תזונת תינוקות לפני ואחרי גיל שנה

2


הקניית הרגלי אכילה בריאים ושמירה על תזונה נכונה שתאפשר התפתחות תקינה של התינוק, הם נושאים שחשוב להקפיד עליהם מההתחלה. להלן מספר נקודות שחשוב לדעת בנוגע לתזונת תינוקות:

תזונת תינוקות עד גיל חצי שנה

ישנה אחידות דעים בנוגע לחלב אם כמזון הטוב ביותר לתינוק מהלידה ועד לגיל שנה לפחות. כנפלאות הטבע, מכיל חלב האם חלבונים, שומנים, סוכרים, ויטמינים ומינרלים במינון המדויק הנדרש לצורך התפתחותו התקינה של התינוק. בנוסף, כולל החלב אנזימים, הורמונים ותאים של מערכת החיסון, המגנים על התינוק מפני מחלות ומונעים אלרגיות בגילאים מתקדמים. במידה והתינוק ניזון מתמ”ל (תרכובות מזון לתינוקות), מומלץ לתת לו תרכובת על בסיס חלב פרה, למעט במקרה שהוא אלרגי למוצר זה. בשני המקרים, אין צורך בשתיית מים עד גיל חצי שנה.

בגיל 4-6 חודשים, ההמלצה כיום היא להתחיל לתת לתינוק טעימות כמו מחית גזר מבושל, מחית תפוחי אדמה, דייסה מאורז טחון, מחית בננה, רסק תפוחי עץ ועוד. חשוב  להמתין פרק זמן של כ-3 ימים בין צירוף מזון חדש לצירוף מזון אחר, כך שאם מתגלה אלרגיה או רגישות, ניתן יהיה לקשר אותה לסוג מזון מסוים. בשלב ההתחלתי, מדובר מינונים קטנים מאחר ולמערכת העיכול נדרש זמן להתאים עצמה למזון החדש. בשלב זה לא מומלץ להוסיף מלח למזון, שכן גם כמות קטנה עשויה לשבש את מאזן המלחים של התינוק.

אחרי שישה חודשים

בגיל חצי שנה, הטעימות שניתנות לתינוק הופכות לשתי ארוחות של ממש: ארוחת פירות וארוחה הכוללת מרק טחון העשוי מירקות מבושלים כמו למשל גזר או בטטה, קישוא, תפוח אדמה ובשר. בהתחלה מומלץ להתחיל עם בשר עוף ולאחר מכן לעבור לבשר הודו אדום העשיר בברזל. סוגי מזון נוספים שניתן להוסיף בשלב זה הם קטניות (עדשים אדומים, אפונה יבשה או חומוס), שניתן לבשל כחלק מהמרק או כמנה נפרדת. כמו כן ניתן להוסיף  גם מזונות עשירים בשומן כמו אבוקדו ושמן זית.

. ניתן גם להוסיף לתפריט סוגים שונים של דגנים ולהוסיף קוסקוס, פסטה, סולת, גריסים ועוד. בכל מקרה, ככל שהתינוק מתקדם בגיל, ניתן ומומלץ לתת לו אוכל טחון במידה גסה יותר, כך שהמרקם יהיה גושי יותר. מגיל זה מומלץ לתת לתינוק לשתות מים שהורתחו

בגיל 9 חודשים משרד הבריאות ממליץ להתחיל לתת לתינוק מוצרי חלב פרה וחלמון של ביצה. מומלץ להעדיף גבינות ויוגורטים לא ממותקים כך שלא יתרגל לטעמם המתוק. בגיל זה כדאי לתת לו  3-4 ארוחות ביום, וזה הזמן לחשוף את התינוק למרקמים ולטעמים שונים ולהעשיר את הארוחות, כמו למשל הוספת טחינה גולמית או שקדייה לפירות. כדאי גם להתחיל לתת מזון שניתן לאחוז ביד ולהגיש עצמאית לפה כמו קוביות קטנות של לחם מרוחות בממרח. חשוב להשגיח על התינוק בכל רגע נתון בשלב זה.

תזונת תינוקות אחרי גיל שנה

אכילה בגיל שנה שונה לגמרי מהאכילה בשנה הראשונה לחי התינוק. מתינוק האוכל בשקיקה את ארוחותיו, הוא עשוי להפוך לבררן באוכל ולשנות את הרגלי האכילה שלו לעיתים קרובות. מכיוון שקצב הגדילה שלו הופך למתון יותר, הוא אוכל כמות קטנה יותר של מזון ובאופן בררני יותר. הוא נעשה נייד יותר והעיסוק שלו בחקר הסביבה פוגע ביכולתו לשבת לאכול ארוחה בסבלנות. מסיבה זו, חשוב לארגן סדר יום הכולל ארוחות קטנות ותכופות יחסית, המאפשרות לשמור על רמה תקינה של סוכר בדם.

מגיל שנה והלאה, התינוק שהפך לפעוט, מצליח לאחוז טוב יותר עצמים בידו ונהנה לתרגל את אחיזתו על המזון. פיתוח מיומנויות האחיזה, תנועתיות רבה והליכה הן חלק מתוכנית הלימודים של הפעוט בן השנה. כדאי לעודד זאת באמצעות הגשת פיסות רכות של מזון כבר בשלב זה בהתפתחותו.

מגיל שנה, הרגלי האכילה של הפעוט אינם קבועים, כך שביום אחד יאכל כמות גדולה של מזון וביום אחר כמות מעטה מאוד. יתכנו מצבים בהם יום אחד יוכל סוג מזון מסוים בשקיקה וביום אחר יסרב לגעת בו. מה שחשוב הוא להמשיך להציע סוגי מזון שנדחו על ידו ולגרום לו לצרוך מזון מאוזן בממוצע שבועי. מגיל שנה ניתן להעשיר את היצע הפירות המוגשים לפעוט ולכלול גם פירות יער ופירות אקזוטיים כמו קיווי, אננס ומנגו. בנוסף, ניתן להתחיל לתת גם דבש וחלב פרה.

כדאי להמשיך להזין את התינוק בתמ”ל עד גיל שנתיים, ולהוריד באופן הדרגתי את הכמויות.


Response (2)
  1. דנה פברואר 2, 2012

    באילו חלקי עוף אפשר להשתמש במרק עוף לגיל חצי שנה? חזה עוף אפשרי?

    1. אמא פברואר 4, 2012

      אי השתמשתי בחזה שוק או כנףhttps://www.2bmommy.com/wp-admin/edit-comments.php#comments-form

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *