טיפים להריון, לידה וגידול תאומים בשנה הראשונה – מדריך מקוצר להורים

2

החודשים הראשונים , ואף השנה הראשונה לאחר הולדת תינוק , לרוב אינם פשוטים.

לא תמיד אנחנו יודעים לקראת מה אנחנו הולכים, ומה מצפה לנו . אנחנו חושבים שאנחנו יודעים , אבל אף אחד לא מספר לנו כמה זה קשה.

על הלילות בלי שינה, על שעות ארוכות של בכי וכאבי גזים שנכנסים לתוך הלילה, על החוסר זמן לעצמך, הקושי לאכול ארוחה נורמלית בלי שיפריעו לך, על זה שאמבטיה שאורכת מעל ל5 דקות הופכת לפריווילגיה ועוד כמה וכמה דברים.

אבל בצד כל אלו טמון המון כיף, ואושר ואהבה עצומה שמילים לא יוכלו להסביר.

 

עם כל הקושי שבגידול תינוק אחד, גידול תאומים או שלישיה הינו משימה לא פשוטה בכלל.

 

לשם כך ריכזתי עבורכן, האמהות לעתיד אשר נושאות ברחמן שניים או שלושה עוברים, מספר טיפים ועצות כיצד לשרוד את השנתיים הראשונות , הסבר לגבי הדברים שאתן הולכות להתמודד עימם.

קחו בחשבון שרשומה זו לא הולכת להיות אופטימית מדי, ובה תראו את האמת כפי שהיא, בלי נסיונות ליפות, אך אני חושבת שהתכוננות נפשית לדברים הקשים ביותר , תהפוך את ההתמודדות בפועל לקלה יותר.

אין בכוונתי לבאס או לדכא עם רשומה זו, ואם אתן רוצות לדעת לקראת מה אתן הולכות, אתן יכולות להמשיך לקרוא את הרשומה.

במידה ואתן רוצות להתמודד עם הדברים כשהם יגיעו, המשיכו הלאה..

 

אז למה בעצם צריך לצפות כאשר מצפים לתאומים?

  • הריון תאומים – מאחר והריון תאומים דורש משאבים רבים מגוף האישה, בחודשים המתקדמים הוא הופך ללא פשוט. האשה עייפה מהרגיל, הגוף מתאמץ, הבטן נהיית כבדה וגדולה, קשה לישון ולמצוא תנוחה נוחה כדי להרדם. האגן מתרחב ויש לחץ על הברכיים והרגליים. חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת על מנת למנוע בעיות בהמשך ההריון כגון סכרת או בעיות לחץ דם והשמנת יתר. כמו כן יש לנהל מעקב של הריון בסיכון מדי שבועיים שלושה על מנת לוודא שהכל מתנהל בצורה תקינה ושהעוברים מתפתחים כמו שצריך. מומלץ למצוא רופא מעקב למהלך ההריון שתרגישי איתו בנוח, שיהיה קפדן ויסודי, שיהיה לו אולטראסאונד אצלו בחדר כך שבכל בדיקת מעקב הוא יבדוק אותך בעצמו ולא תצטרכי לבזבז זמן בהמתנה למכון אולטראסאונד ולבדיקה שתבוצע ע”י טכנאי. מומלץ לא להתאמץ בהריון תאומים וכשאת מרגישה שקשה וכבד לך, להוריד הילוך , במידה ועבודתך היא פיזית רצוי להוריד מינון על מנת שלא ליצור מצב שבו הגוף מתאמץ ומתקשה ואז את עלולה לסכן את ההריון ולהגיע ללידה מוקדמת או לשמירת הריון.

 

  • קורס הכנה ללידה לתאומים – כדאי להשתתף בקורס הכנה ללידת תאומים, בקורס את ובן זוגך תחשפו לעתיד לקרות, למהלך הלידה, תקבלו הנחיה וטיפים שונים בנוגע ללידה , לימים הראשונים בבית , והתנהלות נכונה עם זוג תינוקות.

 

  • לידה מוקדמת – הריונות רבים של תאומים מסתיימים לפני הזמן, בעקבות קושי של הגוף להתמודד עם הריון מתקדם, לכן קחי בחשבון אפשרות של לידת פג (לפני שבוע 36 או במשקל של מתחת ל2 ק”ג) ואפשרות לא נעימה של עיכוב בשחרור של 2 התינוקות או אחד מהם בגלל עיכוב בבשלות ובגדילה. אך הימים האלו עד כמה שהם נראים קשים, עוברים די מהר, והם מתחלפים בהרבה רגעים של אושר. במידה ואת יודעת שיש חשש כלשהו ללידה מוקדמת בגלל סיבות כגון צירים מוקדמים, דינמיקה צוארית, בעיות לחץ דם או בעיות גדילה, מומלץ לעשות סיור בפגיה בבית החולים שבו את עתידה ללדת, סיור כזה יכול לעזור להתכונן נפשית ללידת פג,ולתת לך מושג לקראת מה את הולכת לעבור בתקופה הקרובה .

  • לידה בקיסרי – חשוב לקחת בחשבון שבהריון תאומים הרופאים נוטים יותר להתערבות במהלך הלידה על מנת שלא לקחת סיכון של סיבוכים מיותרים. היי מוכנה לכך שבהריונות תאומים ברוב המקרים הרופאים מעדיפים לנתח את היולדת , במיוחד במקרים של מצוקת עובר או מצגים בעייתיים. היתרון בלידה קיסרית היא שבמידה וזה קיסרי מוזמן (אלקטיבי) , בן הזוג יכול להיות איתך במהלך הניתוח, ולרוב תוך חצי שעה את מחוץ לחדר הניתוח. אמנם ההתאוששות לא קלה, אך יולדות רבות מתאוששות תוך מספר ימים, הכאבים בהחלט נסבלים.
    לרשימת טיפים לניתוח קיסרי לחצי כאן

 

  • ניהול רישום אוכל ויציאות – מאחר והעייפות היא אלמנט עיקרי בחיי אם לתאומים במיוחד בחודשיים שלושה הראשונים שאז זה גם שיאה של תקופת הגזים, לא תמיד זוכרים איזה תינוק אכל ומתי. מאוד מומלץ לנהל רישום ומעקב של יציאות והחלפת טיטול וגם מתי כל תינוק אכל, כמה זמן ינק, או איזה כמות אכל בבקבוק.

 

  • הנקה – זוהי עובדה ידועה שחלב אם הוא המזון הכי בריא לתינוק. הנקה עם תאומים היא לא דבר פשוט, ויש המצליחות להניק 2 תינוקות בו זמנית. הנקת תאומים לעיתים יכולה להיות סביב השעון, כאשר תסיימי עם אחד, השני יתעורר ויהיה רעב. בשל כך מומלץ מראש להצטייד במשאבת חלב חזקה וטובה, ולתת גם לבן הזוג להאכיל ולעזור על מנת שאולי תצליחי לתפוס כמה שעות שינה. יחד עם זאת להנקה מלאה יש יתרונות רבים, הרבה יותר קל ופשוט לשלוף שד ולחבר את אחד התינוקות לציצי או אפילו את שניהם יחד במידה ואת מסתדרת עם תנוחה שנוחה לך, במקום להתחיל להתעסק עם בקבוקים וסטריליזציה והכנת תמ”ל באמצע הלילה, וכך גם יש פחות ציוד לסחוב בעת יציאה מהבית. יתרון נוסף של ההנקה הוא שההנקה מחזקת מאוד את המערכת החיסונית של התינוקות, וכך אפשר להמנע מוירוסים ומחלות בחודשים הראשונים, ולא צריך להתמודד בתדירות גבוהה עם תינוקות חולים. במידה ואת נתקלת בקשיים בהנקה כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה מקצועית.

 

  • האכלה – במידה ומתאפשר , עדיף להחזיק את התינוקות בתנוחת הנקה, ואם יש מישהו איתך אז כל אחד יאכיל את השני. במידה ושניהם רעבים בו זמנית או אחד מהם לא רגוע, אפשר להעזר בעגלה או טרמפולינות, ואז זה משחרר לך את הידיים קצת ועוזר לך לטפל בהם.

 

  • חלוקת משמרות בלילות ובסופי שבוע – טיפ שהוא טוב גם עם תינוק אחד אך גם עם שניים. עשו לכם בלילות משמרות, כלומר עד שעה מסוימת את מתעוררת, ונגיד משעה 4-5 בן הזוג אחראי לטפל בתינוקות כדי שכל אחד מכם יוכל לישון כמה שעות ברציפות, ובסופי שבוע בשישי ושבת אז בן הזוג יהיה איתם משעות הבוקר המוקדמות עד 9-10 כדי שתוכלי לישון לכמה שעות ולצבור כוחות (אפשר לשאוב מראש חלב).

 

  • עזרה בטיפול – מומלץ להעזר במי שרק אפשר, בין אם באמא, סבתא, חברה טובה, כל אחד שיכול לעזור להוריד ממך קצת מהעומס, ואולי אף לשחרר אותך לישון למשך שעתיים שלוש או לעזור לך לטפל בהם או אפילו לבוא ולארגן קצת את הבית או לבשל אוכל בריא ומזין. אל תתביישי לבקש עזרה גם אם את רגילה להסתדר לבד כל חייך ולהיות עצמאית, השתדלי לבקש ממי שרק יכול לתת יד לשעה שעתיים ולארח לך לחברה כדי להקל עליך בטיפול בתינוקות. במידה ואנשים מתקשרים ושואלים כיצד אפשר לעזור, תבקשי שיביאו אוכל, או יבואו לבשל עבורך, יעשו קניות, או סתם יבואו להיות איתך ובו זמנית לתמוך ולעזור בטיפול בקטנים.

 

  • חוסר שינה – שלושת החודשים הראשונים הם לא פשוטים , אמהות רבות לתאומים טוענות שזה מה שהופך את הכל ללא פשוט, כאשר את סובלת מעייפות מצטברת הדברים נראים קשים יותר, בין אם בשל גזים, או מאחר ובחודשייים שלושה הראשונים התינוקות מתעוררים כל שעתיים שלוש בשביל לאכול, ולעיתים זו תהיה עבודה מסביב לשעון. כתוצאה מהעייפות גם הסבלנות שלך ושל בן הזוג יורדת, יש יותר לחץ בבית, עייפות, דבר המשפיע על הזוגיות והתקשורת.
    אמהות רבות מעידות על כך שבמקרים רבים הילדים היו מעירים בלילות אחד את השני , מה שעשוי להיות משימה לא פשוטה. מומלץ להרגיל את התינוקות לישון באור וברעש, לא להשתיק ולהחשיך את הבית כבר מהיום הראשון. לשים אותם לישון לידכם בסלון ולהמשיך לנהוג כרגיל. במצב כזה יהיה להם יותר קל ללמוד להרדם ולסנן רעשים תוך כדי שינה, וכך במקרה שאחד יבכה באותו חדר עם השני שישן, יש סיכוי טוב שזה לא יפריע לו לישון.

 

  • הרגעת התינוקות – במידה ואת לבד בבית עם התינוקות, ושניהם לא רגועים, אפשר להעזר בטרמפולינות עם רטט שלרוב מאוד עוזרות, או לחילופין לשים את שניהם בעגלה ולנדנד אותה קצת או להחזיק אחד מהם בידיים או לשים אותו במנשא ולנדנד את השני בעגלה עם הרגל. אלטרנטיבה נוספת היא פשוט לצאת איתם לסיבוב בחוץ. טיול בעגלה יכול להרגיע גם אותך וגם את התינוקות, והאוויר מעייף אותם ואחרי טיול של חצי שעה בחוץ יש סיכוי טוב שהם ישנו לשעה- שעתיים.

 

  • ציוד – לגידול תאומים יש עלויות רבות. אמנם בהתחלה אפשר להסתדר עם מיטת תינוק אחת , או לול אחד על מנת להתנייד ברחבי הבית, אבל מבחינת ביגוד יש צורך להצטייד ביותר מאחר ובעקבות הרוטינה של הטיפול בילדים בקושי נשאר זמן גם לקיפול כביסות, בקבוקים וכל היתר יש להכפיל את הכמות, 2 סלקלים, 2 מיטות, שידה גדולה ורחבה ככל שיש לך מקום בחדר. לא חייבים לקנות את כל הציוד חדש, יש הורים רבים לתאומים שמוכרים ציוד כפול ביד 2 בפחות מחצי מחיר, כך שאפשר לחסוך כסף רב על סלקלים, טרמפולינות, כסאןת אוכל, עגלה טובה ועוד ציוד נוסף, ובמקום זה להשקיע את הכסף על עזרה בתשלום. יחד עם זאת מומלץ לעקוב אחרי מבצעים בחנויות למוצרי תינוקות ורשתות הפארמים הגדולות, ואז לקנות במבצע סטוקים של טיטולים, תמ”ל וציוד כגון מוצצים ובקבוקים.

 

  • צעצועים – אין צורך לקנות סטים כפולים של צעצועים. גם ככה בשלב שבו הילדים משחקים בצעצועים, הם יהיו מפוזרים על הרצפה. אפשר לשים את שניהם יחד על מזרן פעילות גדול, לשים להם אוניברסיטה אחת עם בובות נתלות והם יכולים לשחק יחד בצעצועים השונים. בשלב שבו  הם מתחילים לעמוד כן מומלץ לקנות 2 בימבות, או 2 תלת אופן אפילו מסוג שונה כדי שיוכלו לגוון.

 

  • אמבטיה לתאומים– מומלץ לדחות את שעת האמבטיה לזמן שבו תהיה לך עזרה .בין אם מדובר בבן הזוג, או קרובת משפחה או חברה שאמורה להגיע לביקור ויכולה להחזיק את אחד התאומים ביד לכמה דקות על מנת שתקלחי את השני. לא חייבים לעשות את שעת האמבטיה דווקא בשעות הערב , אפשר לקלח אותם בכל שעה במהלך היום במיוחד בחודשים הראשונים. לרוב האמבטיה מעייפת אותם, ומומלץ לבצע אותה לאחר שעה- שעתיים של ערות ואז יש סיכוי טוב שאחרי אמבטיה הם ירדמו לשינה טובה וארוכה.

 

  • עוזרת – יש לקחת בחשבון את האפשרות של שכירת עוזרת לכמה שעות עבור ניקיונות הבית השוטפים, במיוחד עם 2 תינוקות רכים, חשוב לשמור על היגיינה וניקיון של הבית. מפאת חוסר זמן וטיפול בילדים בלי הפסקה, וגם צורך בקצת זמן מנוחה לעצמך, רצוי להביא עזרה על מנת לטפל בעבודות הבית השוטפות.

 

  • מזון – חברות התמ”ל בארץ נותנות הטבות לאמהות לתאומים ושלישיות, בין אם קופונים של הנחה או מארזי מתנה ודוגמיות מוצרים עם הולדת התינוקות . מומלץ להתקשר לשירות הלקוחות של חברת התמ”ל שבחרת ולשאול האם יש להם הטבות להורים לתאומים.

 

  • יציאה מהבית – כל יציאה מהבית עם תאומים דורשת התארגנות לוגיסטית מאחר וצריך תיק גדול, 2 מחלקי מנות (במידה ואת נותנת תמ”ל), בקבוקים, טיטולים ומספיק בגדים להחלפה. בנוסף לצאת לבד מהבית עם 2 תינוקות  במידה ואת גרה בבניין ללא מעלית ואין אפשרות לעלות ולרדת עם העגלה, זו יכולה להיות אופרציה לא פשוטה , למרות שאפשר להעזר במנשא ובסל קל.

 

  • עגלת תאומים – מאחר ועגלה לתאומים אמורה להכיל מקום עבור שני תינוקות , היא בד”כ גדולה, מסורבלת, כבדה ותופסת מקום רב בקיפול. כאשר אתם בוחרים עגלת תאומים יש להתאיים את העגלה לתא המטען שלכם. במידה ויש לכם רכב עם בגאז’ קטן, מומלץ בחום להחליף את הרכב לפני הלידה, מאחר וחוץ מהעגלה תצטרכו מקום ברכב לפריטים נוספים, ציוד, ובמידה ותרצו לצאת לחופשה עם הילדים לא ישאר מקום רב ברכב. מומלץ לבחון את העגלה המתאימה לצרכיכם ולתנאי המחיה שלכם, לשם כך אפשר להעזר ברשומה בנושא איך לבחור עגלת תאומים,

 

  • מחלות ווירוסים – כאשר אחד מהתינוקות חולה, בד”כ הם מדביקים אחד את השני בשל הקרבה והרגישות שלהם כתינוקות. אחת הסיבות למתן חלב אם, היא שחלב אם מחזק מאוד את מערכת החיסון של התינוקות, ויכול למנוע מחלות. גם אם את לא מסתדרת עם ההנקה, מומלץ לשאוב ולתת לילדים כמה שיותר חלב אם כדי לעזור לחזק את מערכת החיסון שלהם.

 

  • חזרה לעבודה – סביר להניח שאחרי מספר חודשים או שנה תרצי לחזור לעבוד, אפילו לחצי משרה על מנת להמשיך ולנהל שגרת חיים תקינה ובשביל לשמור על השפיות ולצאת קצת להתאוורר. לעיתים משתלם יותר להחזיק מטפלת טובה עד גיל שנתיים, זה גם עשוי להשתלם יותר כלכלית במידה ואת גרה באזור שבו עלות הגנים הפרטיים היא גבוהה. ככה הילדים יקבלו יחס אישי ויהנו האחד מחברת השני.

 

  • מצב הזוגיות – לידת תאומים הנה אתגר גדול מאוד לזוגיות. כל אחד עסוק בלשרוד ולהמשיך להחזיק את עצמו יחד עם הטיפול בילדים שהוא מסביב לשעון, לא תמיד מוצאים זמן למנוחה. צריך לדעת לפרגן אחד לשני, לשים לב למי קשה יותר עכשיו ולתת לו לנוח גם כשאת גמורה מעייפות כי את יודעת שהוא צריך לקום בבוקר וללכת לעבוד יום שלם ולחזור הביתה שלם , גם אם להיות בבית עם תאומים זו עבודה קשה יותר, אבל כמה שתהיו יותר מלוכדים זה יעזור לכם להתגבר על הקשיים, ולעבור את התקופה הזו בצורה מוצלחת.

 

  • מחסור בזמן פנוי לעצמך – חשוב לדעת שהולכת לעבור עליך שנה לא קשה, כאשר יש תאומים לרוב האם מעדיפה להשאר איתם בבית ולא לצאת לעבוד בשנה הראשונה, גם כי כלכלית זה לא תמיד הכי משתלם והקושי לעזוב את הילדים לבד גדול. אמהות לתאומים מוצאות קושי בלסמוך על מישהו שיסתדר עם שניהם מאחר והן יודעות כמה לפעמים זו יכולה להיות משימה לא פשוטה. לצאת לשעתיים עם חברה לשתות קפה הופך למותרות שלא תמיד ניתנות למימוש.

 

  • השתתפות בקבוצת תמיכה מתאימה – כאם לתאומים לא פעם את תתקלי בתסכולים רבים אשר גם חברותייך שהן אמהות לתינוק אחד יתקשו להבין. מומלץ למצוא קבוצת תמיכה, בין אם בפורומים השונים באינטרנט או בחוגים לאמהות ונשים לאחר לידה באזור מגוריך. ברגע שתשתפי ותהיי בקשר עם אמהות נוספות במצבך, יהיה לך קל יותר לעבור את התקופה הזו, תוכלי לדבר עם מישהו שמבין את מצבך ונמצא בו, וכאשר את יודעת שאת לא לבד בעניין זה כבר עוזר יותר להתמודד עם המצב הקשה.

 

  • תלמדי לשחרר – במיוחד אם את מהזן של הקונטרול פריק, ומאלה שהבית שלהן תמיד מתוקתק ונקי ומסודר ומאורגן, תלמדי לפתח סדר עדיפויות חדש, קודם הילדים, אחר כך את, ורק אחר כך הבית. לא יקרה כלום אם יהיו קצת כלים בכיור או הבית יהיה מבולגן, ואם לא תשטפי כל יומיים. חשוב שאת האנרגיות תשמרי לעצמך ותנסי למצוא עזרה בתשלום בשביל עבודות הבית ואולי אף בחורה צעירה בת 18-25 או סטודנטית לשעות אחה”צ כדי שתוכל לעזור לך ובימים נעימים לקחת את הילדים לשעה של טיול בחוץ כדי שתוכלי קצת להתארגן על עצמך, על הבית ולנוח. תלמדי לסמוך על אנשים שישארו איתם, זה רק יקל עליך בהמשך.

 

לסיכום ניתן לומר שבהחלט צפויה לכם שנה ראשונה לא קלה, אך ככל שעובר הזמן הילדים גדלים, מתבגרים, והופכים לחברים טובים ומעסיקים אחד את השני ואז אחרי גיל שנה הם עסוקים יחד ואת פחות צריכה לרדוף אחריהם. חשוב רק לדאוג להם לסביבה בטוחה ומרווחת למשחק. לאחר שנה הם מתחילים להיות קצת יותר עצמאיים והם מתחילים להבין יותר ולהתבגר, וככל שהזמן עובר יהיה לך קל יותר.

מומלץ לקרוא ספרים על שיטות לגידול תינוקות והרגעתם בשביל למצוא את השיטה שאתם הכי מתחברים אליה, אני אישית למדתי המון מהלוחשת לתינוקות ונעזרתי בטיפים ובשיטות שלה בשביל שגרה וסדר יום לבן שלי, כבר מגיל חודש וחצי , לימדנו אותו להרדם לבד ולישון לילה שלם מגיל צעיר ולהקנות לו הרגלים שהקלו עלינו ועליו במהלך השנה וחצי הראשונות.

תנסי להסתכל על זה כך שיהיו לך שנתיים ראשונות קצת קשות ולאחר מכן יהיה לך קצת חופש וכמה שנים של מנוחה עד לילד הבא מאשר מקרה של 2 ילדים צמודים ואז יש לך 3-4 שנים עמוסות, ועד שסיימת עם החיתולים עם ילד אחד צריך שוב להתחיל הכל מההתחלה עם ילד שני. \

 

מהר מאוד הזמן יחלוף והם יגדלו, ואת תגלי הרבה רגעים קסומים של אושר.