זכויות האישה לאחר חופשת לידה בעת החזרה לעבודה

2

לידה היא אחד האירועים המשמחים בחיי כל אישה.

היכולת להרות היא קסם בפני עצמו, וכל אישה מחכה בקוצר רוח לרגע הלידה, לרגע בו היא תהפוך לאמא.

אבל מה קורה מבחינת החוק רגע אחרי הלידה?

לצערנו, מעסיקים רבים בוחרים לפעול בניגוד לחוק בנוגע אל זכויות נשים לאחר לידה, הם מפטרים אותן או משנים את הגדרת התפקיד ומערימים קשיים על מנת לגרום לאישה להתפטר ולעיתים רבות מרעים את תנאי העבודה.

מאוד יתכן שלפני הלידה עבדת בתפקיד תובעני עם הרבה שעות ושעכשיו, רגע אחרי שילדת, כבר לא מתאימה לך השגרה האינטנסיבית ואולי את רוצה להיות עם התינוק בבית  לאחר תום חופשת הלידה.

אילו זכויות מגיעות לך על פי חוק ולמה את זכאית?

הנה כמה דברים שחשוב שתדעי.


חוק חופשת לידה

על פי סעיף 6 לחוק עבודת נשים, כל אישה יולדת זכאית לחופשת לידה באורך של 14 עשר שבועות בתשלום בין אם דרך המעסיק או דרך ביטוח לאומי במידה והינה עצמאית או לא עובדת.

במידה ואישה עבדה במקום עבודתה לפני הלידה למשך תקופה של 12 חודשים לפחות, היא תהיה זכאית להנות מחופשת לידה בת 26 שבועות , כאשר 14 שבועות מתוכם בתשלום והיתר ללא תשלום, על חשבון העובדת.

במידה והאישה עברה לידת תאומים, שלישיה או רביעיה, או לידת פג, היא רשאית להאריך את חופשת הלידה בתשלום במקרים מסויימים או ללא תשלום.

העובדת רשאית לצאת לחופשת הלידה החל מ-7 שבועות לפני הלידה לפי בחירתה, אך זה יקוזז לה עם חופשת הלידה.

במידה והיא לא מרגישה טוב או לא יכולה לתפקד, מומלץ להוציא אישור לשמירת הריון כדי לא לפגוע בניצול התקופה לאחר הלידה.

את חופשת הלידה רשאית לנצל היולדת, בן או בת זוגה, הורה מאמץ או הורה במשפחת אומנה, בהתאם לתנאי החוק.

 


פיטורין לאחר חופשת לידה

אין לפטר אישה שחזרה מחופשת לידה אלא יש להעסיקה במשך 60 יום לפחות. אם ברצונו של המעביד לפטרה עליו לתת הודעה מוקדמת בהתאם לוותק שלה במקום העבודה.

כמו כן, גם אם אישה לאחר חופשת לידה החלה לעבוד במקום עבודה חדש, המעסיק מחוייב להעסיק אותה למשך 60 יום לפחות, גם אם היא רק התחילה לעבוד.


שעת הנקה לאחר חופשת לידה

לאישה מגיעה שעת הנקה לאחר חזרתה מחופשת לידה, וזאת בתנאי שהיא עובדת משרה מלאה של לפחות 8 שעות. הטבה זו ניתנת עד 4 חודשים מתום חופשת הלידה – מה שאומר שהאישה רשאית לסיים את עבודתה שעה קודם לכן על מנת להספיק להגיע הביתה ולהניק את התינוק שלה.


התפטרות לאחר חופשת לידה

אישה המתפטרת במהלך 9 חודשים מיום הלידה לצורך טיפול בילד, ומודיעה על כך בכתב למעביד, ההתפטרות תיחשב כפיטורין והיא תהיה זכאית לקבל פיצויי פיטורין כאילו שהמעסיק פיטר אותה והיא רשאית לדרוש לאחר מכן דמי אבטלה במידה ויש לה ותק מספיק על פי חוק. 

 

בכל מקרה שאתן אחרי לידה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בזכויות נשים לאחר לידה ולבדוק שאתן מנצלות את הזכויות שמגיעות לכן על פי חוק.