מה קורה עם הכסף שלי בחופשת הלידה?

2

 הריון ולידה מביאים עימם לצד אושר גדול גם הרבה זכויות שיעזרו לכם לשמור על הכסף שלכם אל מול ההוצאות הרבות. בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על כל מה שמגיע לכם בזמן ההיריון ולאחר הלידה

 

מאת: דסי ניר

תקופת ההיריון היא תקופה מרגשת מאוד, על אחת כמה וכמה אם זהו ההיריון הראשון שלכם. בין אם את כבר בהריון או שאתם עדיין רק חושבים על זה, וודאי כבר הספקתם לקרוא לא מעט על כל השינויים הפיזיים שאת צפויה לעבור, ההורמונים המשתוללים שגורמים לסערת רגשות, כל הדברים שיש להכין לקראת הלידה והקטנצ׳יק שעתיד להצטרף למשפחה. ככל שהימים עוברים והבטן גדלה, אתם מוצאים עצמכם עסוקים יותר ויותר בבדיקות רפואיות, בבחירת בית החולים ואפילו ברכישת הרהיטים לחדר התינוק המושלם שלכם. מהר מאוד תלמדו שהריון ולידה מביאים לה-מ-ו-ן הוצאות, ותמיד יש עוד משהו שלא חשבתם עליו מראש.

מצד שני, מגיעות לכם לא מעט זכויות מביטוח לאומי, גם במקום העבודה וגם בקרן הפנסיה. אז כדי שתוכלי להביא לעולם ילד בנחת, ריכזנו עבורכם את הדברים שחשוב לדעת כדי לשמור על הכסף שלכם בזמן ההיריון ובחופשת הלידה.

לפני הלידה

גמלה לשמירת הריון – אם הרופא המליץ לך להיות בשמירת הריון, כדאי מאד להקשיב לו. במקרה ששמירת ההיריון נמשכת מעל 30 ימים רצופים ושולמו עבורך דמי הביטוח הלאומי כנדרש, ואם הינך עומדת בהוראות הדין, תוכלי לקבל קצבה מיוחדת מהביטוח הלאומי בהתאם לשכר שקיבלת אבל לא יותר מ-291.90 ש״ח ליום, הקצבה הזו מחליפה את המשכורת שלך מהמעסיק. העדרוות בת פחות מ-30 ימים רצופים תחשב כימי מחלה, ימי חופשה, חופשה ללא תשלום או כחופשת לידה מוקדמת, בהתאם לנסיבות.

במקרה בו שמירת ההריון היא מעל 90 ימים ניתן לתבוע את קרן הפנסיה תביעת נכות ויתכן ותהיי זכאית  לקצבה (חלף גמלה לשמירת הריון מביטוח לאומי).

שמירת זכויות במקום העבודה – אם עבדת לפחות חצי שנה אצל המעסיק, אסור לפטר אותך או לשנות את תנאי ההעסקה שלך במהלך תקופת ההיריון, אלא באישור מיוחד ממשרד הכלכלה שניתן רק בתנאים מסוימים.

במהלך שמירת ההיריון, ככל שעבדת אצל המעסיק לפחות חצי שנה לפני תחילת ההריון וככל שאת זכאית לגמלת שמירת הריון בהתאם להוראות הדין והתקנות, המעסיק חייב להמשיך להפקיד עבורך את ההפרשה לקרן הפנסיה, ו/או לקרן ההשתלמות ו/או לקופת גמל, ובלבד שבמהלך התקופה בה את זכאית לגמלה לשמירת הריון, המשכת לשלם את חלקך בהפרשות לקופת גמל. במקרה שבו רק המעסיק הפריש עבורך תשלומים לקופת גמל, הוא ימשיך לשלם את התשלומים במועד ובשיעור בגובה שכר העבודה אשר היה אמור להשתלם לך כאילו המשכת לעבוד.

חופשת לידה מוקדמת – אם כבר קשה לך לסחוב ואת מרגישה צורך לנוח ולהיערך ללידה נפשית וגופנית, תוכלי לקחת חופשת לידה מוקדמת של עד שבעה שבועות לפני הלידה. במקרה כזה תוכלי לקבל כבר תשלום מביטוח לאומי, אך תקופת חופשת הלידה שבתשלום לאחר הלידה תתקצר בהתאם.

בזמן חופשת הלידה

אחרי שתלדי בשעה טובה, מגיע לך לנוח וליהנות מהתינוק או התינוקת. משך חופשת הלידה שתוכלי לקבל תלוי במשך הזמן שעבדת אצל המעסיק, אך בכל מקרה לא פחות מ-15 שבועות ולכל היותר 26 שבועות. רק על חלק מהתקופה הזו תוכלי לקבל דמי לידה מהביטוח הלאומי כתחליף למשכורת שלך. את חופשת הלידה תוכלי להאריך כחופשה ללא תשלום על חשבונך בהתאם לוותק במקום העבודה ולמשך שנה לכל היותר.

מענק לידה – לאחר הלידה, גם אם ילדת בלידת בית, תקבלי מהביטוח הלאומי סכום חד-פעמי בסכום של כמה מאות עד כמה אלפי שקלים, תלוי כמה ילדים נולדו באותה לידה וכמה ילדים יש כבר בבית.

דמי לידה – אם שולמו עבורך דמי ביטוח לאומי כנדרש תוכלי לקבל דמי לידה מהביטוח הלאומי במקום השכר שלך, במשך 8 שבועות לפחות ועד 15 שבועות. אם תלדי יותר מתינוק אחד, או אם את או התינוק תאושפזו חלילה למשך זמן ממושך לאחר הלידה, תוכלי לקבל את דמי הלידה למשך זמן ארוך יותר. דמי הלידה מחושבים לפי השכר שלך עד תקרה של 1460 ₪ ליום.

שמירת זכויות במקום העבודה – במשך כל חופשת הלידה אסור לפטר אותך וגם לא לפגוע בתנאי ההעסקה. גם ב-60 הימים שאחרי תום חופשת הלידה אין לפטר, אלא באישור של משרד הכלכלה בתנאים חריגים. במהלך חופשת הלידה תמשיכי לצבור וותק ואת כל הזכויות שנותן המעסיק, מלבד ימי חופשה – אלו נצברים רק לפי הזמן שתעבדי בפועל.

אם עבדת אצל המעסיק לפחות חצי שנה לפני שנכנסת להריון, מקום העבודה חייב להמשיך להפקיד עבורך לקרן הפנסיה ו/או לקרן השתלמות ו/או לקופת גמל, לאורך כל התקופה בה תקבלי דמי לידה. עוד לפני הלידה, המעסיק יכול לנכות את החלק שלך בהפקדות לקרן הפנסיה ולקרן השתלמות, עבור החודשיים הראשונים של חופשת הלידה. את שאר ההפקדות שעל חשבונך המעסיק יוריד לך אחרי שתחזרי מחופשת הלידה. חלק מהמעסיקים דוחים את ביצוע ההפקדות רק לאחר החזרה שלך לעבודה, אך זה עלול לפגוע בזכויות שלך אם לא יישמר רצף הפקדות. וודאי שהמעסיק ממשיך להפקיד לקרן הפנסיה במשך חופשת הלידה שבתשלום.

אם תאריכי את חופשת הלידה על חשבונך, המעסיק לא אמור להפקיד עבורך לקרן הפנסיה ולקרן השתלמות בתקופה זו. לכן כדאי שתדאגי לכך בעצמך כדי שלא יפגעו הזכויות שלך בקרן הפנסיה. לשם כך עדכני את קרן הפנסיה על הילד שנולד ודאגי להמשיך את ההפקדות על חשבונך. אם קשה לך לעמוד בהפקדה מלאה, בקשי מקרן הפנסיה לעשות הסדר ריסק, במסגרתו משולם רק החלק של ביטוח שארים וביטוח הנכות הכלולים בקרן. את יכולה לשלם עבור הביטוחים בעצמך או מתוך יתרת החיסכון שכבר נצבר בקרן.

חופשת לידה גם לאבות

בעקבות שינויי חקיקה שחלו לאחרונה, גם בן הזוג יכול לקחת חלק פעיל יותר בחופשת הלידה. כך למשל הוא יוכל לקבל חופשה ביום הלידה ובחמשת הימים שלאחריו גם ללא אישור המעסיק. חלק מהימים יחשבו כימי חופשה וחלקם כימי מחלה. בן הזוג יכול להחליף אותך בחופשת הלידה למשך כמה זמן שתחליטו, אבל רק החל מהשבוע השביעי לחופשת הלידה. בתקופה זו הוא יקבל את דמי הלידה במקומך. בנוסף, אתם יכולים גם לקבל שבוע אחד של חופשת לידה משותפת, אך עבור שבוע זה רק בן הזוג יקבל דמי לידה. אם הארכת את חופשת הלידה בחופשה ללא תשלום, תוכלי להתחלק גם בחלק זה של החופשה עם בן הזוג.

הלידה מביאה עמה הרבה שינויים לחייכם וחשוב לעמוד על כל הזכויות שלכם כדי שתוכלו באמת ליהנות מהתקופה המדהימה הזו. הורים לילדים צעירים יכולים לקבל הטבות רבות נוספות כמו תכנית חיסכון לכל ילד, נקודות זיכוי במס הכנסה וסיוע בתשלום עבור המעון ולכן כדאי מאד להיות כל הזמן עם היד על הדופק.