כל מה שצריך לדעת על תיקון שבועות

2

שמעתם את המושג “תיקון שבועות” ותהיתם במה מדובר?

ראשית ננסה להבין מה זה בכלל “תיקון” ומדוע בחג השבועות אנו מבצעים תיקון כזה. למי שאינו מכיר היטב את המסורת היהודית מושג התיקון מגיע מתוך ההנחה כי פעולות שאנחנו בעצמנו או יהודים בדורות קודמים לנו ביצעו יכולים להשפיע על העולם.

אם בצורה הפיזית ואם בצורה הרוחנית. המושג הזה מזכיר מאד את המושג “קרמה” המגיע מהתרבויות ההודיות ומציג את הקשר בין “סיבה” ל”תוצאה”.

אם בצענו פעולה מרושעת בעבר – נענש בהתאם ויתרחש מקרה שיגרום לנו להיפגע.

מה אנו מתקנים בחג השבועות?

חג השבועות הוא חג מתן תורה ומתייחס לזמן שבו עם ישראל קבל את התורה מול הר סיני. לפי התורה שהועברה אלינו בעל פה עם ישראל לא התעורר בבוקר בזמן על מנת לקבל את התורה.

משה היה צריך לעבור בין המשפחות הממתינות ולהעירן על מנת שיוכלו לקבלה. לכן, בחג מתן תורה נוהגים להשאר ערים כל הלילה וללמוד תורה או לעסוק בתורה על מנת “לתקן” את החטא הקדום של עם ישראל.

בהקשר זה האר”י הקדוש  אפילו הבטיח ללומדי התורה דבר שמעולם לא הובטח קודם לכן, לדבריו:

“אדם שיושב ועוסק בתורה כל הלילה, לא מתנמנם לרגע ולא מדבר דיבורים בטלים – מובטח לו שישלים שנתו ולא ימות באותה שנה”. נכון, יש הטוענים כי האר”י אינו יכול לדבר בשמו של האל הקובע את יומו האחרון של אדם אבל רבים בכל זאת ממשיכים להתפלל או לעסוק בתורה בימים האלה.

לצד לימודי התורה בבית ובבית הכנסת, מוסדות שונים החלו לארגן אירועים מיוחדים שמסייעים להישאר ערים ולעסוק בדברי תורה (ולא בדברי תפל).. נרחיב מעט על שניים מהאירועים הללו.

אילו אירועי תיקון שבועות אפשר למצוא?

השנה היו מספר אירועים בירושלים לתיקון שבועות שכדאי להזכיר שאינם לימוד תורה גרידא אלא עיסוק בתורה (במקום בתפל) מתוך הרהור על משמעותה בחיינו כיום. אירועים אלה הותאמו לא רק לקהל הדתי והמסורתי אלא גם לכלל האוכלוסייה המנצלת את חג השבועות על מנת לעסוק בנושאים הפילוסופיים העולים מתוך המסורת.

הראשון, הוא תיקון ליל שבועות בבית אבי חי בסימן של מפגשים זוגיים. החל משעה אחת עשרה בלילה החלו להתקיים סדרות של הרצאות שונות במקביל בבית אבי חי בספריה, בחדרים, בחצר ואפילו בקפיטריה. בין האירועים האלה היו שני מרצים שהעבירו נושאים שונים.

החל מהרצאה על הרהורים על תורת ישראל בה נבחנה התורה כפי שהיא היום שפתחה את הערב והועברה על ידי ד”ר מאיר בוזגלו ופר’ אווה אילוז, רוני קובן דיבר עם היוצרת אתי אנקרי על היצירה המוזיקלית דרך ארבע תחנות שונות בדרכם של בני ישראל: השעבוד במצרים, היציאה ממנה, ספירת העומר ומתן תורה, חובות האישה לבעלה בראי המציאות הנוכחית והרצאות נוספות. כל אחת מההרצאות הועברה במקביל על ידי שני מרצים המגיעים מעולמות תוכן שונים על מנת לאפשר למשתתפים בה להעמיק בנושא מנקודות השקפה שונות.

אירוע נוסף שהתקיים לציון תיקון שבועות הוא – תיקון ליל שבועות במרכז מורשת מנחם בגין שעסק בנושאים חברתיים אקטואליים. האירוע עמד השנה בסימון ארבעים שנים להסכם השלום עם מצרים והחל בשעה אחת עשרה. הוא לווה בהרצאות העוסקות בנושאי שונים הקשורים לדרכי השלום בתורה ולאמת ובמשפט הישראלי. בתום האירוע, בשעה ארבע לפנות בוקר הוצע סיור מודרך לכותל המערבי לתפילת ותיקין. ההרצאות התקימו בשפה העברית ובמהלכם הוצעו הרצאות נוספות גם בשפה האנגלית.

לסיכום, תיקון ליל שבועות מאפשר להקדיש לילה אחד ללימוד ולעיסוק בדברי תורה. האירועים האלטרנטיביים שהתקיימו במוסדות השונים חיברו בצורה חדשה בין ישראל של היום, במציאות הנוכחית בשנת 2019 לדברי התורה במגוון רחב של דרכים ויצרו גשר מעניין בין זהויות והשקפות שונות.

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *