שוקו או חלב? מה עדיף לתת לילדים?

2

רבות נאמר על יתרונות החלב בתזונה של ילדים ומחקרים הוכיחו כי צריכת כוס חלב ביום היא חיונית ובריאה מאחר ומשקה חלב , גם אם הוא שוקו, מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים חיוניים להתפתחות וגדילה תקינה של הילדים, כולל חלבונים, סידן , ויטמין די ורכיבים נוספים.
לצערנו הרבה מההורים מבוהלים מהמילה “סוכר”. ובטוחים שמשקה השוקו מכיל רק סוכר ושוכחים לרגע את כל יתר היתרונות של החלב.

יחד עם זאת, יש לא מעט ילדים וגם מבוגרים שלא אוהבים לשתות חלב כפי שהוא בטעם הטבעי שלו ומעדיפים להמתיק אותו עם סוכר או ממתיקים אחרים.

דיאטנים רבים טוענים שאם הילד לא אוהב לשתות חלב, אז אפשר לתת לו שוקו במיוחד בשעות הבוקר לפני בית הספר.

בינינו, מרבית ההורים לא ששים לתת לילדים שלהם שוקו כי יש משהו שנוי במחלוקת במשקה הזה. מצד אחד זה חלב שמכיל בתוכו ויטמינים, סידן, וחלבונים, ומצד שני יש בו גם סוכרים. אז מה באמת כדאי לעשות? כמובן שכל אחד יחליט ויעשה כפי ראות עיניו, אך כשמדובר על כוס ביום וכשבוחרים בשוקו שהוא דל בסוכר, אפשר “למזער” נזקים.

הטעם של השוקו מאוד אהוב על מרבית הילדים בניגוד לטעם של חלב רגיל כך שהוא נותן להם מוטיבציה לשתות אותו בלי התנגדות עם כל היתרונות שיש בו.

חסרונות לשוקו:
צריכת יתר – זה ידוע שכל דבר שאנחנו אוכלים יותר מדי הוא פשוט יותר מדי וזה תקף גם לגבי משקה שוקו. יותר מדי מכל דבר מתוק יכול להיות רע לילדים שלנו. שוקו יכול להיות חלק מתפריט בריא ומאוזן לילדים במיוחד אם הוא מגיע בשעות הבוקר ובמידה ובוחרים בשוקו דל בסוכר ובנתרן כמו למשל השוקו החדש של תנובה שמבוסס על 96% חלב ויש בו 30% פחות סוכר והוא גם דל נתרן.

נתון לשיקולכם – מחקרים הראו שבקרב 50% מהילדים בסביבות גיל שנתיים לא מקבלים מספיק סידן וויטמין D. נכון שאפשר להשיג סידן ממקורות אחרים, אבל ילדים לא תמיד אוכלים מספיק מזון עשיר בסידן.

הגישה שלי לגבי שוקו עם הילדים שלי – אני מאמינה בלתת לילדים כוס חלב ביום, כשבמקרה של החבר’ה שלי – הם מוכנים לשתות רק שוקו. כן, אני יודעת שחלקכם אומרים שזה לא בריא, אבל הילדים לא מוכנים לוותר על השוקו שלהם בבוקר. אז אני מעדיפה להתפשר על השוקו של תנובה ולהרגיש קצת פחות אשמה מאחר ויש בו 96% חלב שזה בעצם כמו כוס חלב ביום. עם קצת סוכר, ועדיין במינון נמוך.
טעמתי אותו בעצמי ואני חייבת להודות שלמרות שהוא דל בסוכר הוא ממש טעים, יש מינון נכון של הקקאו שהופך את המשקה למתוק ברמת מתיקות סבירה בהחלט.

אז נכון שאומרים שבשוקו יש סוכר וזו עובדה שאי אפשר להתווכח איתה. אבל סוכר יש גם במיץ שהילדים שותים, בעוגות והעוגיות שהם אוכלים, ובכל מקום יוצא לילדים שלנו להתקל בסוכרים מסוגים כאלה ואחרים אז לפחות כשאני יודעת שזה תחת הבקרה שלי, אז מבחינתי עדיף לי שישתו שוקו. חוץ מזה שאין מצב שאני מתחילה איתם מלחמות כל בוקר על זה שהם לא יקבלו שוקו, במיוחד הקטנות שהן נורא דעתניות ועקשניות כמו אמא שלהן. כבר קרה כמה פעמים שנגמר השוקו ולא זכרתי לקנות, וחטפתי סרטים מהילדות וחפירות ואיך שאספתי אותן מהגן כשדאגו לתזכר אותי –  “אמא נלך לסופר לקנות שוקו שיהיה לי בבוקר”..

בינינו, אני לא מהאמהות הללו שמנטרלות ג’אנק וסוכרים מהחיים של הילדים שלי. אני בעד לחשוף את הילדים לאוכל מגוון ועשיר ואמנם אני לא פריקית של תזונה בריאה, אבל כל עוד הילדים מאפשרים, אני נותנת להם אוכל בריא עד כמה שאפשר. משימה לא פשוטה עם ילד שלא אוהב לאכול הרבה מעבר לדגנים, שניצל, אורז, צ’יפס ופיצות. אז הוא מוכן לשתות שוקו, שמבחינתי זה חלב – אז אני זורמת. העיקר שישתה.

כמובן שאם הילדים שלי היו שותים חלב ניגר, זה היה חוסך לי הרבה התלבטויות, אך כמו מרבית הילדים, הם פחות מתחברים לטעם של חלב לא ממותק ואם כבר חלב ממותק, שישתו שוקו.
אין לי בעיה. היות וגם אני לא אוהבת את הטעם של החלב לבד, אני יכולה להבין לחלוטין את ההעדפה שלהם ולא פעם בשעות הערב אני אוהבת להתפנק בעצמי עם כוס שוקו חם , במיוחד בחודשי החורף.

פעמים כשהם מקוררים הם מוכנים לשתות תה אבל באופן רגיל, זה רק שוקו.

אני משתדלת לתת להם תזונה מאוזנת ואם הם יקבלו קצת סוכר עם משקה החלב שלהם ויהנו מזה בבוקר עם מנה של חלבונים, סידן וויטמינים, באמת שלא מפריע לי. לא קרה שום אסון.

אני בהחלט חושבת שעשו רעש גדול מדי על כל נושא השוקו לילדים בתקופה האחרונה.  אז זו העמדה שלי בנושא, שכל אחד ילך עם מה שנכון לו…

 

הילדודס שלי אחרי הטעימה של השוקו החדש של תנובה:
(לא ממש שיתפו איתי פעולה)