סיוטי לילה וביעותי לילה – תינוקות ופעוטות

2

סיוטי לילה וביעותי לילה הן שתי תופעות שתוקפות את התינוקות והפעוטות בזמן השינה. לפניכם סקירה קצרה של שתי התופעות ודרכים להתמודדות .

סיוטי לילה

תופעה מאוד נפוצה בקרב תינוקות ופעוטות .

התופעה מתרחשת בזמן שהתינוק ישן. הסיוטים לא בהכרח קשורים לדברים שהילד עובר, ראה או שמע, אך במקרים מסויימים כאשר הילד נמצא במשבר, יכול להיות קשר.

סיוטי לילה יכולים להיות חד פעמיים והם יכולים גם לבוא לתקופות ולהעלם באותה המידה.

סיוטי לילה בד”כ משקפים את החרדות של הפעוטות שעולים אל מעל לפני השטח וזה טבעי ונורמלי ככל שהמערכת הרגשית שלהם מתפתחת .

כיצד להתמודד עם סיוטי לילה?

חשוב מאוד להגיע אל הילד במהירות האפשרית. סיוטים הם בד”כ חלומות מפחידים שהילד חווה, בין אם חוויה רגשית מפחידה או מראות שמפחידים אותו.  ככל שתגיעו אליו יותר מהר, כך הוא ירגע יותר בקלות, במידה והוא יתעורר מתוך החלום עם בכי, הצליל של הבכי יפחיד אותו עד שהוא יתעורר לגמרי ומומלץ שכאשר הוא מתעורר, יהיה מישהו מההורים שיחבק וילטף אותו ויעזור לו להרגע.

מומלץ לוודא כי אין שום תופעה חריגה בסביבת הפעוט כאשר מתחילים הסיוטים, בין אם משהו בגן, שינוי שהוא עובר, ופשוט לתמוך בו וזה יחלוף.

ביעותי לילה

ביעותי  לילה הם תופעה נדירה יחסית לסיוטים. לא כל הילדים חווים אותם וגם כאשר הם מתרחשים הם נדירים.

אחד הסימנים העיקריים לביעותי לילה הוא התעוררות בבהלה ובצרחות היסטריות, אך כאשר תגיעו אל הילד אתם תבחינו שהוא לא ער ולא ישן ונמצא באיזשהו מצב ביניים ולא מודע לסביבה שלו וסובל מהזיות ודמיונות של דברים שאינם קיימים.

לא פשוט להעיר את הילד מהמצב הזה ולעיתים להורה מדובר בסיטואציה די מפחידה מאחר והילד ישב בעיניים פקוחות ויסתכל אל פינת החדר או יבהה במשהו שאינו קיים והוא נראה מבועת. התחושות שלו יוקצנו – בין אם פחד, כעס או אפילו שנאה והוא לא יהיה מודע למה שקורה סביבו.

יש סיכוי שהילד לא יתעורר כל כך מהר והוא עשוי שלא להרגע לאור נוכחותכם או לחילופין להחליט שאתם חלק מההזיה המפחידה שלו. הוא עשוי לצעוק לכם לכו מפה או לחילופין לבכות שהוא רוצה את אמא או אבא בעוד הם אלו שמחבקים אותו .

כיצד מתמודדים עם ביעותי לילה

ראשית, קחו נשימה עמוקה, מדובר בסיטואציה לא קלה ומפחידה לכשעצמה, כשאתם רואים את הילד שלכם כל כך חסר אונים במצב שהוא לא מוכר לכם והוא לא מצליח להתעורר.

מומלץ להדליק את כל האורות שבחדר, זה ירגיע אתכם והאור עשוי לעזור ולהעיר את הילד ולהעלים את מראות הדמיונות שלו . ייתכן והילד לא יתעורר מהאור, אבל ככה אתם תהיו יותר רגועים ויהיה לכם קל יותר לתמוך בו. גם כאשר הילד יתעורר, הוא ירגע מהר יותר כשהוא יראה אתכם בבירור.

אל תנסו להתווכח עם הילד מאחר והוא לא ער וזה לא הזמן לומר לו שאין מפלצות או חיות בחדר. מומלץ למלמל דברים מרגיעים בטון שקט ורגוע כמו “די חמוד, אמא פה” , לחבק וללטף אותו, כך שכשיתחיל להתעורר, הקול והטון שלכם יחדרו להכרתו.

תתעלמו מדברים שהוא אומר , הוא לא מודע ולא מתכוון אליהם.

אל תתעקשו להעיר אותו ולהוציא אותו מהמיטה, יש סיכוי סביר שהילד ירדם חזרה ויחזור לישון והביעותים יעלמו והוא ישן טוב עד הבוקר ולא יזכור כלום.

במצב שבו הילד מגיע להשתוללות פיזית או מתחיל לטייל בבית ולזרוק דברים, הכי טוב זה לשבת איתו ולחבק אותו ולנענע אותו בתנועה קצבית, כך הוא יתעורר לתוך מקום חמים ונעים ולא לתוך סיוט . זה יעזור לו להרגע במהרה. אם הוא מתנגד מאוד השתדלו להעביר על פניו מטלית לחה מחוממת שתעיר אותו ותקרר לו את הפנים .

במצב שבו הילד ממש משתולל ואתם נאלצים להעיר אותו, קחו בחשבון שהוא עלול להתעורר ולא להבין מה קרה, היו שם בשבילו, תאמרו לו שחלם חלום רע וזה יחלוף.

לא ברור מהי הסיבה לביעותי לילה ומדוע פעוטות מסויימים חווים אותם ואחרים לא, אבל במידה וזה קורה וזה ממשיך לתקופה ארוכה, מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע (כדוגמת פסיכולוג) ולטפל במצב ובגורמים.


Response (3)
  1. על מנ אתה מסתמך במאמר? הדברים אינם מדויקים ואינם מבוססים- ההחיות כאן עלולות להטעות את ההורים וחבל.

    1. אמא מאי 29, 2011

      נשמח אם תוסיפי ותתקני.

  2. הגר דצמבר 4, 2012

    בימים אלה מוצע טיפול קצר מועד ללא תשלום לילדים בני 4-6 הסובלים מפחדי לילה, הכוללים פחד מהחושך, פחד ללכת לישון, פחד מיצורים דמיוניים, חלומות מפחידים, יקיצות מרובות במהלך הלילה וכדומה.
    הטיפול מוצע במסגרת מחקר במרפאת השינה של פרופ’ אבי שדה באוניברסיטת ת”א, בשיתוף עם המרפאה לרפואה פסיכולוגית בביה”ח שניידר ובאישור משרד החינוך.
    לפרטים נוספים והשתתפות, ניתן לפנות למיכל קפלן במייל [email protected], או בטלפון 054-4682588. ניתן גם ליצור קשר עם מרפאת השינה, טלפון 03-6407327

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *