לעבוד מהבית – איך עושים את זה?

2

אלו מביניכם שעוקבים אחרי, יודעים שלפני שנה עזבתי את מקום עבודתי כשכירה.

החלטתי לקחת סיכון, להקים עסק ולהפוך לעצמאית.

מאחר והעסק שלי עדיין קטן יחסית, לא הרגשתי צורך לפתוח משרד ובתכלס גם חבל על הכסף כל עוד אין לי עובדים קבועים. למדתי המון על עצמי בשנה הזו, ולטובת אלו מכן\ם ששוקלים לעשות את זה , הנה מספר נקודות למחשבה כדי שתוכלו להחליט אם עבודה מהבית זה בשבילכם או לא.

משמעת עצמית

עבודה מהבית דורשת המון משמעת עצמית. משמעת עצמית לקום בבוקר בשעה סבירה (כן, לכוון שעון), להתלבש ולהתארגן, להתיישב על המחשב ולהתחיל לעבוד. לעבוד, זה לא אומר לגלוש באינטרנט , זה לא כמו שאתם שכירים ויכולים לבזבז את השעה הראשונה של יום ראשון בעדכונים בYNET או בפורומים שונים. TIME IS MONEY, במקרה הזה, הכסף שלכם.  זה אומר שצריך לשבת על המחשב ולעבוד, במידה ואתם קמים להפסקה קטנה זכרו לחזור ולשבת. זה לא פשוט וצריך להתרגל. אין לכם בוס על הראש ומה שלא תספיקו יבוא בעוכריכם מאוחר יותר ויבוא לידי ביטוי בעיקר בחשבון הבנק.

סביבת העבודה

השתדלו לארגן לכם סביבת עבודה שתהיה מבודלת , מסודרת בהתאם לצרכים שלכם, עם ספריה נוחה. דאגו לכיסא אורטופדי גבוה שמקנה תמיכה טובה לגב מאחר וסביר להניח שתבלו שעות רבות על גבי הכיסא הזה. כמו כן, במידה ויש לכם אפשרות, צרו מחיצה כלשהי בין פינת העבודה לבין יתר הבית. אנחנו למשל קנינו כוורת של איקאה של 2 על 4 קוביות (8) שהעמדנו אותה לאורך ליד פינת המחשב, היא מהווה מעין חוצץ ויצרה לנו פינה פרטית ושקטה לעבודה, כך שאנחנו לא מרגישים שאנחנו יושבים בתוך הסלון (ויש לנו דירה פיצית של 3 חדרים, הכל תלוי בתכנון נכון).

שעות עבודה

מאחר ואתם הבוסים של עצמכם, עליכם לתכנן בהתאם את שעות העבודה שלכם בהתאם להיקף העבודה. אין יותר לדפוק כרטיס, אין בוס שיושב לכם על הראש למה איחרתם. זה אחד היתרונות הגדולים של העניין, אבל מצד שני אתם תגלו שכשמדובר בעסק שלכם, אתם תשקיעו יותר שעות , לעיתים רבות גם בשעות הערב והלילה כי אחרת הדברים לא ייעשו, במיוחד כשכבר יש לכם לקוחות ודד ליינים לפרוייקטים.

התנתקו מגירויים

גירויים זה אומר מסנג’ר, פייסבוק, בקשו מחבריכם שלא להטרידכם בשעות העבודה בשיחות ארוכות מדי, השתדלו לדחות אותן לשעות עבודה אחרות. קל מאוד להסחף לתוך שיחת טלפון של חצי שעה- שעה עם חברה על הא ועל דא או להתחיל לשקוע בפייסבוק או בפורומים שונים ולבזבז את הזמן שלכם. הפיתוי הוא גדול אבל בסופו של דבר זה ישתלם להתעלם מכל מבזבזי הזמן האלה.

פגישות

השתדלו לרכז את הפגישות שלכם ליום או יומיים בשבוע שרק במהלכם אתם מחוץ לבית בפגישות. בתחילת דרכי העצמאית הייתי הולכת לפגישות מתי שהיה יוצא ללקוחות  , אבל מהר מאוד גיליתי שכל פגישה כזו דורשת לפחות חצי שעה של התארגנות, עזיבת דברים באמצע לפעמים , נסיעה של חצי שעה- שעה לשני הכיונים, ובקיצור, נשרפו לכם בקלות 3 שעות מהיום. למדתי לרכז את הפגישות שלי ליום – יומיים בשבוע, באופן כזה אני יוצאת מוקדם בבוקר, עורכת מספר פגישות וחוזרת הביתה. אם יש עבודה דחופה היא נדחית לערב.

משרד חלופי- בית קפה

במידה ואתם עובדים מהבית, מומלץ לצאת ולגוון מדי פעם. אם יש לכם לפטופ שאיתו אתם יכולים לעבוד, כדאי לכם לשבת בבית קפה אחת לשבוע שבועיים לשעתיים שלוש, להזמין קפה ואיזה כריך קל ולעבוד. באופן כזה אתם יוצאים מהבית, מתארגנים, רואים אנשים ונטענים באנרגיות. כמובן שזה חשוב אם אין לכם בעיה של רעש ואנשים סביבכם. יש אנשים שקשה להם להתנתק מסביבתם ואז זה יכול להפריע וליצור אפקט הפוך.  כמו כן, את פגישותיכם, השתדלו כמובן לקיים בבית קפה, זה נראה הרבה יותר טוב מאשר אצלכם בבית.

יתרונות – חופשות וימי מחלה

גם שלכם, גם של הילדים. למה הכוונה? כשיש ילדים , במיוחד בתקופת החורף, הם חולים די הרבה. אתם תגלו מהר מאוד כמה זה כיף כשאין בוס שצריך להתעמת איתו על הבוקר או לחוש אי נעימות כי הילד שלכם קם עם חום או כי אתם לא מרגישים במיטבכם או סתם עובר עליכם יום רע. פשוט נשארים בבית וזהו. לפעמים אולי תאלצו לדחות מעט דדליינים אבל מצד שני את הילדים אפשר לשים מול הטלויזיה קצת ולתקתק את הדברים הדחופים. יחד עם זאת, אתם תגלו כמה כיף זה כשלא צריך לתת דין וחשבון לאף אחד וכמה זה נוח ביולי אוגוסט וחגים.

התנהלות כלכלית

אחד החסרונות של להיות עצמאי ולנהל עסק משלך בתחילת הדרך, הוא תזרים המזומנים הבעייתי. לקוחות לא תמיד משלמים בזמן וחלק נכבד מזמנכם יוקדש לטלפונים של גביה. לא תמיד אפשר לתכנן את ההכנסות מראש מאחר וכאשר עובדים מול גופים שונים, לכל אחד יש את מדיניות התשלום שלו שגם כשהיא נקבעת מראש, עדיין הם משלמים מתי ואיך שבא להם. צריך המון סבלנות והרבה אסרטיביות בשביל לדרוש ולקבל את המגיע לכם בזמן עם כמה שפחות עיכובים.

הצבת יעדים ומטרות

מומלץ להציב לעסק שלכם יעדים ומטרות ברורים. כמו למשל: אם תוך X זמן אני לא עושה Y כסף, אני סוגר את העסק. הגדירו מראש מה הזמן שאתם מקציבים לעצמכם להרוויח סכום מסוים של כסף ומתי זה הזמן להגיד עד כאן ולהציב לעצמכם את הגבול ולבחון האם בסופו של דבר העסק רווחי או לא.  צריך גם לדעת מתי לעצור. עסקים רבים נופלים בדיוק מהסיבה הזו, שלא ידעו מתי לעצור אותם ואז החובות גדלים ונוצר מצב לא נעים שקשה לצאת ממנו אחר כך.

לסיכום

להיות אמא ולעבוד מהבית זו משימה לא פשוטה. צריך לדעת לתמרן בין מטלות הבית, גידול הילדים וזמן העבודה בעסק וזמן הטיפול בלקוחות. צריך המון המון משמעת עצמית, לשבת ולעבוד כשאף אחד לא יושב לכם על הראש, הרבה אחריות לעמוד במילה שלכם ובהתחייבות ללקוחות, גם כשחולים, גם כשהילד חולה, ואתם חייבים לדעת להתנהל עם לוח זמנים.

במידה ואין לכם תשוקה רבה לעבודה ומוכנות לתת מה שצריך כדי שזה יצליח , אל תעשו את הצעד הזה. זה דורש המון, במיוחד בשנה הראשונה ועסקים רבים כמעט ולא מרויחים בשנה הראשונה. חשוב להכנס לעסק עם עיניים פקוחות, עם מרווח נשימה כלכלי שיאפשר לכם להתקיים ולהסתדר גם במקרה של 3-4 חודשים ללא הכנסות. יש תקופות קשות ותקופות טובות, אבל ללא ספק, לסיפוק של לקום בבוקר בשביל עצמך, להתעסק עם מה שאתה אוהב ולהגשים את עצמך, אין לזה מחיר.


Response (2)
  1. i
    idan דצמבר 26, 2010

    פוסט מאוד יפה ונכון

  2. פוסט יפה וחשוב.
    נגעת בהרבה נקודות בעייתיות שדורשות תשומת לב בעבודה מהבית.
    חשוב לציין לגבי הצבת יעדים ומטרות – קביעת טווח זמן לבדיקת רווחיות העסק – ממליצה להיעזר במט,י (מרכז טיפוח יזמות) שמאד תומכים ומסייעים בליווי, טיפוח ובחינת העסק הטרי.
    בהצלחה לכולנו!!

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *