זכויות בעבודה בהריון – כל מה שרצית לדעת ולא יצא לך לשאול / עו”ד סיון שטינברג

2

זכויות בעבודה בהריון – כל מה שרצית לדעת ולא יצא לך לשאול

שני פסים.

מי היה מאמין כמה ששני פסים יכולים לשנות לנו את החיים.

את מתבוננת שוב על בדיקת ההיריון, זורקת אותה וממהרת לעשות עוד אחת.

בטח נפלתי על בדיקה לא תקינה.

ושוב… שני פסים J

כן… כן…  את בהריון !

 

אחרי שעברת את ההתרגשות הרבה, אאחל לך בשעה טובה ואעדכן אותך כי כעת בתור הריונית טרייה יש לך זכויות במקום העבודה שחשוב שתדעי עליהן.

 

מתי מספרים למעסיק על ההיריון

לפי חוק עבודת נשים, עליך לעדכן את המעסיק על הריונך רק בחודש החמישי.

שימי לב, כי אם את עובדת בשעות נוספות או שעות לילה או בשבת עליך להודיע למעסיק על ההיריון באופן מידי.

במידה ואת רוצה להמשיך לעבוד בשעות אלו, עליך לתת למעסיק אישור בכתב כי את מסכימה לכך  וכן להציג בפניו אישור רפואי המתיר לך לעבוד בשעות אלו.

 

היעדרות מהעבודה לצורך בדיקות הריון

אם את עובדת מעל 4 שעות בכל יום בשבוע עבודה מלא הנהוג במקום עבודתך – את זכאית להיעדר עד 40 שעות במהלך תקופת ההיריון ושעות אלו לא ינוכו משכרך.

אם את עובדת עד 4 שעות בכל יום בשבוע עבודה מלא הנהוג במקום עבודתך – את זכאית להיעדר עד 20 שעות במהלך תקופת ההיריון ושעות אלו לא ינוכו משכרך.

 

שינוי בתנאי העבודה ההיריון

חוק עבודת נשים אוסר על מעסיק לפגוע בהיקף המשרה או בגובה השכר של עובדת בהריון אשר יש לה וותק של לפחות 6 חודשים בעבודה, אלא אם המעסיק קיבל היתר ממשרד הכלכלה (התמ”ת).

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי אסור להפלות עובדת בשל הריונה. על כן, עובדת עם ותק של פחות מ- 6 חודשים תהיה זכאית לפיצוי כספי מכוח חוק שוויון הזדמנויות, אם תצליח להוכיח כי הופלתה ופגעו בתנאי עבודתה בשל הריונה.

 

 

פיטורים בהריון

אם את בעלת ותק במקום העבודה של למעלה מ- 6 חודשים – המעסיק אינו רשאי לפטר אותך, מבלי שקיבל היתר לפיטורים ממשרד הכלכלה (התמ”ת).

היתר לפיטורים יינתן רק אם המעסיק יוכיח כי הוא מפטר אותך מסיבות שאינן קשורות להיריון למשל, אם אינך עובדת טובה ואת מסבה לו נזקים רבים בעבודה, אם חלילה גנבת או מעלת באמון או אם המעסיק נקלע לקשיים כלכליים אשר בגינם אינו יכול להמשיך להעסיק אותך.

מעסיק שמפטר מבלי לקבל היתר ממשרד הכלכלה, חשוף לפיצוי כספי כבד ביותר – תשלום כל המשכורות של העובדת המפוטרת עד 90 ימים לאחר סיום חופשת הלידה בשיעור של 150%.

דוגמא מהחיים – ט’ יוצגה על ידי, עבדה שנה במקום עבודה, הודיעה למעסיק כי היא בהריון בחודש חמישי, ופוטרה בטענה של צמצומים ללא היתר ממשרד הכלכלה. המעסיק פעל בניגוד לחוק כשפיטר את ט’ מבלי שקיבל היתר ממשרד הכלכלה (עובדה לא מפתיעה מאחר ולא יכול היה להוכיח כי הוא בקשיים כלכליים המאלצים צמצומים).

על כן, המעסיק נאלץ לשלם ל – ט’ את כל המשכורותעד ללידה ו – 90 ימים לאחר סיום חופשת הלידה בשיעור של 150% ובסך כולל של 100,000 ₪ !

 

אם את בעלת ותק במקום העבודה של פחות מ- 6 חודשים – המעסיק רשאי לפטר אותך ללא היתר ממשרד הכלכלה.

אולם, במידה והמעסיק החליט לפטרך לאחר שידע כי את בהריון ובשל ההיריון, מדובר בפיטורים אסורים לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וניתן לדרוש פיצוי כספי של 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

דוגמא מהחיים, לקוחה ע’ שייצגתי בבית משפט לא מזמן, התחילה לעבוד במקום עבודה, עבדה 7 ימים בלבד עד שאמרה למעסיק כי היא בהריון ופוטרה באופן מידי.

הגשנו תביעה לבית הדין לעבודה, אשר קבע במסגרת הסכם פשרה, כי המעסיק ישלם לע’ משכורת שלמה עבור כל יום שעבדה (7 משכורות) בסך כולל של 60,000 ₪.

לטעמי, פיצוי ראוי בהחלט J

 

sivanסיכום

אם מעסיק פוגע בזכויותיך המפורטות במאמר זה או שיש לך שאלות לגבי זכויות נוספות אשר אינן מופיעות במאמר, מומלץ מאוד כי תתייעצי עם עו”ד הבקיא בתחום דיני העבודה, בדגש על זכויות נשים במקום העבודה.

 


כותבת המאמר: סיון שטינברג – פליישר,
עורכת דין ומגשרת לדיני עבודה, הלוחמת למען זכויות נשים בעבודה. טל’ ליצירת קשר: 077-4000008, מייל: [email protected].

קישור לדף המשרד בפייסבוק

  • אין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ משפטי בדיני עבודה בכל עניין הנוגע לדיני עבודה או לזכויות עובדים. הסתמכות על המידע כאן הינה באחריות הקורא בלבד.