בדיקת מי שפיר סיכונים – דיקור מי שפיר טיפים

2

בדיקת מי שפיר הנה אחת הבדיקות המלחיצות והמפחידות ביותר שיש בהריון.
בדיקה זו מיועדת בשביל לשלול מומים כרומוזומליים בעובר, שהעיקרי ביניהם הוא תסמונת דאון, וכמו כן לאבחן מחלות גנטיות שונות.

לרוב בדיקת מי השפיר נערכת בסביבות השבועות 17-18 , אך ניתן לערוך אותה גם בשבועות מתקדמים יותר במידה ויש חשד לבעיה כלשהי אצל העובר, או עבור בדיקת פיש (שנותנת תוצאות תוך 24 שעות) כדי לשלול תסמונת דאון, ולבדוק בשלות ריאתית אצל עוברים בשבועות מתקדמים יותר.

 

אני בעצמי עברתי דיקור מי שפיר כשהייתי בשבוע 34 , בגלל IUGR, שזהו עיכוב בגדילת העובר. במקרה שלי רצו לבדוק בשלות ריאתית כדי להחליט אם לנתח מאחר והוא הפסיק לגדול, או להמתין עוד כמה ימים (לאחר זריקת צלסטון להבשלת ריאות בשבוע 33).

דיקור מי שפיר היא בדיקה לא נוראית כמו שהיא נשמעת, והיום אחוז ההפלות בעקבות הבדיקה הוא נמוך מאוד בניגוד לעבר. הרופאים שמבצעים את הבדיקה הם בד”כ מאוד מיומנים, ובמידה ונחים כמו שצריך אחוזי הסיכון מופחתים משמעותית.


בעמוד זה ניסיתי לרכז מספר המלצות וטיפים מתוך ניסיוני האישי שיוכלו אולי לעזור להפיג את החששות מהבדיקה :

טיפים לבדיקת מי שפיר – דיקור מי שפיר

  • קחי איתך מישהו שיוכל לעזור לך להיות רגועה, מישהו שלא חושש ממחטים (חשוב מאוד!), כשאני עשיתי מי שפיר (ד”ר פלדמן מתה”ש- מקסים) אמא שלי באה איתי, היא ליטפה לי את כפות הרגליים בזמן הבדיקה , מאוד חששתי ופחדתי, וזה די עזר לי להרגע. מעבר לכך שבחדר עצמו היה ריח נוראי של אלכוהול שרק זה לבד עשה לי סחרחורת ובחילה. בזמן הבדיקה השתדלתי לא לנשום, קצת לא נעים אבל לא כואב משמעותית יותר מזריקה רגילה, רק שזה בבטן, וזה חודר דרך שרירי הבטן וזה מה שקצת כואב אבל בהחלט כאב נסבל.
    זריקת אפידורל אגב, יותר כואבת. תנשמי עמוק, ותחשבי על זה שעוד דקה זה יגמר.לא נעים אבל לא נורא.

 

  • האם אחר כך יש כאבים ? – אחר כך כואבים לך קצת שרירי הבטן, אני נחתי 48 שעות במיטה, למרות שעשיתי את המי שפיר במהלך אשפוז בשבוע 34 (רצו לבדוק בשלות ריאתית ולשלול תסמונת דאון), והאחיות צחקו עלי ואמרו שאני יכולה להסתובב רק לא יותר מדי, אבל העדפתי לנוח, הבטן קצת כאבה לי אבל אמרו לי שזה טבעי. כמו כאבים של מתיחת שריר בבטן.

 

  • ההמלצות המקובלות לאחר בדיקת מי שפיר הן לנוח 48 שעות ולהמנע מפעילות מאומצת.

 

  • אם ממש כואב לך – תפני לרופא נשים או מוקד אם יש כאבים חזקים בלילה. כדאי שתדאגי לאחר הבדיקה שלפחות ב24 שעות הראשונות מישהו יהיה לצידך ויוכל לעזור.

 

  • כשאני יצאתי מהבדיקה, כנראה מהלחץ והפחד והריח של האלכוהול חטפתי סחרחורת נוראית, לא יכלתי לעמוד רבע שעה, לקחו אותי בכיסא גלגלים למחלקה, ממליצה לך לא לנהוג ישר אחרי הבדיקה ולכן רצוי שיהיה איתך מישהו .

 

  • אחרי שחזרת הביתה – שימי לב בשלושת הימים הקרובים – האם יש איזשהן תופעות – כאבים, גרד , אודם או נפיחות באזור של הדקירה, אם את סובלת מסחרחורות, חום, דופק מהיר או כל תופעה שאינה רגילה לימים שלפני הבדיקה. בכל מקרה של ספק כדאי ללכת להיבדק. יש סיכון בבדיקה הזו ולפעמים נוצר זיהום אבל בשכיחות מאוד נמוכה. ובכל זאת, חשוב להיות עירניים.

בהצלחה!