עוברים דירה – תומכים בילדים / שרית גושן- פנטי

2

מאת: שרית גושן- פנטי. ‘סידורים’

שינוי מקום המגורים משליך על כל תחומי החיים, בייחוד עבור ילדים. ההסתגלות לסביבה החדשה יכולה להימשך חודשים ארוכים, ומאחר שההורים חווים בעצמם הסתגלות לשינוי, הם לא תמיד מתפנים לתמוך בילד הזקוק להם. אילו קשיים חווה הילד בעקבות מעבר דירה, איך ניתן להפוך את המעבר לאתגר שיפתח אצלו חוסן אישי, ולמה כל כך חשוב “לחשוב חיובי”? המאמר הבא עוסקת באתגרים הלא פשוטים, הכרוכים בשינוי מקום המגורים ובאמצעים שיכולים לסייע להורים להקל על הילד בתקופת ההסתגלות ואף לקצרה.  כך פותחים דף חדש.


למעבר דירה השלכות משמעותיות על כל תחומי החיים, עבור מבוגרים וילדים כאחד. העתקת מקום המגורים והשינויים הרבים הנלווים לכך, דורשים תקופת הסתגלות שיכולה להימשך בין שבועות ספורים לשנה, ואפילו יותר.


התייחסותו של הילד למעבר, תלויה לא מעט בגישה שבה נוקטים הוריו כלפי שינוי מקום המגורים ובתחושות שהם משדרים ביחס למצב. למרבה הצער, כשהמעבר נעשה מתוך אילוץ ולא מתוך בחירה, הורים נוטים לעתים להשליך על הילד תמונת מצב נוראית.

מעבר דירה הוא פעולה טכנית קצרת מועד, אך פעולה רגשית ארוכת מועד, שלעתים קרובות ניכרות השלכותיה תקופה ארוכה לאחר המעבר עצמו. אנשי מקצוע מדגישים כי אחריות ההורה כבוגר היא להכיל רגשית את ביטוי הדחק של הילד, ולפעול לשיפור תפיסתו כלפי המעבר, כדי לרכך עבורו את תמונת המצב ולעודד חשיבה חיובית המוליכה לרגשות חיוביים.

להלן מספר עצות שימושיות, שיסייעו בהכנתו של ילדכם לקראת ותוך כדי מעבר הדירה הצפוי.


כיצד ניתן להקל על הילד במעבר הדירה?

“רצוי שההורים ילכו עם הילד לבקר בבית ובסביבה החדשים לפני המעבר האמיתי, כדי לאפשר לו להפנים אותה ולהביע את תחושותיו כלפי המעבר. בדרך זו ניתן להוביל את הילד למצב של ‘בחירה’ או לפחות ‘בחירה יחסית’, בעוד במועד עצמו הופך המעבר לעובדה מוגמרת. מדובר בתהליך שרצוי להתחיל בו זמן מה לפני המעבר ולא להמתין למעבר עצמו.

האם רצוי לשתף את הילד במעבר הדירה?

“זכותו של הילד ליטול חלק בנושאים הקשורים למעבר הדירה: החל מקבלת החלטות ובחירה של החדר, רהיטים, צבעים וכדומה לחדרו החדש ועד למיון ואריזה  בבית הישן ומסירת חפצים שאין בהם עוד צורך לגופים המתאימים .

האם נכון להרחיק את הילדים מהבית ביום ההובלה?

“מקובל ונכון לחשוב, כי הילד צריך דעת מה עומד להתרחש ביום יומיים של  ההובלה אבל לא להיות שם ממש.

מה בנוגע ללינה בבית החדש כבר ביום הראשון?

“אם ישנה אפשרות ללינה בבית הסבים, או של קרובים אחרים (לרבות חברים טובים), שווה לנצלה ולהביא את הילד לביתו החדש כאשר הוא מסודר או לפחות החדר שלו מוכן עבורו.

איך ניתן להקל על הילד במעבר לחדרו החדש?

“אפשר ליזום הפעלה אקטיבית של הילד בארגון חדרו החדש, בהתאם לגילו. ההורים יכולים להחליט יחד עם הילד היכן למקם פריטים בחדרו, ואף לאפשר לו לתלות בעצמו את התמונות אם הוא בגיל המתאים. אם ההורים מחליטים לקנות לילד מיטה חדשה, יש לאפשר לו לבחור אותה. יש לכך משמעות סימבולית ופרקטית במעורבות הילד במעבר הדירה”.

אם הדבר ניתן לשליטה, האם ישנו מועד מועדף למעבר דירה?

“אם הורים יכולים לשלוט במועד המעבר, עדיף כמובן לבצעו בתפר שבין מסגרות – מגן רגיל לגן חובה, מגן חובה לבית ספר יסודי, מיסודי לחטיבה או מחטיבה לתיכון. יחד עם זאת, מאחר שהמציאות לא תמיד מאפשרת לנו לבחור את מועד המעבר, חשוב למצוא דרכים לסייע ולהקל על הילד גם בתקופות שאינן מועדפות”. העדיפות, אם כן, היא לביצוע המעבר בחופש הגדול.


כיצד נפעיל את הקטנים לפני המעבר?

תנו להם לבדוק אם הטושים מציירים, אם יש לכל הטושים מכסים. תנו להם להגיד לכם האם הם משחקים במשחק הזה וקבלו את התשובה שהם לא אוהבים את המשחק הזה – לא חייבים לדעת למה. סמכו עליהם הם כבר יודעים למה וזו תשובה טובה. עיברו עם הילדים על היצירות שלהם והחליטו מה אפשר כבר לזרוק ומה עדיין רוצים לשמור. שימרו דברים מקוריים שלהם ולא הדבקות של הגננת.


לסיום, חשוב לזכור שלמעבר דירה עשויים להיות גם צדדים חיוביים. זהו שינוי המשפיע על ילדים בכמה מישורים. “ילדים צעירים קולטים את סביבתם קודם כל באופן חזותי, ולכן השינוי החזותי-אקולוגי יכול לגרום להם לאי שקט נפשי”. מאידך, הסתגלות טובה של הילד למעבר המגורים מאפשרת לו השתלבות נעימה ובריאה במקום החדש, משפרת את יכולות ההסתגלות שלו ואת מיומנויותיו החברתיות.


שרית גושן- פנטי, מנכ”לית הקימה את חברת ‘סידורים’ – כדי לעשות “סדר בחיים”.

‘סידורים’ פועלת בקונספט חדש לקהל הרחב, המציעה מלבד העברת דירה והשירותים הנלווים לכך, גם מחלקה ייחודית לעסקים והדרכות. “סידורים” פיתחה את שיטת management לסדר, ארגון והעברת דירה – פרי פיתוח ייחודי ובלעדי.


Response (1)
  1. גלית יולי 14, 2011

    ומה עם פעוטות קטנים בני שנה, הם לא ממש מבינים מעבר דירה ולא יכולים לקחת חלק פעיל במעבר, ואם זאת אני מבינה שגם בגיל ינקות מעבר דירה יוצר סוג של סטרס אצל הקטנטנים, טיפים לגביהם יכול להיות נחמד…

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *