10 טיפים לחיסכון בזמן להורים והתנהלות יעילה עם מטלות הבית

2

10 טיפים לחיסכון בזמן להורים והתנהלות יעילה עם מטלות הבית

לפני כשנתיים וחצי ביום בהיר אחד, מצאתי את עצמי מתעוררת בבוקר כשהאיש שהיה שם לצידי ב-12 השנים שקדמו לכך, אינו. 

נפרדנו. הוא יצא מהבית. 

פתאום אני לבד עם 3 ילדים קטנים – תאומות בנות שנתיים וחצי ועוד ילד בן 6, עסק מאוד תובעני, בית עמוס ומבולגן, כשרוב נטל הפרנסה עלי ו.. .איך מסתדרים כשיש רק 24 שעות ביממה? 

אני זוכרת את התקופה הזו כאחת הקשות בחיי. מנסה להתאושש רגשית ונפשית מהגירושין ובמקביל 3 ילדים קטנים זקוקים לי ותלויים בי. 

החודשים הראשונים היו לא פשוטים ולאט לאט למדתי להתנהל ולג’נגל בצורה נכונה ופרודוקטיבית שבסופו של דבר השאירה לי קצת יותר זמן לעצמי. 

אני ממליצה לכם, הורים לילדים, במיוחד כשהם קטנים, לקרוא את הכתבה הבאה, להפנים וליישם. זה יפנה לכם הרבה זמן לעצמכם, לזוגיות ולבית. 

  1. קבעו סדר יום קבוע ותחמו אותו בזמנים: 
    מאחר ואני עצמאית, היה לי קשה בהתחלה להתרגל לסדר יום חדש כשפתאום אני זו שאחראית על ההשכבות, על ההתארגנות בוקר, על הקימה בלילה לילדים וגם לעבוד בשעות הלילה. די מהר הבנתי שהחגיגות נגמרו ואם עד אותו יום הקטנות היו מושכות כל לילה עד 10-11 עם בדיקת גבולות או שהפיזור לגנים בבוקר היה נמרח לשעה 9, הבנתי שהיום שלי קצר ושאני חייבת להיות יעילה. 
    הייתי דואגת להכין מראש בגדים בשעות הערב לילדים, שמה להם ליד המיטה ובבוקר נותר רק לקום בזמן, להלביש, לסרק, לתת קצת דגנים ופינוי לגן לפני 8 בבוקר על מנת שאוכל לנצל את הזמן בצורה פרודוקטיבית לעבודה.  
    אצלי בבוקר אני לא מדליקה טלויזיה לילדים כי גיליתי שזה רק גורם להם להימרח עוד יותר עם הזמנים. לפעמים אני שמה לבנות שירים שהן אוהבות מיוטיוב בזמן שאני מלבישה אותן בסלון, מארגנת, מתארגנת על עצמי ויוצאת מהבית כמה שיותר מהר כדי לחזור לעבוד. 
  2. שגרת ערב:
    התחילו את שגרת הערב שלכם עם הילדים בשעה סבירה והקפידו עליה. אם הילדים שלכם לא ישנים צהרים בגן, בד”כ בסביבות 7 בערב יש סיכוי שהם יהיו מספיק עייפים בשביל ללכת לישון. במידה והילדים הולכים לישון בשעה 8 למשל, התחילו את שגרת הערב שעה קודם. 
    זה אומר – מקלחות, ארוחת ערב, סיפור ומה שצריך כך שבשעה שהחלטתם, הילדים במיטות. אם יש להם הרגלי שינה בעייתיים, אל תהססו לפנות ליועצת שינה שתתן לכם טיפים איך להתמודד עם שגרת השינה. 
    ברגע שהילדים נכנסים לשגרת שינה טובה, אצלי למשל הם למדו שהם נכנסים למיטות ונרדמים לבד. מה שפינה לי מ-8 וחצי את הערב לעצמי – לעבוד, לסדר, לארגן ולבלות לפעמים כשנשאר כוח. 
    בתקופה שעדיין גרנו יחד היינו נותנים לילדים למרוח את הזמן שלנו עד מאוחר, זמן שהיה יכול להיות יעיל לטובת טיפוח הביחד והזוגיות. 
  3. תכנון ארוחות 
    אחד הדברים שחסכו לי לא מעט זמן בתקופה הזו וגם היום, היא להכין אוכל מראש. אני משתדלת להכין מראש שניצלים או קציצות ומקפיאה, כנ”ל לגבי תבשילים למיניהם ואז אני פשוט מחממת בתנור, מכינה סיר אורז או פסטה ב-5 דקות ויש ארוחה. 
    מבחינת ארוחת ערב – אני זוכרת שכשהילדים היו קטנים הייתי כל יום דואגת לחדש ולגוון ולהכין ולטרוח ובשלב מסוים הבנתי שהם הכי מאושרים עם פיצה גם אם היא קפואה (למשל הפיצה דקה של מעדנות ממש מוצלחת ועולה 10-14 ש”ח למגש קפוא בסופרים) וגם טוסט או חביתה בפיתה זה אחלה ובמקרים שאני ממש ממש עייפה – פיתה עם חומוס או גבינה לקטנות. 
    הכינו לכם מראש רשימה של רעיונות לארוחת ערב ותלו אותה על המקרר. כך תוכלו להתארגן מראש כבר יום קודם או מהצהרים ולחסוך זמן יקר וגם להיערך מבחינת קניות בסופר. תוכלו למצוא כאן רשימה של רעיונות לארוחת ערב
  4. ואם כבר אוכל – אז מולטיקייק. 
    החבר הכי טוב שלי במטבח שיאפשר לכם להכין ארוחות בקלות ובמהירות לילדים. בין אם מלוואח במילוי גבינה או נקניקיה או לקחת את כל הגבינות שיש במקרר, לערבב עם ביצה, קמח ואפשר גם עם פסטה והרי לכם מיני מאפינס גבינות טעימים ב-5 דקות לארוחת ערב. כמו כן אפשר להכין איתו גם מגוון קינוחים או שאני מכינה קוביות מלוואח במליות שונות. בקיצור, חובה בכל מטבח של הורים שאין להם זמן. כאן תמצאו מתכונים פשוטים וקלים למולטיקייק.
  5. ארגון וסידור של הבית 
    כאשר יש ילדים קטנים, קשה מאוד להגיע למצב שבו הבית נקי ומסודר. ככל שתמהרו להפנים את העובדה הזו יהיה לכם קל יותר. 
    ההמלצה שלי – סדרו את הבית בערב אחרי שהילדים הולכים לישון, תפנו את כל הצעצועים והחפצים שמסתובבים בסלון, תדאגו לעבור על המטבח – כלים, מדיח אם יש, לדאוג לשיש נקי ומסודר כך שתוכלו לקום בבוקר לבית במצב סביר. 
    אם יש לכם ילדים שאוהבים לבלגן, מומלץ שיהיו לכם מגירות גדולות שלתוכן הם יוכלו לרכז את כל הצעצועים שלהם כך שפעולת האיסוף והפינוי תהיה די מהירה.
    אם אתם ממש מבולגנים ויש לכם הרבה בלגן בחדרים או ארונות מבולגנים, מומלץ להביא מישהי שהיא מסדרת ארונות  כמו למשל מירי ישראלי שתוך כמה שעות יכולה לעשות לכם סדר בבית ובחדרים, לפנות זבל מיותר ולהתארגן מחדש באופן שישמור על הסדר. 
    השירות עולה אמנם קצת כסף אבל אם תשוו את זה לחיים בסביבה מסודרת ונעימה ולארגון שיחסוך לכם כמה שעות בשבוע לסידור וארגון, זה בהחלט שווה את זה! 
    במיוחד אם אתם לפני מעבר דירה, בהחלט מומלץ להביא מישהי כמוה שתוכל לעזור לכם לארוז ולפרוק בצורה יעילה לאחר שפיניתם המון דברים מיותרים.  כשעברתי דירה היא עזרה לי תוך 12 שעות להשתלט על מרבית הארגזים ולארגן את החדרים של הילדים והארונות. 

    ארגון וסידור חדרים – מירי ישראלי
  6. רובוט שואב 
    לדעתי – המצאת המאה. יש לי את הרובוט שואב של ניטו והוא מציל אותי בשנה האחרונה. אני מפעילה אותו פעמיים ביום – בבוקר אחרי שהילדים הולכים לגנים ובערב אחרי שהם הולכים לישון. יש לי בבית רצפת שיש בהיר מבריקה שרואים עליה כל שערה וכל פירור. 
    אחרי שהרובוט עובר על הבית הרצפה מבריקה והרבה פעמים נראית כאילו הרגע עברה שטיפה. לאחר מכן אחת ליומיים שלושה אני מעבירה סמרטוט עם מגבונים לרצפה של ניקול שיש להם ריח מעולה ונעים וזה במקום להתחיל ולהוציא דלי וסמרטוט ולשטוף, אין לי זמן לזה. תוך 5 דקות עוברת על כל הבית, מוסיפה כוס מים למגבון וסגרנו עוד פינה. 
    אחת לשבועיים ואלא אם כן ממש מלוכלך אז לפני, אני שוטפת כמו שצריך. גם ככה 5 דקות אחרי שהם חוזרים הביתה אין זכר לניקיון.. 
  7. טיפול בסידורים, תקלות באינטרנט ופעולות בירוקרטיות אונליין 
    אני זוכרת שאחת הבעיות הגדולות שלי באותה התקופה היתה מחסור בזמן, במיוחד בשעות היום. בזבזתי לא מעט שעות המתנה על טיפול במסמכים בירוקרטיים, בירורים מול מוסדות כאלה ואחרים וטיפול בתקלות אינטרנט.
    כיום למרבית השירותים אפשר לקבל מענה באינטרנט ולבזק יש שירות חדש שנקרא – self service – שזה בעצם אוסף של מדריכים מצולמים וברורים שיאפשרו לכם לפתור תקלות באינטרנט הביתי בעצמכם שלב אחר שלב עם כל התקלות האפשריות מבלי לבזבז זמן בהמתנה לנציג שירות ומבלי לחכות לשעות היום העמוסות בשביל לטפל בתקלה. אתם יכולים לעשות זאת לבד. לי יצא לפתור תקלות אפילו במצלמת הבית החכם שלי שהיה צורך בסך הכל לאפס אותה ולעשות כמה שלבים פשוטים אחרי שהחלפתי סיסמה לאינטרנט בבית. בקיצור, שירות נהדר שיכול לחסוך לכם זמן יקר ולתת לכם המון מידע על השירותים והמוצרים שרכשתם מבלי לבזבז זמן יקר על טלפונים. 
    כל הפרטים כאן 

    פעולות “מסובכות” לכאורה שתוכלו לבצע בעצמכם בלי ידע טכני מתקדם 

  8. זמן סבא- סבתא- בייביסיטר
    במידה ויש לכם הורים זמינים ופעילים, אפשר לבקש מהם עזרה לכמה שעות עם הילדים פעם בשבוע או שבועיים. זה זמן נהדר שיוכל להוריד מכם קצת עומס ולחזק את הקשר של הילדים עם סבא וסבתא. במידה ואין כאלה זמינים באזור, אפשר תמיד להיעזר בבייביסיטר לשעתיים שלוש כדי שתוכלו להתפנות לסידורים ולפעמים אפילו סתם לנוח. 
  9. כביסות 
    בתקופה שבה הייתי לבד עם הילדים, אחת לחודש כשהרגשתי שהכביסה עולה על גדותיה ולא היתה לי עוזרת, הייתי מכינה כמה שקים, מזמינה את השליח מהמכבסה ומשחררת מעצמי את המעמסה הזו בעלות של כ-100 ש”ח ומקבלת כמה שקים עם כביסה נקיה, ריחנית ומקופלת שכל מה שנשאר לי זה רק להכניס אותה לארון. 
    במידה ויש תקציב, קחו עוזרת פעם בשבוע שתדאג גם לכביסות בין היתר.
    במידה ושני אלו לא מתאפשרים, אני משתדלת לפנות פעם בשבוע שעתיים בערב, יושבת עם סרט או סדרה מול הטלויזיה ומקפלת כביסה לכל השבוע. 
    במהלך השבוע אני משתדלת להכניס מכונה מדי יום, לפעמים פעמיים ביום, כשהיא מסיימת להכניס אותה למייבש ומשם לגיגית בחדר הכביסה. 
    כן, יש ערימות אבל אין לי זמן כל יום להתעסק עם קיפול הכביסות וברגע שאני מתחילה בדרך כלל זה נסחף לדברים אחרים אז מעדיפה לרכז לי את זה. 
  10. קניות 
    במידה ואין לכם סופר קרוב ומשתלם מתחת לבית, עדיף לכם לעשות הזמנה של הקניות באינטרנט. 
    יש לכם באתר my supermarket אפשרות להזמין ולהשוות בין סלים של רשתות שונות ולחסוך לפעמים עשרות ואף מאות שקלים. הרבה פעמים היו לי ויכוחים עם אמא שלי על הקניות באינטרנט מאחר ולפעמים יש דמי משלוח של עוד 20-30 ש”ח. אך יחד עם זאת, ברגע שאני עושה הזמנה באינטרנט מול רשימה, אני מאוד ממוקדת, יכולה להשוות בין מוצרים ומחירים, מה שלא תמיד מתאפשר כשאתם בסופר כי לא תמיד כל המותגים באותו המקום, אני יכולה להשוות בסוף הקניה בין רשתות ובדרך כלל תוך רבע שעה גג אני סוגרת הזמנה של דברים מראש. יום למחרת שליח מביא לי אותם עד הבית מבלי שאצטרך לצאת מהבית, להניע את הרכב, לקנות על הדרך עוד דברים שלא התכוונתי כי המבצעים תפסו אותי בכניסה לסופר, לחסוך לפעמים חצי שעה של עמידה בתור, במיוחד לקראת סופי שבוע ולחסוך לעצמי להרים שקיות כבדות. אז “בזבזתי” 20 -30 ש”ח. אבל חסכתי לי 3 שעות. ואחר כך כשחוזרים הביתה אחרי קניות גדולות בסופר גם צריך זמן להתאפס על עצמכם כי בינינו, זה מעייף, במיוחד כשהולכים עם ילדים קטנים שזה הדבר הכי שנוא עלי עם כל ה”אמא תקני לי”.. 
  11. והטיפ האחרון והכי חשוב – לישון. 
    מי כמוני כאמא לתאומות יודעת כמה זה לא פשוט לשמור על שגרת שינה שפויה, במיוחד בשנים הראשונות של הילדים. 
    אם יש לכם זמן , אם אתם חוזרים הביתה מהעבודה לפני הילדים, או אם אתם יכולים לבקש מבייביסיטר להוריד אותם לסיבוב בשכונה לשעה, או לשלוח אותם לחברים או בני משפחה, כנסו למיטה, החשיכו את החדר, שימו שעון ולכו לישון. 
    ברגע שישנים ומלאי שעות השינה מתייצב ומסתדר, הרבה יותר קל להיות יעילים ומפוקסים ולנצל את הזמן כמו שצריך. 
    גם היום, כשהתאומות שלי בנות 5, יש לי לא מעט לילות לבנים בגלל סיוטים או כי בורח להן פיפי והן מתעוררות ואז השינה שלי נדפקת למרות שהן כבר חזרו לישון. אז בימים מסוימים אני מסיימת את העבודה חצי שעה קודם, נכנסת למיטה והולכת לנוח לחצי שעה לפני שאני מתחילה את המרתון של אחר הצהריים.
    וכן, בד”כ יש כלים בכיור, בלגן, כביסות, קניות ועוד דאגות. הכל יחכה, הוא לא יברח. קודם אתם, אחר כך הבית.
    וגם – קחו זמן לזוגיות. זה חשוב. יותר מהכל. 

אם יש לכם טיפים נוספים אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות! 

*לטובת גילוי נאות, הפוסט נכתב בחסות בזק.