דרכים לביצוע הפלה מלאכותית – איך אפשר להפיל הריון – איך מפילים הריון – כל הדרכים להפסקת הריון

2

הריון שלא מתפתח בצורה תקינה בשליש הראשון הוא תופעה די שכיחה.
כ25% מההריונות נכשלים במהלך השבועות הראשונים מסיבות שונות.

סיבות להתפתחות של הריון לא תקין

הסיבות להתפתחות של הריון לא תקין יכולות להיות בשל מבנה כרומוזומלי שגוי שיוצר מומים בעובר ומונע ממנו להתפתח בצורה תקינה ואז הגוף עוצר את ההתפתחות,
בעיות של זרימת דם בגלל בעיות קרישיות שונות, השתרשות לא מספיק טובה , שק הריון ריק או עובר שהחל להתפתח והדופק שלו נעצר מסיבות שונות.

כמעט אף פעם  אי אפשר לדעת מה הסיבה שבגינה ההריון חדל מלהתפתח, אבל הסטטיסטיקות די גבוהות וצריך פשוט להשלים עם זה.

כמו כן ישנם מקרים שבהם בשלב השקיפות העורפית התפתחות העובר לא תקינה או במקרים חריגים,
מתגלים מומים בעובר במהלך הסקירה הראשונה או השניה ואז מחליטים על הפסקת הריון.
כאשר הפסקת ההריון מבוצעת בשלבים מתקדמים של ההריון, העניין כבר מלווה בתהליך של לידה שקטה.


תהליך הפלה – השפעות נפשיות

הפלה היא תהליך לא קל, נפשית ופיזית, במיוחד כאשר חלפו מספר שבועות והאישה הספיקה להקשר להריון, או כאשר יצאה בטן גדולה והסביבה כבר מודעת לדבר ההריון.
כאשר מתברר שההריון לא מתפתח או מתפתח בצורה לא תקינה ויש צורך להפסיקו,
עומדות בפני האישה מספר אלטרנטיבות לבחירה למרות שבד”כ רופא הנשים ממליץ על דרך כזו או אחרת ודי מחליט עבורה באיזה אופן תבוצע ההפלה או הפסקת ההריון.

בחלק מהמקרים כדאי להמתין שבוע – שבועיים כדי לנסות לתת לגוף להפיל את ההריון בעצמו באופן טבעי, אך ישנם מקרים שבהם הגוף לא מבחין שמשהו לא תקין, ותסמיני ההריון ממשיכים, הרחם ממשיכה לגדול והבטן ממשיכה לתפוח. לעיתיים יכול לקחת לגוף ימים עד שבועות בכדי להפיל באופן טבעי את ההריון שלא מתפתח ובמקרים חריגים יכול להתפתח זיהום בגוף ולכן חשוב שלא למשוך יותר מדי זמן את העניין ולהיות במעקב רפואי על מנת שלא יתפתח זיהום.

נכון שיש רצון לסיים את ההפלה באופן טבעי, אבל במקרים רבים עדיף לסיים את ההריון כמה שיותר מהר, כי זה לא פשוט להיות בהריון כשאת יודעת שהוא לא מתפתח ויש לזה אפקט לא נעים מבחינה רגשית על האישה.

במידה והחלטתן לסיים את ההריון ולבצע התערבות כלשהי, חשוב שתדעו מהן הדרכים שעומדות לרשותכן בביצוע הפלה או הפסקת הריון.


הפלה עם ציטוטק \ הפלה עם מיפוג’ן – מה התהליך של הפלה עם כדורים

כדורי ציטוטק – או כדורים להפלה, הם כדורים הניתנים באופן וגינלי או על ידי בליעה שמכילים הורמונים שגורמים לפעילות רחמית ,
להתכווצויות חזקות ולצירים חזקים וכואבים שגורמים לרחם לפלוט את ההריון בצורה טבעית.

עד השבוע ה-8 יש להם כ-70 אחוזי הצלחה לסיבוב ראשון וכ-80 אחוזי הצלחה בסיבוב שני.

יחד עם זאת, במקרים בהם ההריון השתרש חזק ברחם או כאשר יש עובר גדול לא תמיד ההפלה מצליחה.

במרבית המקרים מאשפזים את האישה לאשפוז יום על מנת לוודא שהאישה בסדר ומגיבה היטב לכדורים.
חשוב לציין שרופאים שוכחים להזהיר את הנשים מתופעות הלוואי של הכדורים הללו .

ראשית, חשוב לציין שמדובר בתהליך מאוד כואב, מלווה בשלשולים קשים במשך כמה שעות בשל עוויתות קשות של המעיים,
ייתכן חום, וכאבי צירים חזקים וכואבים. בד”כ כאשר הכדורים פועלים, יתרחש דימום חזק ומאסיבי שמלווה בגושים וקרישי דם.

בכל מקרה כאשר לוקחים את הכדורים, כדאי שיהיה איתכן מישהו שישגיח ויהיה בסביבה למקרה שבו החום יעלה יותר מדי או שפתאום יהיו כאבים חריגים או דימום מאסיבי מדי בלי הפסקה.

במקרה שכזה מומלץ לפנות למיון ולהבדק מחשש לסיבוכים.

כמו כן , מספר ימים לאחר לקיחת הכדורים, יש להגיע לרופא הנשים לביקורת על מנת לוודא שכל התוכן ההריוני ירד בהצלחה ושהרחם נקיה.

בחלק מהמקרים הכדורים לא עושים את פעולת ניקוי הרחם עד הסוף ואז יש צורך לעבור סיבוב נוסף של כדורים או גרידה.
חשוב להוסיף שהכדורים מכילים חומרים חודרי שיליה שאמורים לפגוע בעובר ולהפסיק את ההריון.

אמנם מדובר בפעולה שהיא יחסית “טבעית” ללא התערבות ניתוחית, אך הרופאים לא תמיד מציינים שמדובר בתהליך מאוד כואב מבחינה פיזית וצריך להיות מוכנים לכך.
מומלץ לקחת אופטלגין נוזלי ובקבוק חם על הבטן יכול להקל על הכאבים הקשים.


ניתוח גרידה להפסקת הריון

ניתוח גרידה הוא דרך מהירה וקלה יחסית לסיים הריון שלא התפתח. את ניתוח הגרידה מבצעים במרבית בתי החולים עד לשבוע 16-18, תלוי בנהלי בית החולים.

בניתוח הגרידה מבצעים תחת הרדמה מלאה שאיבה של תוכן הרחם, ולאחר מכן באמצעות מכשיר דמוי כף “מגרדים” את תוכן הרחם שנותר על מנת לוודא שהרחם נקיה.

כמו כן בתום הליך הגרידה מבוצעת בד”כ בדיקת אולטראסאונד בחדר הניתוח על מנת לוודא שהגרידה עברה בהצלחה.

מהלך ניתוח הגרידה

יש לקבוע מראש תור לאשפוז יום באחד מבתי החולים. יש להגיע יחד עם הפניה מהרופא וטופס 17 מקופת החולים לאשפוז יום.

למינריה – חלק מבתי החולים דורשים לעשות למינריה בלילה שלפני הניתוח, תלוי בגודל העובר ושק ההריון.
למינריה היא תהליך שבו מוחדרים לצוואר הרחם מעין מקלות קטנים שעשויים מאצה מיוחדת שסופחת נוזלים וגורמת להרחבה הדרגתית של צוואר הרחם על מנת למנוע פתיחה אגרסיבית של צוואר הרחם ולמנוע בעתיד מצב של אי ספיקת צוואר רחם, במיוחד בהריון ראשון או לאחר לידה ראשונה בניתוח קיסרי.
הליך ההחדרה קצת כואב ובמקרים של צוואר רחם אחורי וגבוה ההחדרה עלולה להיות קצת קשה ובעייתית. בחלק מהמקרים נותנים כדורי ציטוטק שגם גורמים להרחבה של צוואר הרחם. הליך הלמינריה אינו חובה ויש בתי חולים שמוותרים עליו.

מהלך האשפוז והניתוח–  בד”כ תתבקשי להגיע מוקדם בבוקר, תוך חצי שעה מסתיימת הקבלה, את מקבלת מיטה ותוך שעתיים שלוש את נכנסת לניתוח. בניתוח עצמו את מורדמת באמצעות עירוי לוריד, ותוך דקות ספורות את שוקעת לשינה עמוקה וחזקה ולא מרגישה כלום. כעבור 10-15 דקות יעירו אותך ויקחו אותך להתאוששות בחדר. אחרי שעה וחצי – שעתיים של התאוששות במידה ואת מרגישה טוב ישחררו אותך הביתה.  בתום הניתוח יתנו לך עירוי של פיטוצין ואופטלגין בשביל לכווץ את הרחם, ייתכן ויהיה לך דימום כבד, זה תקין. מומלץ שיהיה איתך אדם נוסף שילווה אותך מחשש לחולשה וסחרחורות בעקבות ההרדמה. לאחר ניתוח הגרידה יהיה לך דימום למשך מספר ימים כמו ווסת, והכאבים הם כאבי מחזור. היתרון של הגרידה הוא שלא מרגישים כלום ותוך שעתיים שלוש את כבר אחרי ולמרות ההרדמה מדובר בניתוח קל יחסית.


לידה שקטה – הפסקת הריון באמצעות לידה שקטה

הצד הכואב והקשה ביותר של הלידות . לצערנו חלק מההריונות מתפתחים בצורה לא תקינה או שההתפתחות נעצרת בשלב מאוחר יחסית , משבוע 16 ואילך או כאשר מתרחש מוות של עובר בתוך הרחם.

במצב שבו צריכים להפסיק את ההריון מסיבה כלשהי, מזריקים חומר ללב העובר שגורם לו להפסיק לפעום באופן מיידי תחת מעקב של אולטראסאונד.

לאחר שליבו של העובר הפסיק לפעום, מתחילים בהליך זירוז עם עירוי פיטוצין לווריד שגורם לצירים. היולדת עוברת תהליך כואב וקשה של לידה לכל דבר, רק שבסוף התהליך התינוק ללא רוח חיים והיולדת מועברת למחלקת נשים להתאוששות.

הליך של לידה שקטה הוא הליך כואב מאוד בכל שלב, במיוחד בשלבים המאוחרים כאשר האישה כבר מרגישה את תנועות התינוק ברחמה ונקשרת אליו. זהו תהליך של אבל לכל דבר, וחשוב להיות רגישים לרגשות האישה ותחושותיה הקלות, לתמוך, לחבק, להיות סביבה ולתת לה לחוות את הצער והכאב. תחושת הריק שנותרת אחרי לידה שקטה היא עצומה, הגוף רווי הורמונים וזה מצב לא פשוט שלוקח זמן להתאושש ממנו. מומלץ ליווי של בעל מקצוע בתהליך כדי לעבור אותו בצורה יותר טובה. יש כיום דולות שמלוות זוגות בתהליך של לידה שקטה, ליווי שנמשך בכל שלבי התהליך וגם לאחריו. חשוב שהאישה תקבל תמיכה ומקום לבטא את רגשותיה על מנת שהיא תוכל להתחזק ולהמשיך הלאה לאחר אירוע כה קשה וטראומטי.


הפלה באמצעות טיפול דיקור סיני או הפלה באמצעות טיפול רפלקסולוגי

טיפולי רפלקסולוגיה ודיקור יכולים להועיל במקרים רבים של הפלה במיוחד בשבועות מוקדמים של ההריון. בטיפולים הללו המטפל לוחץ על נקודות ומרידיאנים שגורמים שזרימת דם ולפעילות רחמית שיכולה לגרום לתחילתם של צירים חזקים ואפקטיביים שיגרמו להפלה טבעית של הגוף. יחד עם זאת, יעילותם חלשה יחסית לדרכים האחרות, אבל שווה לנסות במידה ואתן בשבוע מוקדם על מנת להמנע מהתערבות כירורגית או תרופתית קשה.

לסיכום, הפלה , בכל שבוע, בין אם היא טבעית, תרופתית או אחרי ניתוח בין אם היא הפלה יזומה או הפלה שמתרחשת באופן טבעי היא תהליך לא פשוט , הן רגשית והן פיזית. התחושות של האישה הן קשות, מרבית הנשים נקשרות להריון כבר בשלב שבו הן מגלות שהן הרו, והיקשרות ברוב המקרים היא בלתי נמנעת כך שבתום התהליך נותר כאב עמוק וריק שקשה להתעלם ממנו.

חשוב לתת לאישה סביבה תומכת ומחבקת כדי לעזור לה לעבור את התהליך מהר ובקלות, ובמידה ויש מועקות רבות ותחושת דכדוך קשה, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית ולדבר על הדברים כדי להצליח להשתחרר מהכאב הזה ולהמשיך הלאה.


Response (1)
  1. מרינה גולדשטיין ינואר 6, 2011

    כתבה חשובה ביותר! צריך לדבר על זה! צריך שנשים ידעו שהן לא לבד! צריך שנשים ידעו מה האופציות שלהן ומה הן יכולות לעשות במיקרה ו….

    שיחקת אותה יפתי!

    בנוסף, יש גם היום אחרי כל הַַָ*$##@^₪ הזה, יש גלולות שהן יכולות לקחת ען מינונים נמוכים של הורמונים, לסדר את העינינים ולנסות לחזור להיכנס להריון!
    (חברה סיפרה לי על משהו שהיא קיבלה …מקווה שלא טועה פלורט).

    אז נשים! אתן לא לבד!

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *