מה חשוב לדעת על שפעת אצל ילדים?

2

החורף כבר כאן ועונת השפעות יצאה לדרך. הילד מעלה חום, רועד, מתלונן על כאבי גרון והנזלת גולשת מאפו בלי הפסקה? יתכן שהוא חלה בשפעת.
הנגיף (וירוס) מרבה לתקוף ילדים, בעיקר מתחת לגיל 5 בעלי מערכת חיסונית חלשה. הורים רבים לא תמיד מבחינים בין שפעת להצטננות ולכן, חשוב לדעת שהשפעת מאופיינת לרוב בחום גבוה, שיעול, כאבי שרירים וראש ואלה מגיעים בעצימות גבוהה במיוחד.
כמובן שכדאי לגשת לרופא הילדים על מנת לאבחן אם אכן מדובר בשפעת וכן לבדוק כיצד ניתן להקל על הכאב של הילד ולסייע לו להחלים במהרה.

איך היגיינה אישית וסביבתית יכולה לעזור במניעת הידבקות בשפעת?

לפני שניגש לדרכי הפעולה בהתמודדות עם שפעת – חשוב להבין ששפעת היא נגיף שעובר מאחד לשני במהירות רבה בין אם באמצעות עיטוש, שיעול ואפילו דיבור ולכן, ברגע שילד חולה בשפעת חשוב להרחיקו מילדים אחרים עד שיחלים. אם כי יש לקחת בחשבון שיתכן שהוא כבר הדביק ילדים בשעה שהנגיף קינן בגופו. בכל מקרה, יש חשיבות רבה לשמירה על היגיינה להפחתת ההתפשטות של הנגיף ומניעת ההידבקות במחלה.
כדאי להסביר לילד שעליו לשטוף ידיים לפחות כ-20 שניות מתחת לזרם המים ולהשתמש בסבון ולהשתמש עבורו במקרה הורך, למשל בעת אכילה בחוץ, בתכשיר לחיטוי על בסיס אלכוהול.
המלצת משרד הבריאות היא לחסן את הילדים נגד שפעת, חיסון שיכול להפחית באופן משמעותי את הסיכוי למחלה ויש לקבלו מדי שנה כל פעם מחדש כיוון שכל שנה יש זנים חדשים של שפעת.

מחזקים את מערכת החיסון

חיזוק המערכת החיסונית יכולה מאוד לסייע במניעת מחלת השפעת או בהפחתת הסימפטומים הקשים של המחלה, שבמקרים קיצוניים עשויה להסתבך ולהפוך לדלקת ראות. ניתן להעשיר את התפריט התזונתי היומיומי בתרד פירות הדר, יוגורט פרו-ביוטי ובמידת הצורך, לאחר ביצוע בדיקת דם, לתת ויטמינים שונים או מולטי ויטמין הכולל בעיקר אבץ, מגנזיום וברזל כמובן אך ורק אם רופא הילדים המליץ ולילד אכן יש חוסרים תזונתיים שלא מולאו באמצעות תזונה.

דרכים להקלה וסימני אזהרה של שפעת

הילד כבר חלה בשפעת? זה הזמן להקל עליו ככל שניתן ולהניח לו לנוח ולתת לגוף לחדש אנרגיות. אוורור החדר הוא קריטי כי חשוב לתת לווירוסים לצאת החוצה ואפשר להשתמש גם בתרסיס מי מלח לניקוי מחיצות האף שלעיתים סתומות בעקבות הנזלת הרבה שמתלווה לשפעת.

צמח מרפא סמבוק שחור נחשב לעשיר בנוגדי חמצון עוצמתיים ומגיע בצורת סירופ עם אבץ וויטמין C ויכול לקצר באופן משמעותי את תקופת המחלה. הזנת הילדים בנוזלים חשובה להחלמה, כי הוא עשוי לאבד נוזלים במהלך המחלה ויש סיכוי שיתייבש וכדאי מאוד להיות קשובים לסימני אזהרה שעשויים לרמוז על החמרה במחלה כמו סימני התייבשות בעיניים ובפה, קשיי נשימה או נשימה חריגה כמו צפצופים או התנשפויות וגוון כחלחל בשפתיים ויש לפנות בהקדם לרופא או למוקד הרפואי לקבלת עזרה רפואית.

*** לכתבות נוספות בנושא שפעת היכנסו לקישור

קרדיט תמונה  RF123


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *