סקירת מערכות ושקיפות עורפית – דרך הקופה או באופן פרטי??

2


picture-012

במהלך ההריון יש מספר בדיקות חשובות שיש לערוך על מנת לוודא שההריון מתפתח בצורה תקינה, והחשובות שביניהן הן שלוש הבדיקות הבאות:


  • בדיקת שקיפות עורפית – בדיקת שקיפות עורפית הינה בדיקת אולטראסאונד אשר מבוצעת בד”כ בין השבוע ה11 לשבוע 14, ובמהלכה מודדים את כמות הנוזל שיש בעורף העובר , על מנת לבדוק שהכמות עומדת בנורמה. במידה ויש חריגה, זה יכול לעיתים להעיד על בעיות כרומוזומליות או מומים בעובר, אך לא בהכרח, אלא רק מגביר את הסיכון לכך.


  • סקירת מערכות ראשונה – בדיקת אולטראסאונד לסקירת מערכות כללית של העובר. מתקיימת לרוב בין השבוע ה-14 לשבוע ה18, כאשר רוב המערכות של העובר כבר קיימות ופועלות.


  • סקירת מערכות שניה – מורחבת.- בדיקת אולטראסאונד שמתקיימת בין השבוע ה-22 לשבוע 26, כאשר כל המערכות בגופו של העובר פועלות , ובד”כ סקירה זו נעשית על מנת לבדוק שאין מומים אצל העובר ושהוא מתפתח בצורה תקינה.


את הבדיקות הללו ניתן לערוך אצל רופאים או מכונים שעובדים בהסדר עם קופות החולים השונות ואז זה בתשלום סמלי של כ-100-300 ש”ח לבדיקה, או שניתן לערוך את הבדיקות הללו אצל רופאים מומחים באופן פרטי, תמורת תשלום שהוא הרבה יותר גבוה.


בחלק מהמקרים מקבלים החזר חלקי מהקופה בגובה של כ500-300 ש”ח עבור הבדיקות הללו במידה ומבצעים אותן באופן פרטי, כאשר עלות הבדיקה הפרטית יכולה להגיע גם לסכום של 1000-2000 ש”ח, תלוי ברופא, ובמוניטין שיש לו בד”כ.

כאשר מבצעים את הבדיקה דרך קופת החולים, מקבלים בד”כ רשימה של מכונים או בתי חולים אשר עובדים בהסדר עם הקופה, וניתן לבחור מתוכם היכן לבצע את הבדיקה.


החיסרון העיקרי שבדבר הוא שאת לא יכולה לדעת מי הרופא שיבדוק אותך, ובחלק מהמכונים את הבדיקה מבצע טכנאי. ברוב המקרים הרופא\טכנאי יושב עם דף ומסמן וי על כל אחד מהפרמטרים שצריך לבדוק, לא תמיד יש לו סבלנות יתרה לשתף ולהסביר לך את הכל, ולרוב הבדיקה מאוד עניינית וקצרה (אם כי שמעתי על מקרים של רופאים ממש נחמדים שחברות שלי נתקלו בהן), בעוד כאשר עושים בדיקה באופן פרטי, בד”כ הרופא מפנה חצי שעה לפחות עבורך, פחות מסתכל על השעון, מסביר כל דבר בסבלנות, ואת למעשה מקבלת “תמורה עבור האגרה” בין אם דמוית תשומת לב אישית יותר או סקירה קצת יותר מדוקדקת של כל האיברים ( אצלי השקיפות ארכה חצי שעה, הסקירה הראשונה 45 דקות, והסקירה המורחבת כשעה – שלושתם באופן פרטי).


במידה ואת הולכת על סקירה דרך הקופה, מומלץ להתייעץ בפורומים של הריון ולידה לגבי המכונים או הרופאים, לעשות חיפוש קל בגוגל, לקבל המלצות, ואז לקבל החלטה.


במידה ואתן הולכות לרופא באופן פרטי, כמובן שכדאי גם כן לחפש המלצות, להתמקח על המחיר, לוודא שתקבלו החזר חלקי דרך הקופה, לוודא מה צריך להיות כתוב על החשבונית כדי לקבל את ההחזר, במידה ויש ביטוח רפואי פרטי או ביטוח דרך העבודה, בדקי האם את זכאית לבדיקות מסוימות, מה הותק הנדרש, לעיתים יש החזר עבור יעוצים, ואז אפשר לקבל החזר תמורת ייעוץ שזה בסביבות 500 ש”ח כאשר על החשבונית של הסקירה רשום “ייעוץ”.

וודאו היטב מה הזכויות שמגיעות לכן, ותנצלו אותן.