לימודי קריאה לפעוטות

2

 בכל הנוגע ללימודי קריאה לפעוטות קיימות מחלוקות רבות בקרב הורים ואנשי מקצוע. בעוד חלק מן המומחים מעודדים לימוד מוקדם של קריאה, אחרים טוענים כי הקניית יסודות הקריאה בשלב מוקדם מדי עשויה לפגוע בהבנת הנקרא ובצורה שבה קורא הילד. למרות המחלוקות, אין כל ספק כי כיום, כאשר בתי הספר הם תחרותיים יותר, ישנו יתרון רב לילדים המגיעים לכיתה א’ עם רמת מוכנות גבוהה. ילד שכבר שולט ביסודות הקריאה יוכל להשתלב בקלות רבה יותר במערכת בית הספר ובלימודים. יש לזכור כי ההשתלבות בכיתה א’ בבית הספר היא תהליך מורכב וככל שהילד יחוש בטוח יותר בעצמו וביכולותיו כך יגדל הביטחון עצמי שלו וההטמעה שלו במסגרת הלימודית תהיה טבעית יותר.

במאמר זה נסקור מספר שיטות פשוטות של לימודי קריאה לפעוטות בצורה הדרגתית, פשוטה ומהנה.

לימוד האותיות

לימוד האותיות מגיל מוקדם מהווה את השלב המקדים ללימוד הקריאה. פעוטות שאינם מכירים כלל את אותיות האלף בית יתקשו ללמוד בבת אחת גם אותן וגם את יסודות הקריאה. לימוד האותיות צריך להתבצע בשני שלבים. בשלב הראשון אמורים הילדים ללמוד את שמות כל האותיות. על מנת לסייע להם בשלב זה כדאי לרכוש או ליצור קלפים של אותיות האלף בית, לפסל אותן או לצייר אותן שוב ושוב. פעוטות קולטים מידע חדש במהירות רבה ואתם תתפלאו לגלות באיזו מהירות הם לומדים את שמות כל האותיות.

השלב הבא הוא ליצור אצל הפעוטות את ההקשר בין האות לבין הצליל שהיא משמיעה. שלב זה יכול להיטמע אצל הילדים תוך זמן קצר מאוד או לקחת חודשים, הכל בהתאם לנטייתו הטבעית וליכולותיו של הילד. שאלו את הילדים שוב ושוב באיזו אות מתחילות מילים שונות, רק כאשר הם עונים בביטחון לשאלה זאת ואתם מרגישים שהם מבינים היטב מהם הצלילים שמייצגת כל אות אפשר לעבור ללימוד הקריאה.

 

לימוד יסודות הקריאה

לפני תחילת הלימוד עצמו הדגישו כמה אתם מאושרים כי הילד הגיע כבר לשלב תחילת הקריאה והבטיחו לו מתנה גדולה עם תום התהליך. חופשה משפחתית באחד מהמלונות בחיפה או באילת או צעצוע יקר שהילד כבר מזמן ביקש יכולים להתאים כפרס הגדול שייצור מוטיבציה לתהליך לימוד הקריאה. מתן גמול הולם גם ידגיש את חשיבות התהליך עצמו.

כדאי להתחיל במשחקים כגון עריכת מסיבת יום הולדת לאותיות. במשחק זה מציירים אות אחרי אות ומרכיבים בעזרתן מילה. ציירו לאותיות ידיים והראו לילד כיצד כאשר הן משלבות את ידיהן הן חוברות יחדיו על מנת ליצור מילה. רעיון זה של חיבורן של הברות, תנועות וצלילים ליצירת מילים ומשפטים אולי נראה לנו מובן מאליו כמבוגרים, אבל הוא רעיון חדש עבור ילדים שרק תרגול והמחשה יום יומיים יכולים להקנות להם אותו.

השלב הבא הוא לימוד הקריאה דרך ספרוני לימוד. סדרת ספרוני מהווה דרך מצוינת להקנות לילדים את יסודות הקריאה. הסדרה הוותיקה מלמדת את הילדים את סימני הניקוד השונים בצורה הדרגתית. הספרונים הראשונים משלבים מילים ותמונות ומקנים לילדים את היכולת לקרוא מילים המנוקדות בפתח ובקמץ בלבד. בכל שלב ושלב נוספים סימני ניקוד נוספים ומשתלבים בידע הקיים. חשוב לזכור כי לכל ילד קצב התקדמות משלו וחשוב שלא לדחוק בילדים ולתת להם זמן רב ככל האפשר להטמיע ולעשות שימוש בידע שרכשו לפני שעוברים לשלב הבא.