לדאוג לעתידם הכלכלי של הילדים – האם זה הכרחי?

2

אנ

אנחנו רוצים את הטוב ביותר עבור ילדינו. אהבה יש לנו בשפע, אבל כסף לא תמיד. האם זה הכרחי לדאוג לעתידם הכלכלי של ילדינו וכיצד עושים זאת? האם לעשות ביטוח חיים או לפתוח חשבון חסכון, כיצד לבנות תקציב חודשי נכון כשמשפחה מתרחבת, ואילו תפיסות על כסף נרצה להעביר לילדינו?

האם לפתוח חשבון חסכון ?

ישנם נקודות ציון בחיי הילד, כגון הרשמה ללימודים באוניברסיטה או קניית בית, בהן תרצו לסייע כלכלית לילדיכם. ללא סיוע זה מצדכם, יהיה להם קשה מאד להסתדר. אך על מנת שתהיו מסוגלים לעזור להם מבלי לקחת הלוואות ולשקוע בחובות, יש להשקיע מחשבה והתארגנות מראש. אם מאז הלידה הייתם מעבירים לחשבון חסכון את קצבת הילדים החודשית, העומדת על כ-200 שקל בחודש, עד גיל 18 זה היה מצטבר לסכום משמעותי. ישנן משפחות שכבר צברו סכום כסף נכבד, וההורים מחפשים דרך לשמור אותו למען הילדים בעתיד. השקעות בבורסה מהוות סיכון להפסדים וגם הבנק הוא לא בהכרח פתרון בטוח – מי יודע אלו טלטלות כלכליות יעברו על המשק תוך עשרים שנה? במקרה כזה, רכישת דירה אותה אתם יכולים להשכיר בינתיים, יכולה להיות השקעה יחסית בטוחה.

לחסוך או לפנק?

הבעיה היא שעד שהילד נרשם לאוניברסיטה, יש לנו אינסוף הוצאות יומיומיות אחרות. אנחנו קונים חיתולים וצעצועים, מעצבים חדרי ילדים ומשלמים עבור הגן, ובהמשך רושמים לחוגים, נותנים דמי כיס וטיול בר/בת מצווה. עם כל לידה נוסת עולות גם ההוצאות החודשיות באופן משמעותי. אז איך חוסכים את הכסף? לא פעם אנו מוצאים את עצמנו מול דילמה – האם לחסוך למען העתיד, או לחיות את הרגע? ללא ספק, תחילה עלינו לענות על הצרכים של הילדים ושלנו בהווה. יחד עם זאת, הורים רבים חשים צורך “לפנק” את הילד – לקנות עוד צעצוע חדש, למרות שכבר יש לו המון צעצועים, או לצאת יחד לבילויים יקרים. לפעמים זה נובע מתוך קושי לומר “לא” לילד ולשים גבולות, ולפעמים מדובר ברצון לפצות על כך שלא הקדשנו מספיק זמן לילדים. למעשה, מתנות חומריות אינן תחליף להשקעה רגשית. זמן איכות משפחתי לא חייב להיות כרוך בהוצאות גדולות (למשל, פיקניק משפחתי בטבע). כאשר אנחנו אומרים “לא” לחלק מבקשות הילדים, אשר עלולות לגרום לנו לחרוג מהתקציב שלנו, אנו מלמדים אותם לדחות סיפוקים. זאת גם סוג של השקעה בעתידם הכלכלי – הם ילמדו להסתדר עם סכום כסף שהוא סופי, וכשיגדלו יש פחות סיכון שיקלעו לבזבוזים או ישקעו בחובות. כהורים, נדרשת מאתנו יכולת לתכנן ולנהל בצורה נכונה את התקציב החודשי שלנו, ובנוסף ללמד את ילדינו מהי התנהלות כלכלית נבונה.

חינוך כלכלי

לכולנו עמדות ואמונות לגבי כסף: כסף זה “טוב” או “רע”, “צריך לעבוד קשה בשביל כסף” או “כסף יכול לזרום אלינו בקלות מהיקום”, אנחנו חיים במחסור או בשפע, “צריך לחסוך”, “מותר לבזבז” ועוד. חשוב להיות מודעים לתפיסות אלו, ולבחור את המסר שאנו רוצים להעביר לילדים שלנו. החינוך הכספי שהילדים מקבלים ישפיע על עתידם הכלכלי לא פחות מחשבון חסכון שנפתח או לא נפתח עבורם. שימו לב גם למסרים סותרים שאתם מעבירים, למשל לומר ש”אין לנו כסף” ואז לצאת למסע שופינג. כאשר אתם אומרים שצריך לעשות דבר אחד, ועושים דבר אחר, הילדים רואים את צורת ההתנהלות שלנו עם כסף, מפנימים ולומדים מאתנו.

חשוב ללמוד להבחין בין צרכים לרצונות. למשל, קניית מותגים כי “כך כולם עושים” היא רצון ולא צורך. ניתן ליצור יחד עם הילד סדרי עדיפויות ולהסביר לו שמימוש של בקשות מסוימות יבוא על חשבון דברים אחרים, כיוון שהתקציב שלכם מוגבל. תפקידנו כהורים הוא לא רק לשמש כ”ארנק” עבור ילדינו, אלא גם להקנות להם הרגלים ולהעניק להם כלים שיעזרו להם בהתמודדות הכלכלית בעתיד.


Response (1)
  1. נועה אפריל 30, 2012

    וחשוב שנדע על משהו שניתן לתת לילדים בתכנון מראש,
    לצערי נתקלתי באמהות מתוסכלות (וזה לא יוצא לי מהראש) שילדיהן באו עליהן בטענה שהם ממזרים וכו’, שזה דבר שאי אפשר אף פעם להחזיר או להשלים בשלב מסוים כמו לימודים אוניברסיטאיים, או חוסן כלכלי, רק לפני הולדת הילד אפשר לדאוג שהוא יוולד בצורה תקינה בנישואיים נורמלים, ואני חושבת שכל הורה חייב לקחת אחריות כשהוא נחליט להביא ילד שלא יביא אותו במצב שיתסכל אותו כשיגדל ויבין,ילדה אחת אמרה לאימא שלה שהיא מאשימה אותה שהיא באה לעולם בלי נישואים, שהיא לא הלכה למקווה לפני שהיא נולדה) שהיא לא הביאה אותה לעולם בצורה מירבית וקדושה (כמה השקעה זה כבר?מינימום בין כל מה שנעשה בחיים עבור הילדים)האמא התעצבנה מה הילדה אשמה בזה שהיא נהיית ממזרה, היא בררה באיזה מקום ומסתבר שזה כמו שאישה נמנעת מעישון בהריון מתרופות ואלכהול כדי לא לפגוע בהתפתחות העובר, וגם אם היא תגזים והעובר ינזק חלילה, אז היא תהיה אשמה אבל הוא יסבול, כך פה האימא אשמה והילד סובל, וייסורי מצפון זה הדבר הכי קשה להורים…

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *