קיט החרום הדנטאלי שלכם / ד”ר רונן בורדובסקי

2

לקרוא ולשמור

מה קורה כשאתם בטיול או רכיבת אופנים ומישהו קרוב נופל ושובר את השן? מה קורה אם הכתר הישן החליט ליפול דווקא כשאתם בחו”ל? ד”ר רונן בורדובסקי רופא שיניים לאסתטיקה דנטלית ושיקום הפה מכין אתכם מראש לרגעים מאד מבלבלים:

  1. שבר של שן מנפילה – מצב מאד אופייני לילדים או עוסקים בספורט – באם השן נשברה אלמנט הזמן הוא קריטי – תמיד עדיף למצוא את החתיכה שנשברה לשים בכוס עם חלב או מים סטרילים (אפשר של עדשות מגע) ולהזדרז למצוא מרפאת שיניים הנותנת שירותי עזרה ראשונה. באם קיים דימום מהשפתיים או החניכיים יש לשים חפץ קר על האזור –קרח או אף שקית של מוצר קפוא מהמקפיא.
  2. יציאת שן כתוצאה מחבלה – מצב בו השן יוצאת בשלמותה – במצב זה יש למצוא את השן. וחשוב מאד לא לנגב אותה או לקרצפה-לשטוף במים לשים בכוס חלב או מים ועדיף, אם זה מבוגר ולא ילד, לשים את השן בפה-בצד הלחי-וכמובן להזדרז למרפאת השיניים – הזמן הוא קריטי-יש להגיע עד שעה מרגע החבלה. במצב בו ניתן להחזיר את השן למקומה-לעשות זאת מיידית אך לא בכוח!
  3. כתר שיצא – לרוב הדבר יקרה בארוחה או לעיסת מסטיק – יש לנסות להחזיר את הכתר למקום- לא בכוח-וניתן להדביקו עם משחת שיניים-להניח משחה בחלק הפנימי של הכתר ולהחדיר על השן המושחזת, כמובן שלאחר מכן להגיע למרפאת השיניים. קיימת חשיבות מרובה להחזיר את הכתר משום ששן ללא כתר הנמצאת מספר ימים עלולה לבצע תזוזות קלות אשר ימנעו את החזרת הכתר אצל רופא השיניים. באם לא קיימת באזור משחת שיניים יש ללעוס מסטיק ולרכך אותו ולהניח אותו בתוך הכתר.
  4. סתימה שנפלה – אין צורך להיכנס לפאניקה – יש להקפיד לא ללעוס על השן ולא להפעיל עליה כוח-להגיע למרפאת השיניים.
  5. שן בינה שכואבת בבקיעתה – הטיפול הפשוט הוא שטיפות עם מי מלח להקלת הדלקת-אין לשטוף עם אלכוהול או תרופות סבתא אחרות.יש להגיע למרפאת השיניים יתכן לצורך מתן אנטיביוטיקה.
  6. פציעה בחניכיים – ממזון קשה או חפץ זר – באם יש דימום להניח חפץ קר על אזור הדימום או לחיצה של היד.
  7. כאב מחור בשן- במצבים אלו יש להימנע מכל תרופות סבתא של הנחת כדור אופטלגין על השן או בסמוך לה או שתיית עראק. יש ליטול כדור נוגד כאבים ולהניח מסטיק או שעווה בשן עם החור בכדי שתגורה פחות ע”י מזון או חום וקור- ולהגיע למרפאה. במקרה של חבלה הגורמת לטשטוש או הגבלה בפתיחת הפה – להגיע לחדר המיון בדחיפות

ד”ר רונן בורדובסקי הינו רופא שיניים לאסתטיקה דנטלית ושיקום הפה ומוסמך משרד הבריאות לטיפולי שיניים בהרדמה כללית.

www.drrb.co.il