מחשב – משחק ילדים?! / יעל שי דקל

2


המכנה המשותף כמעט לכל ההורים באשר הם הוא הרצון להעניק לילדנו את מירב ההזדמנויות ואת הטוב ביותר. בעידן בו מחשבים מנחיתים מטוסים, מפעילים מפעלים ולמעשה כמעט שולטים בעולם, חשוב שילדנו ירכשו את מיומנויות השליטה במחשב. אולם באיזה גיל כדאי להתחיל לחשוף אותם למחשב ובאילו מינונים?
אם יש לי מחשב חדש – עכשיו אני רק צריכה ילד בן 13 שילמד אותי מה לעשות בו – בבדיחה הנפוצה הזו יש הרבה מן האמת. בעוד שעבור המבוגרים, ברוב המקרים, מדובר בכלי עבודה או בחיבור לעולם החיצון, עבור הילדים מדובר בעוד משחק ולא סתם משחק, המשחק בה’ הידיעה.
כשם שהילדים הבינו את העניין והתוכן הרב שיש במחשב, הרי שיצרני משחקי המחשב והתוכנות קלטו את קהל היעד העצום וכוח הקניה שעומד מאחריו. גם אם אתם לא קונים משחקי מחשב, האינטרנט מספק לילדכם עולם עשיר של משחקים מקוונים, כך שאם רק לא תפריעו לו הוא מסוגל יהיה לשבת כל היום מול המסך ולא למוש ממנו.
התבוננות נכוחה והבנת הכיוונים אליהם העולם נע, מבהירים לנו כי ילדנו יהיו חייבים לדעת לשלוט גם הם במחשב. בדורנו, לשמירה על דיאטה יש תוכנה שמחשבת את הקלוריות, לדעת לוחות זמנים של הרכבת יש אתר באינטרנט ואפילו כתיבת צ’קים מתאפשרת באופן מקוון באמצעות תוכנת אוטופונט, וזה רק על קצה המזלג. כל שני וחמישי חברת סטראט-אפ חדשה ממציאה איזה משהו חדש שבחיים לא חשבנו עליו ועכשיו אנחנו לא יכולים בלעדיו. תרצו או לא זה העתיד התעסוקתי של ילדנו ומי שישלוט בשפה ומי שידע להטות את הכף לטובתו יהיה זה שייהנה מהרווחים.
אז כולנו מסכימים כי חשוב שהם ישלטו במחשב הויכוח הוא על איזה מחיר ומאיזה גיל?
פעוטות וגילאי הגן
כמו שאמרנו תחום משחקי המחשב ותוכנות המשחקים משגשג ורק לקבוצת הגיל שעתה הזכרנו יש אין ספור משחקים. יש את הקומפי ואת הטלפון של אלמו ועוד המוני תוכנות ומשחקים של ציור ויצירת פרצופים. הגישה של הילדים אל המחשב היא מאוד טבעית ולא מהוססת אבל אל לנו להקל בכך ראש. חשוב לזכור כי בגיל הזה הם בונים את התקשורת ואת התשתית החברתית שלהם ולכן חשוב מאוד לשים לב כמה זמן הם מבלים עם המחשב. בגיל הזה עדין יש לכם ההורים את מלוא השליטה לגבי מה הילדים עושים במחשב ולכמה זמן. חשוב לחשוף אותם ליתרונות האינטרנט, ובמידתיות ללמד אותם כיצד להתנהל בו באופן כזה שלא יפלו לבורות ולסכנות שבו, וכך שהוא יהפוך לכלי מעשיר ולא לרועץ.
גילאי בית הספר היסודי
בגיל זה המחשב כבר חבר מוכר והופך לכלי עבודה. כבר בכיתות א’ מלמדים היום את הילדים לעבוד עם כל תוכנות האופיס ולהגיש שיעורים מודפסים. תוכנית חדשה שמקדם משרד החינוך מדברת על לימוד עצמי עם מחשב אישי, בו הילדים מתקדמים בעצמם במחשב במקום בחוברות. אם זה טוב או לא – זה כבר ויכוח אחר.
בגיל הזה מאוד חשוב לשים את כל תוכנות החסימה של תכנים לא מתאימים וללמד את הילדים מה מותר, מה אסור ומה מסוכן בהתנהלותם ברשת. דבר נוסף שכדאי לעשות הוא לנסות לתווך את התכנים ולשמור על זמנים סבירים בחשיפה למחשב. חשוב שהמחשב יהיה רק חלק מהחוויה של הילדים ולא ישתלט על כל מרחב הזמן הפנוי שלהם. בן חצי שעה לשעה ביום של מחשב זה גבול סביר. תנו להם ליהנות משאר העולם על ידי כך שתציבו גבולות ברורים לגבי כמה זמן מותר לשחק במחשב.
גילאי החטיבה והתיכון
ילדים בגיל הזה כבר הופכים להיות חלק פעיל מהחוויה המחשבית. הם כבר מצויים במחשבים יותר ממרבית המבוגרים ומכירים את מה שיש למחשב להציע על בוריו. היכולת של ההורים להגביל אותם בזמן, כמעט ולא קיימת. על מנת שלא להגיע למצב, שכל מה שהילדים עושים בזמנם הפנוי הוא לשחק במחשב, חשוב להקדים תרופה למכה ולצקת תוכן לחייהם שימלא את זמנם ומעניק להם ערך מוסף: תנועת נוער, חוגי ספורט, נגינה הם רק חלק מהדברים שדורשים הרבה זמן, אימון והתמדה ומרחיקים את בני הנוער מהרשתות החברתיות המשתלטות על חיי הילדים.
ואם כבר על המחשב אז עדיף לנסות להכין מלימון לימונדה. אם תעניינו את הילדים למשל בצילום סרטים. אז הם יבלו את זמנם בלערוך אותם ולא במשחקים ובצ’טים. כל רעיון יצירתי מצידכם ילמד אותם חשיבה יצירתית.
חשוב לזכור כי למחשב יש סכנות שאינן קשורות לתוכן. כדי שהילדים המתוקים שלנו לא יפגעו חשוב שנשמור עליהם. יש להתאים את הגובה ומרחק המסך באופן כזה שמתאים להם. חשוב לבחור להם כסא טוב שהיציבה שלהם לא תיפגע. לארגן את פינת הישיבה באופן כזה שהיא תתאים להם. דבר נוסף שחשוב הוא, ללמד את הילדים לנקות את המקלדת ואת אזור המחשב אחת לכמה ימים. הכתמים השחורים שמצטברים על כל מקלדת הם למעשה חיידקים. בפועל, על מקלדת שלא מנוקה יש פי 400% יותר חיידקים מאשר באסלה. חיידקים אלו עשויים לגרום לדלקות עיניים ומחלות חיידקיות.
שמירה על זמן סביר וסביבת מחשב מתאימה ונקייה היא הדרך הנכונה ליהנות מהכלי שנקרא מחשב תוך נטרול העוקץ שלו.
המאמר בשיתוף אופסט קולור – דפי צ’קים חלקים מותאמים לאוטופונט