שיעול אצל ילדים – מה עושים אם הילד לא מפסיק להשתעל?

2

קולם הצורם של השיעולים הקדחתניים עולה מחדר השינה של הילד. שוב הוא התעורר בלילה משיעולים רועמים ולא מצליח להירדם חזרה. בבוקר המצב לא שונה – הילד ממשיך להשתעל, להשתנק אבל הריאות נקיות לדברי הרופא ורק השיעול אינו חולף.

היתרונות והחסרונות של השיעול
שיעול הוא אחד המטרדים הגדולים של העונה הקרה ויכול לתקוף ילדים וכמבוגרים כאחד. באופן עקרוני, השיעול הוא רפלקס טבעי של הגוף להתנתקות מחפץ זר או ריר, אבל לא כל שיעול הוא שיעול פרודקטיבי. נהוג להבחין בין שני סוגים של שיעולים:

א. שיעול רטוב הוא שיעול המלווה בהוצאת ליחה ולכן נחשב גם לשיעול יעיל במיוחד המסייע לגוף לשחרר את הריר וכך גם לבצע ניקוי של הריאות. שיעול זה הוא לרוב תוצאה של זיהום כלשהו ולכן מסייע גם בהוצאת הריר שנוצר בעקבות אותו זיהום. הליחה המצטברת מתעצמת בעיקר בשעות הלילה ומכאן גם הסבל של הילד מהשיעול בלילות ובנוסף היא מלווה בקושי לנשום וכן בצפצופים טורדניים ובנשימה כבדה.

ב. שיעול יבש הוא שיעול אחר וגם נשמע אחרת. ראשית הוא לא נאבק בליחה ולכן הוא לא באמת שיעול פרודקטיבי והוא מרגיש קצת כמו גירוי בגרון ועשוי לגרום לכאבים בבית החזה.

שיעולים הם לרוב תוצר של מחלה מתמשכת בין אם מדובר במחלה ויראלית או באלרגיה כלשהי, זיהום בדרכי הנשימה ויכולים להיות מלווים בכאבי ראש חזקים. הילדים סובלים מאוד משיעולים בתפקוד היומיומי כולל פעילויות ספורטיביות והליכה למסגרות החינוך. השיעולים מרתיעים את אנשי החינוך וילדים אחרים. אבל גם להשאיר בבית עד שהשיעול יעבור היא לא אופציה סבירה, כיוון ששיעולים יכולים להימשך מספר שבועות ואין סיבה לעצור את שגרת החיים.

אז מה עושים במידה והילד סובל משיעולים?
בשלב הראשון, כדאי לאבחן את מקור השיעול ולבדוק שהוא אינו מרמז על מחלה כלשהי שמתפתחת במקביל אלא אם כן זו כבר טופלה והשיעול הוא סימפטום של אותה מחלה.
במקרים רבים, השיעול נוצר בשל גודש של נזלת ורירית האף ולכן, כדאי להקפיד על ניקוי של האף באמצעות תרסיס על בסיס מי מלח וכן לאוורר היטב את החלל ולהשתמש במכונת אדים.
כדאי מאוד לחזק במקביל את המערכת החיסונית של הילד עם ויטמין C ודבש, ג’ינג’ר, קינמון, כורכומין שנחשב לאנטי דלקתי. יש לשים לב שהתרופות הנפוצות בשוק מבוססות על חומר מדכא שיעול בשם קודאין שלא מומלץ לצרוך לאורך זמן ועשויות להיות לו גם תופעות לוואי ולכן, כדאי להעדיף סירופ על בסיס רכיבים טבעיים שמסייעים לעצירת שיעול יבש או רטוב כאחד כמו למשל, תמצית עלי לחך, גרינדליה, הליקריסיום ושמנים חיוניים של אקליפטוס, כוכב אניס ולימון.

שיעול טורדני מטריד מאוד ילדים ויש לשמור על כללי היגיינה מטיבים כדי למנוע הידבקות ולטפל בשיעול מיד כאשר הוא פורץ.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *