מוצרים אקולוגיים לתינוקות

2


 

לפני שהפכתי לאימא, חשבתי כמו רבים מחברי, ש”ילדים זה לא אקולוגי”. הררי החיתולים החד פעמיים נחשבים לאחד המזהמים המרכזיים של החברה המודרנית, ובנוסף, עוד בטרם נגמלים מהחיתולים, הם מתמכרים לג’אנק-פוד.

אז האם אפשר לגדל ילד “ירוק”? שימוש במוצרים אקולוגיים הוא בהחלט חלק מהתמונה. חלק נוסף הוא לגדול עם מודעות ולקבל כלים שיאפשרו לו ליצור תרבות חדשה, שתביא ריפוי לקשר אדם- אדמה.

באמצעות רכישה של מוצרים אקולוגיים, אנו מקטינים באופן משמעותי את חשיפת התינוק לחומרים מזהמים ורעילים. בנוסף להקטנת הנזק הסביבתי, מוצרים אקולוגיים עומדים לרוב בסטנדרטים של תרומה חברתית כמו סחר הוגן, ועידוד של ייצור מקומי.

לא פעם אנו שואלים את עצמינו, מדוע מוצרים אלו יקרים יותר והאם שווה להשקיע? חישבו על רכישת מוצרים אלו בדומה לחשיבה ארוכת הטווח המאפיינת בית השקעות: אתם משלמים היום למען עתיד ילדיכם.

השימוש בחומרים מזהמים ורעילים הביא יחד אתו גם יותר תחלואה – עלייה בשיעור האלרגיות אצל ילדים, קשיי ריכוז והפרעות קשב, מחלות של דרכי הנשימה ועוד. הרי האדם הוא חלק מהסביבה וכאשר אנו פוגעים בסביבה, אנו פוגעים בעצמינו.

 

החתלה

קשה להאמין, אבל הרבה תינוקות גדלו בעולם עוד לפני שהאדם המודרני המציא את החיתולים החד פעמיים. גם כיום, ישנם תרבויות בהן האמהות קשובות לשפת הגוף של התינוק ויודעות לזהות מתי הוא עומד לעשות את צרכיו. זאת למעשה הדרך הכי אקולוגית. אני מכירה גם בארץ כמה אמהות שחוקרות את השיטה, והן הצליחו להפחית את השימוש בחיתולים.

למי שלא מרגיש מוכן להרפתקאות מסוג זה, חיתולי בד רב פעמיים הם בחירה ידידותית לסביבה ולעור התינוק. היתרון הוא שזאת השקעה חד פעמית, שלאורך זמן חוסכת לנו כסף. החיסרון הוא שצריך לכבס יותר. בחלק מסוגי החיתולים התינוק ירגיש את הרטיבות, ואלו חיתולים שמתאימים לשלב בו תרצו ללמד את הילד להיגמל מחיתולים.

אפשרות נוספת היא לרכוש חיתולים חד-פעמיים אקולוגיים, המכילים אחוז גבוה של חומר מתכלה ואינם מולבנים בכלור. חיתולים אלו מסייעים במניעה של תפרחת חיתולים ואלרגיות. הם אמנם יקרים יותר מחיתולים חד פעמיים לא אקולוגיים, אך הם יחסכו לכם את הכסף שאחרת תוציאו על משחות שונות להרגעת עור התינוק. כשאתם מקבלים החלטה זכרו גם שלכל חיתול לא אקולוגי לוקח 500 שנה להתפרק!

 

טיפול וטיפוח

כיום ניתן למצוא בשוק מגוון מוצרים אקולוגיים- סבון ושמפו טבעי לתינוק, קרמים ושמנים טבעיים, מגבונים אקולוגיים ועוד. מוצרים אלו אינם מכילים חומרים כימיים מזיקים, ולכן הם ידידותיים יותר לסביבה ולבריאות התינוק.

למי שנרתע מהמחיר הגבוה, תמיד אפשר לחפש מתכונים באינטרנט וללמוד להכין בעצמינו מוצרי טיפוח מחומרים טבעיים. למעשה, הדרך הכי ידידותית לסביבה ולכיס שלנו, היא לצרוך פחות. למשל, לא תמיד חייבים מגבונים, אפשר גם לשטוף במים. המשחה הטבעית לעור התינוק שקניתי אחרי הלידה הספיקה לי לשנה, כי בזכות החיתולים והמגבונים האקולוגיים  כמעט ולא היה לו עור מגורה ואדום.

 

צעצועים אקולוגיים

במקום צעצועים מפלסטיק תוצרת סין, תוכלו לרכוש צעצועים מחומרים טבעיים, כגון עץ או בד, אשר נעימים למגע, בטוחים לשימוש ותורמים להתפתחות הדמיון של הילד. גם כאן, תוכלו לתת דרור ליצירתיות שלכם ויחד עם הילדים ליצור את הצעצועים האהובים עליכם: בובות מעיסת נייר, מגרביים ישנות, או משאריות ספוג, צעצועים מבמבוק ועוד. לפני שאתם זורקים חפצים ישנים, שאלו את עצמכם: האם הם יכולים להפוך למשחק או צעצוע?

 

מזון אקולוגי

קיימים מגוון מוצרי מזון לתינוקות, כגון דייסות אורגניות, מחיות פרי אורגניות, מוצרים מדגנים מלאים, ועוד. למעשה, המזון הכי אקולוגי והכי בריא לתינוק הוא חלב אם. כאשר הוא מתחיל לאכול מזונות אחרים, מומלץ לקנות עבורו ירקות ופרות אורגניים, ובכך לאפשר לו ליהנות ממזון ללא ריסוסים ודשנים כימיים. הערך התזונתי של המזון האורגני גבוה יותר, לכן שווה להשקיע את ההפרש במחיר. אם יש לכם זמן להכין בעצמכם, אין צורך לרכוש מחיות מוכנות, אשר יקרות יותר.

 

מה עוד?

בשנים האחרונות התפתח גם ענף ביגוד אקולוגי, הכולל בגדים ומצעים מבדים אורגניים לתינוק. אישית, אני העדפתי לקנות בגדים בחנויות יד שנייה, או לקחת מחברות בגדים שכבר היו קטנים על הילדים שלהן. למעשה, בכל תחום בחיים אפשר לבחור בדרך האקולוגית. למשל, אם תרצו ריהוט חדרי ילדים אקולוגי, תוכלו להירשם לקורס בניית רהיטים מקרטון או להעדיף ריהוט יד שנייה על קניה חדשה.


Response (1)
  1. החלפות יוני 29, 2011

    אהבתי את הכתבה. מאוד רלוונטית 🙂
    אני חושבת שאם לגדל תינוק עם מוצרים אקולוגים, לא רק שהתינוק יהיה בריא יותר, הוא גם יתחנך להיות אוהב סביבה.
    אני עשיתי ככה עם הילד הראשון שלי והיום הוא פעיל מאוד בתנועות ירוקות, ואני רוצה להאמין שזה בזכות שימוש בכל מיני מוצרים אקולוגיים עליהם הוא גדל..

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *