מדריך להורים במקרה של תאונות תלמידים בבית הספר – תאונות תלמידים פיצוי וכל מה שצריך לדעת

2

מהי תאונת תלמידים?   
ילדינו חשופים לפגיעות ולסכנות האורבות בכל מקום – בבית, בבריכה, בים, בכביש, ברחוב, בגינה הציבורית, בטיולים וכיו”ב.
הורים רבים אינם יודעים, כי ילדיהם מבוטחים תחת פוליסת תאונות אישיות, המבטחת כל ילד בישראל המצוי במסגרת חינוכית מגיל 3 ועד גיל 18.
הכיסוי הביטוחי חל על הילד בכל ימות השנה, 24 שעות ביממה, ובכל מקום בו נמצא התלמיד, גם אם לתאונה אין קשר לגן או לבית הספר בו לומד הילד לרבות בחופשים, בארץ ובחו”ל (למעט חריגים המצוינים בפוליסה).

מה מכסה פוליסת תאונות אישיות לתלמידים בבתי הספר?

הפוליסה מכסה נזקי גוף שנגרמו לילדים.
לעיתים, הפציעות קלות ומסתיימות בפלסטר ונשיקה אך לעיתים מסתיימות התאונות בפגיעות חמורות אשר עלולות לגרום לנכויות ואף למוות.


את מי תובעים – תביעה לפוליסה  

כאשר ילד מחליק, נופל מהאופניים, נופל בבית וכיו”ב, ללא כל התרשלות של גורם כלשהו חיצוני ונגרם לו נזק בגינו מגיע לו פיצוי,
יש לפנות לחברת הביטוח המבטחת את הילד בפוליסת תאונות אישיות ולהגיש תביעה לפוליסה (לא כל נפילה מזכה בפיצוי).
במקרה של נזק שאינו עולה כדי אחוזי נכות ואשר בגינו נעדר הילד מביה”ס תקופה ארוכה (למעלה מ- 21 ימים) או שהה באשפוז, ניתן לפנות לביה”ס לקבלת עותק מהפוליסה (חלק הרשויות שולחות להורים עם תחילת השנה עותק של הפוליסה) ולהוריד טפסי תביעה מאתר החברה המבטחת.


תביעת נזיקין תלמידי בית ספר

לעיתים, חלק מהמקרים מקורם בהתרשלות של רשויות/מועצות מקומיות בטיפול במפגעים,
אי הקפדה על תקנים ומסיבות אחרות המקימות עילה להגשת תביעה בנזיקין עקב התרשלות.
לכן, בכל מקרה של פציעה יש לבדוק האם קיימת עילת תביעה כנגד הרשות המקומית,
בית ספר ו/או גוף אחר האחראי למפגע.
אולם, יש לזכור שגם על ההורים עלול להיות מוטל “אשם תורם” עקב אי מניעת\הפחתת הסיכון
(למשל, לא פיקחו שהילד עלה על מתקן שאינו מתאים לגילו).

כמובן שלצורך בדיקת קיומה של עילת תביעה, יש להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום ולבחון כל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבות.



מה לעשות לאחר פציעה?

לפני הכל –

 במידה והילד נפגע, חשוב ביותר לפנות לקבלת טיפול רפואי בהקדם האפשרי, סמוך ככל האפשר למועד האירוע!!    

גם אם נדמה לנו כי המדובר בפציעה “קלה” או במכה “יבשה” שאיננו מייחסים לה תשומת לב, לעיתים לאחר מספר שעות או ימים עלולה הפציעה/המכה להחמיר ולגרום לנזק חמור יותר.

בנוסף לכך, זהו התיעוד הראשוני שלנו לאירוע התאונה, עלינו לאסוף את כל המסמכים הראשוניים החל מרגע הפינוי לבית החולים או קופת חולים מסמכי המיון, בדיקות, צילומים, סיכומי אשפוז, הנחיות להמשך טיפול וכל מסמך רלבנטי אחר שתקבלו, ולוודא שהכל מתועד באופן מסודר.


מיד נעבור למדריך המלא שיסביר לכם כיצד להתנהל במקרה של פציעת תלמיד בבית הספר, אך לפני כן –
מי אני? נעים מאוד! 

עוד ליאת עזריאל

ליאת עזריאל, עורכת דין בתחום הנזיקין, ביטוח ומשפט מסחרי  
עוזרת לאנשים וילדים שנפגעו בגופם או ברכושם להתנהל באופן בטוח מול חברות הביטוח והרשויות ולסייע להם בסבך הבירוקרטי הכרוך בכך.
אני עושה זאת באמצעות ניסיוני הרב בעולם הביטוח והמשפט ומלווה אתכם יד ביד לכל אורך ההליך.

       
קצת עלי ומה יהיה במדריך זה

למעלה מעשור אני נמצאת בעולם הביטוח והמשפט – עוסקת ומרצה בתחום ומשלבת את עולם הביטוח בעבודתי המשפטית.

ייצגתי חברות ביטוח ועבדתי בחברת ביטוח כך שאני מכירה את תחום הביטוח מלפנים ומאחור.

ניסיוני הרב לימד אותי שבכל אירוע נזק שמתרחש (בין אם המדובר בנזקי גוף ובין אם המדובר בנזקי רכוש (לרכב או לדירה, לעסק) יש להתנהל בצורה בטוחה ונבונה מול חברות הביטוח וזאת בכדי להימנע מטעויות שעשויות לעכב את הטיפול בתביעתנו וכתוצאה מכך לעכב את הפיצוי המגיע לנו שלא אחת הנו דרוש בדחיפות לטיפול במצב אליו נקלענו.  

במדריך זה אני אסביר לך כיצד להתנהל נכון ובטוח מול חברות הביטוח והרשויות במקרה של “פציעות/תאונות של ילדים” כך שבעת צרה תוכל לדעת כיצד להתנהל בצורה נכונה ולא לאבד זמן יקר ותיעוד שהנו חשוב ביותר.


מבוא

אם נכנסת למדריך הזה אז לצערי אתה מכיר את הסיטואציה הנוצרת לאחר אירוע תאונה/נזק בו נפגע ילדך כאשר הלחץ והדאגה גוברים על הכל.
לאחר שילדנו קיבל טיפול רפואי ראשוני – מה הלאה? מה לעשות קודם? למי להודיע?
על מנת לוודא כי ילדך יקבל את הפיצוי המקסימאלי בעקבות אירוע התאונה/הנזק עליך לפעול בצורה נכונה ולשים לב לפרטים חשובים החל ממועד קרות האירוע.

ראשית – פנה עם ילדך לקבלת טיפול ראשוני

כפי שהוסבר במבוא למדריך, חשוב ביותר לפנות מידית לקבלת טיפול רפואי על מנת לדאוג לבריאות ילדך וכמובן, על מנת שיהא לך תיעוד ראשוני. שים לב שאתה מוסר בפני האחות/רופא במיון בית החולים או מוסד רפואי אחר את פרטי התאונה, היכן קרתה, כיצד, היכן נפגע הילד, ממה הוא סובל בדיוק ולבדוק שאכן הכל נרשם בדו”ח מאחר וזהו התיעוד הראשוני שלך ויש לו חשיבות רבה בהתנהלות בהמשך מול חברת הביטוח.
אל תשכח לקבל עותק מהדו”ח, ממסמכי המיון, הבדיקות, האשפוז וכו’.


שנית – איסוף פרטים ותיעוד

קבל את הפרטים המלאים של האירוע, אם זה היה בחוג, בבית הספר או בגינה הציבורית.

וחשוב מכל – לתעד, לתעד, לתעד!
במידה והמדובר במפגע, יש לצלם את המפגע (המתקן, הרצפה) ממספר זוויות – מלמעלה, למטה, מקרוב, מרחוק, קח פרטים מאנשים שהיו עדים לתאונה (גם מבני משפחה) לרבות מספרי טלפון.
צלם, ככל האפשר, את הנזק שנגרם לילדך מאחר ועם הזמן הפציעות יחלימו ולא יהיה לך תיעוד.
תעד כל פרט רלבנטי לאירוע ואשר נראה לך חשוב ופנה בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי.       


שלישית – דו”ח תאונה, אישור תלמיד ואישור היעדרות

לאחר קרות הפציעה, פנה למזכירות המוסד החינוכי או המרכז הקהילתי או כל מוסד אחר בו ארעה התאונה ובקש לקבל דו”ח תאונה ובאותה הזדמנות בקש גם עותק מלא של פוליסת תאונות אישיות.

בקש מבית הספר/ הגן בו לומד הילד “אישור תלמיד” המאשר כי הילד לומד במוסד החינוכי (גם אם התאונה לא ארעה בבית הספר או בגן, יש לפנות למוסד ולבקש אישור תלמיד לצורך צירופו לתביעה שתוגש לפוליסה בחברת הביטוח) כמו כן בקש “אישור היעדרות” (במידה והילד נעדר מבית בעקבות התאונה).

ניתן להוריד מאתר חברות הביטוח טפסי תביעה ולתת למוסד החינוכי למלא על גבי הטפסים עצמם.



רביעית – איסוף מסמכים

איסוף המסמכים הרפואיים, קבלות בגין רכישת עזרים רפואיים, טיפולים שאינם כלולים בסל הבריאות, הוצאות נסיעה וכל הוצאה אחרת הקשורה לאירוע התאונה      

מיד לאחר התאונה ובתקופה שלאחריה, עליך לדאוג שילדך יקבל טיפול רפואי, יבצע את כל הבדיקות והטיפולים אליהם נשלח ולפנות לרופאים הרלבנטיים לפגיעותיו,
בין אם זה רופא משפחה, אורטופד או כל רופא אחר ולוודא שכל תלונותיו בעקבות התאונה וכל הטיפולים שהוא מקבל נרשמים וזאת על מנת שתוכל להוכיח בעתיד את תביעתו ולמקסם את סכום הפיצוי
(רלבנטי בעיקר כאשר קמה עילה לתביעת נזיקין בנוסף לתביעה לפוליסה כנגד גוף שהתרשל ובגינו ילדך נפגע).
על מנת שההתנהלות מול חברת הביטוח תעשה בצורה נכונה ולא מסורבלת, יש לשמור על כל התיעוד הרפואי ויש לקבל טיפול רפואי מתאים ברציפות ולא לוותר על בדיקות מאחר ובעתיד זה יכול לפגוע בהוכחת הנזק ובסכום הפיצוי הסופי שייפסק.

ברור שאין משתמע מכך כי יש להפריז במספר הבדיקות והתלונות, הכוונה שהטיפולים שתקבל יהיו ריאליים ביחס לפגיעה.

בנוסף לכך, יש לשמור על כל הקבלות בגין נסיעות, רכישת עזרים רפואיים, תרופות, טיפולים, עזרה של צד שלישי שסייע לילד לאחר התאונה (עזרה במשק הבית וכיו”ב), הפסד ימי עבודה של ההורים וכיו”ב.


חמישית – הגשת המסמכים לחברת הביטוח הרלבנטית

לאחר שאספת את כל המסמכים הרלבנטיים, מלאים וחתומים, יש להגיש את טפסי התביעה לחברת הביטוח בצירוף כל המסמכים הרפואיים, הוצאות וכו’. חברת הביטוח תדון בתביעה על סמך המסמכים שהוגשו וייתכן שתזמן את הילד לבדיקה רפואית.
בשלב הבא, חברת הביטוח תציע פיצוי, ככל שלא תהיה הסכמה לגבי סכום הפיצוי המוצע, לרוב יש להגיש תביעה משפטית לבית המשפט.

אל תקבל כמובן מאליו כל תשובה של חברת הביטוח כאשר היא דוחה את התביעה, אפילו בחלקה ואפילו אם הגישה חוו”ד מומחה מטעמה. במקרה כזה, יש לפנות לעורך דין הבקיא בתחום על מנת לבדוק כיצד כדאי להמשיך להתנהל.


דגשים חשובים:   

  1. כאשר תנהל תביעת נזיקין כנגד הגורם שהתרשל (עירייה, מוסד אחר) חברת הביטוח מטעמו, ברוב במקרים, תשלח חוקרים אשר יתעדו, יקליטו, יצלמו וכיו”ב. בכל מקרה בו מגיע אליכם חוקר ביטוח – אל תשתף עמו פעולה.
    ידע גם את יתר בני המשפחה שלך להימנע ממגע עם חוקרי הביטוח ו/או עם כל אדם אחר המנסה לדלות ממך פרטים בנוגע לאירוע.
    **במידה ואתה כבר מיוצג ע”י עורך דין, תפנה את החוקר ו/או כל פונה אחר לעורך הדין שלך, אל תענה על אף שאלה ואל תחתום על אף מסמך.
  2. תשומת לב כי תביעת הילד, הקטין תתיישן בחלוף 3 שנים ממועד האירוע ובמקרה של קטין- שלוש שנים מגיל 18, דהיינו, עד גיל 21.
    במידה וילדך נפגע, אל תמתין עד לתום תקופת ההתיישנות ומאידך, אל תגיש את התביעה בסמוך לאירוע התאונה מאחר ולנזקי גוף לוקח זמן להתגבש ויש להמתין להתגבשות הנזק. מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין המומחה בתחום. רק ברגע שתוגש התביעה לבית המשפט, תקופת ההתיישנות נעצרת.


לסיכום

לאחר שהבנת למה לשים לב וכיצד להתנהל, עורך דין הבקיא בתחום יעזור לך להתנהל מול חברות הביטוח ומול הקשיים שהן מערימות, ינחה אותך מה לעשות וכיצד וזאת על מנת להשיג עבור ילדך את הפיצוי המקסימלי.
עורך הדין יתנהל במקומך מול הגורמים הרלבנטיים ויסייע לך בסבך הבירוקרטי.

 

 


אז מה עכשיו ?

במידה וילדך נפגע, קבע עמי פגישת ייעוץ על מנת לבחון האם מגיע לו פיצוי וכיצד להתנהל מול חברת הביטוח כדי למקסם את הפיצוי המגיע לו.

לקביעת פגישת ייעוץ השאר פרטיך במייל –  [email protected]
או צור קשר בטלפון – 054-5589117
משרד עורכת דין ליאת עזריאל