולים

קופות החולים הבינו שיש ביקוש מצד הציבור לשימוש בשירות שימור דם טבורי ועל כן יצרו הסדרים מול חברות שימור דם טבורי – בנק דם טבורי פרטי.

כיום ניתן לקבל החזרים מקופות החולים בסכומים שונים, בהתאם לסוג הפוליסה והוותק שלכם. ההחזרים יכולים להגיע לסכומים של אלפי שקלים.

מומלץ לבדוק מול מחלקת הביטוחים בקופת החולים שלכם מה ההחזר לו אתם זכאים.

לא נפרט את הסכומים של כל קופת חולים, היות וסכומים אלו משתנים מעת לעת וממטופל למטופל ולכן רק בירור באופן אישי מול קופת החולים יתן לכם את התשובה המדויקת.

 


איך לבחור בנק דם טבורי פרטי ?

כיום יש בישראל 3 בנקים לשימור דם טבורי – קריוסל , טבורית ותא לחיים. 

כאשר אתם בוחרים בנק דם טבורי, אתם למעשה בוחרים בשותף לטווח ארוך וחשוב לבחון היטב מספר פרמטרים על מנת לדעת שאתם משקיעים את הכסף שלכם ואת תעודת הביטוח הרפואית שלכם במקום הנכון.

מחיר אינו בהכרח שיקול טוב. בנק דם טבורי איכותי לא ירצה לחסוך בעלויות ולפעמים עדיף לשלם מעט יותר בידיעה שאתם שומרים את תאי הגזע היקרים מפז של התינוק שלכם, במקום בו הם יישמרו בצורה הטובה ביותר ותוכלו גם להשתמש בהם בעת הצורך.

מומלץ לעשות מחקר שוק מקיף ולבחון מה מציע לכם כל בנק דם טבורי על מנת לוודא שאתם בוחרים במקום הנכון.