לא יודעים באיזה תואר לבחור? אלו השיקולים שכדאי לקחת בחשבון

2

סיימת תיכון, השתחררת מהצבא, עשית את הטיול הגדול ועכשיו הגיע הזמן לשלב הבא – תואר ראשון. גם אם לא עברת את המסלול המוכר של הצעירים בישראל ודילגת על שלב אחד או שניים בדרך, בשלב כזה או אחר רובנו מוצאים את עצמנו במסגרות לימודיות לתואר ראשון. הרי מתישהו, גם אנחנו רוצים לתכנן ולבנות את העתיד והקריירה שלנו. בארץ נוכל למצוא תוכניות שונות בעלות תנאי קבלה ומסלולי לימוד מגוונים שיכולים לאפשר לכל אחד ואחת להשתלב בלימודי תואר ראשון. אז איך בכל זאת נעשה את הבחירה הנכונה עבורנו? אלו כמה שאלות שמומלץ לשאול לפני הבחירה.

איפה אנחנו רואים את עצמנו בעוד 10 שנים?

במקרה של תואר ראשון, מומלץ לעצור לרגע אחד ולשאול את עצמנו באיזו נקודה היינו רוצים לעמוד בעוד כמה שנים ובאיזה מקצוע אנו רואים את עצמנו משתלבים. אם התשובה לכך היא כפרילנסרים בעולם השיווק, כנראה שתואר ראשון בכלכלה פחות מתאים לנו, גם אם הוא ממש מושך ומעניין על הנייר. במקרה הדרך הטובה ביותר לחשוב על זה ולהגיע למסקנה היא לקפוץ קדימה ולתרגם את המהלכים שלנו לאחור. אם אנו רוצים להשתלב בפאנל הפוליטי של ערוץ 2, או לפתח קריירה ציבורית, תואר ראשון כמו מדע המדינה או לימודי מזרח תיכון יספקו את נקודת הפתיחה הטובה ביותר.

האם אנו מתכננים לעבוד במהלך התואר?

מדובר בשאלה פרקטית לחלוטין ונוגעת למערכת השעות שתלווה אותנו בשלוש השנים הבאות (מינימום). אם אנו צריכים לממן בעצמנו את שכר הדירה, חומרי הלימוד והמחייה הכללית, יש צורך להחזיק בעבודה במהלך התואר ורצוי כזו שתאפשר לנו גם לישון מדי פעם. כמובן שניתן להיעזר במלגות שונות, אך אם אין אחת כזו, מומלץ לבחון את כל האפשרויות המוצעות לנו: מסלול לימודי ערב, פיצול התואר או בחירה בתואר מתאים שמערכת השעות בו מותירה עבודה ברבע או חצי משרה. 

האם התואר שבחרנו משלב דיסציפלינה נוספת? 

גם בתואר ראשון ספציפי בפסיכולוגיה, מדע המדינה או משפטים נגלה כי אנו נחשפים לתחומי ידע רבים שאינם בהכרח קשורים באופן ישיר לכותרת עצמה. מדובר בעניין מבורך שכן במיוחד היום, שוק העבודה בארץ ובעולם משתנה ואנו נדרשים לשלב ידע תאורטי ומעשי במגוון תחומים. כדי ליהנות מהיתרון החשוב הזה בשוק העבודה, מומלץ לשקול תואר דו חוגי או כזה שמקדיש חלק מתוכנית הלימודים הרשמית להרחבת אופקים. כמובן שמדובר גם ביכולות ובסקרנות טבעית, אך כשזו נעשית במסגרת האקדמיה, יש לכך ערך רב. 

האם הבחירה שלנו נובעת מחשש או חוסר ביטחון?

קיימת חשיבות רבה לחיבור שלנו עם חומר הלימוד ולדרך שבה נעביר את השנים הקרובות, שכן מומלץ שיעברו בהנאה וסיפוק. כך נעזור לעצמנו לשרוד את כל התואר מבלי לפזול לצדדים. אולם, חשוב לא לעשות את הבלבול בין הנאה ועניין לבין השאלה עד כמה קשה או מורכב התהליך הזה עשוי להיות. אם העניין שלנו טהור ונובע ממשיכה וסקרנות לתחום הלימוד – נצלח באופן טוב יותר את כל האתגרים שיזמנו לנו הלימודים. אם בחרנו מראש בתואר שעושה עלינו רושם של תואר “קליל” אך רחוק מתחומי העניין שלנו, כנראה שנתקשה להשלים אותו, ללא קשר למורכבות שהוא מציע. 

חשוב לזכור, לימודים לתואר ראשון הם תהליך של לימוד, רכישת מיומנויות והכרות עם עולם שטרם נחשפנו לו. לכן, אם הבחירה שלנו נעשית מתוך חוסר ביטחון או חוסר הכרה ביכולות הלמידה שלנו, נזכור כי אנו נמצאים בתחילתו של מסע שייתן לנו את ארגז הכלים המתאים להתמודדות עם העתיד שלנו.

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *