סקירת אמצעי מניעה

2


כיום ישנן שיטות רבות למניעת הריון. לפניכן סקירה של אמצעי המניעה הנפוצים , עם היתרונות והחסרונות שבכל אחת מהשיטות.

חשוב לציין שבמידה ואת סובלת מבעיית קרישיות כלשהי, אסור לך להשתמש באמצעי מניעה המכילים הורמונים, ובמידה ואת סובלת מבעיה כזו מומלץ להתייעץ עם המטולוג על מנת לוודא שהשיטה שבה בחרת אכן מתאימה לגופך.


  • גלולות למניעת הריון – גלולות למניעת הריון מתחלקות לשני סוגים :
  1. גלולות משולבות המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון– כיום ישנם סוגים רבים של גלולות מהסוג הזה. לחלק מהגלולות הללו יש תופעות לוואי שונות כגון שיעור יתר, נפיחות, כאבי ראש, דימום מוגבר. במידה ואת רואה שגופך לא מגיב טוב לגלולה מסוג מסויים כדאי לנסות ולעבור לסוג אחר עד שתמצאי את זו שמתאימה לך. גלולות אלו פחות מתאימות לנשים שמניקות, מאחר והן עלולות לגרום להפחתה משמעותית של כמויות החלב. גלולות מהסוג הזה אסורות לנשים מעשנות מעל גיל 35.
  2. גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד – מתאימות למניקות כי הן פחות מפחיתות כמות חלב, והן מותאמות לנשים שאסור להן לקחת תכשירי אסטרוגן. גלולות מסוג זה יש לקחת ברציפות, מתחילים אותן מבלי להמתין למחזור. החסרונות של הגלולות הללו הם שלעיתים קורה שיש דימומים רבים ובלתי סדירים אשר יכולים להפריע לנשים שומרות נידה, ירידה בחשק מיני, מצבי רוח משתנים, אך לעיתים גם ללא מחזור מספר חודשים.


  • התקן –  התקן למניעת הריון הינו מעין חפץ בצורת T, אשר יושב בחלל הרחם, כשהוא נאחז בדפנות הרחם ומונע השתרשות של הריון.את ההתקן מחדיר רופא נשים, התהליך עצמו מעט כואב וקצת לא נעים בשל העובדה שהרופא צריך להחדיר את ההתקן דרך צוואר הרחם שהוא סגור, ולאחר מכן יש התכווצויות של הרחם כמו כאבי מחזור מאוד חזקים. לפני שאת שמה התקן מומלץ לקחת כדור נורופן או אדוויל כשעה קודם. קיימים כיום 2 סוגים של התקנים:
  1. התקן ללא הורמונים – התקן עשוי נחושת, הוא נמצא בתוך הרחם כגוף זר, וכך למעשה מונע השתרשות של הריון , מאחר והגוף דוחה אותו. הוא טוב במיוחד לנשים שאסור להן להשתמש באמצעי מניעה עם הורמונים, אך החיסרון שלו הוא שלעיתים הוא עשוי לגרום למחזורים ארוכים ולדימומים, הוא אינו בטוח ב100 אחוז, ויש שכיחות גבוהה יחסית של הריונות מחוץ לרחם ואף הריונות תקינים שיכולים להתפתח למרות ההתקן. (מבדיקה שערכתי לאחרונה בנושא גיליתי למעלה מ50 עדויות למקרי הריון עם התקן רגיל ואף עם מירנה.
  2. מירנה – התקן עשוי נחושת עם הורמונים – התקן זה טוב עד 5 שנים. היתרון שלו הוא שהוא מפריש הורמונים ואז יש ספיגה ברירית הרחם של ההורמונים ואז מניעת הריון בלתי רצוי היא יותר גבוהה,וברוב המקרים גם כמות הדימומים יורדת בצורה משמעותית. החסרון שלו הוא שלעיתים ההורמונים גורמים לתופעות לוואי מציקות כגון נפיחות, מצבי רוח משתנים, ירידה בחשק המיני, כאבי ראש ותופעות הורמונליות. הוא יותר יקר מההתקן הרגיל. גם בהתקן זה יש שכיחות גבוהה של הריונות מחוץ לרחם.
  • קונדום – מונע העברת מחלות, מונע הריון בלתי רצוי במידה ומשתמשים בו מתחילת המגע המיני עד לסופו, החיסרון שלו הוא שלעיתים הוא פוגע בהנאה מאחר והוא מהווה סוג של חוצץ..


  • דיאפרגמה – חוצץ המוכנס לנרתיק של האישה. צריך להיות מותאם אישית על ידי הגניקולוג לכל אישה לפי הגודל. החסרון – לא ספונטני, קשה להשיג בארץ (לא מבוקש כל כך כאן, יותר בארה”ב).
  • מדבקה – מדבקה שמדביקים על הגוף , מפרישה הורמונים ישירות לעור ומשם למחזור הדם. אותה השפעה כמו של גלולות רגילות. היתרון שלה הינו שצריך להחליף אותה אחת לשבוע, אפשר להדביק על הבטן, או על הישבן או על הירך. המדבקה בצבע גוף וניתן להתקלח איתה. שמים 3 מדבקות ואז שבוע הפסקה וחוזר חלילה. לי היתה התנסות עם מדבקות כאלו, וזה היה גורם לי לגירודים נורא מציקים באזור של המדבקה, ויחד עם זאת המחיר שלהן קצת יותר יקר ממחיר הגלולות.�
  • זריקות פרוגסטרון – דפרוברה – זריקת פרוגסטרון הניתנת ישירות לשריר אחת ל-3 חודשים. ברוב המקרים היא גורמת לעצירת המחזור לחלוטין, לעיתים יכולים להיות דימומים קלים בגללה והיא יכולה לגרום לתופעות לוואי כגון נפיחות, גודש בחזה, ותופעות הורמונליות. היתרון שלה הוא שאין הפרעה בספיגת ההורמונים בגלל שלשולים או הקאות, ושהיא מקנה הגנה לתקופה של 14 שבועות.


  • טבעת למניעת הריון -נובה רינג- טבעת שמכניסים ל-3 שבועות לנרתיק (כמו טמפון), קטנה, עשויה מחומר שנראה ומרגיש כמו פלסטיק גמיש, אח”כ מוציאים ומחכים שבוע ומקבלים מחזור, ושוב מכניסים ל-3 שבועות טבעת חדשה. היתרון – לא צריך לזכור לקחת כל יום, מכניסים לבד(לא צריך רופא נשים), ספונטני כי הטבעת נשארת שם כל 3 השבועות, קל לשימוש, לא מושפע מהקאות/שלשולים . חסרון – מפריש הורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) לכן תופעות הלוואי של ההורמונים קיימות, אם כי בספיגה מקומית, לכן תופעות הלוואי פחותות

Response (2)
  1. הדס ויסמן פברואר 28, 2011

    בקיצור- אין בשורות טובות…

    1. אמא פברואר 28, 2011

      יש…
      להמנע 🙂

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *