כיצד משתנה גופנו לאחר הלידה?

2

לידה היא אירוע מרגש במיוחד – יצירת חיים חדשים, ממש מגופך שלך, והגשמת הצורך האימהי האנושי, שבאופן טבעי לחלוטין הוא חלק ממך. 

יחד עם האושר הגדול שבמתנה שאת, בן זוגך ואמא טבע העניקו לך, ישנו מחיר כבד עבור גופך. השינויים שעבר במהלך ההיריון הם רבים וניכרים, וכעת, לאחר הלידה המיוחלת מתרחשים שינויים נוספים, הדורשים תהליך שיקום מסוים. 

לפני הכול: מה קרה לגופך במהלך ההיריון?

כדי שנטיב להבין מה מתרחש בגופך לאחר הלידה, כדאי שנקדים ונבין לעומק מה התרחש בתשעת החודשים שקדמו לה.

במהלך התקופה הארוכה, גופך ערך מספר שינויים במערכות השונות כדי שיוכל לקיים בו חיים נוספים, מלבד קיום בריא של חייך כמובן. 

עוד מתחילת התקופה, העומס על ליבך גדל והוא נאלץ לעבוד קשה וביעילות כדי לשלוח דם אל המערכות השונות ולהבטיח התפתחות תקינה של העובר, וכדי למנוע אובדן דם בלידה. כדי לאפשר זאת, גופך מגדיל את כמות הדם והפלזמה ב30%-50%.

ככל שעובר הזמן, עצמות האגן שלך נפרדות זו מזו, דבר הגורם גם לגמישות. הורמון הרלקסין הוא שגורם לשינוי זה, תוך הרפיית שרירי הרחם והתרככות צוואר הרחם. הודות לתהליך זה, ישנו מספיק מקום לרחם, אשר גדל פי עשרה במהלך התקופה, ובהמשך האגן שלך מסוגל להיפתח בלידה לגודל המאפשר את יציאתו של התינוק.

תהליך נוסף ומרתק שמתרחש הוא התפתחות של איבר חדש לחלוטין – השיליה. תפקידה הוא לאפשר חילוף חומרים בינך לבין העובר שלך, להפריד בין מחזור הדם שלך ושלו, להוות עבורו תחליף לריאות, לכליות ולמערכת החיסון וכן להפריש הורמונים המגינים עליו מפני חבלות.

כעת משהבנו את התהליך הפיזיולוגי המקדים ללידה נוכל להבין מה קורה לאחריה.

מהם השינויים שגופך עובר לאחר הלידה? 

  • התכווצות הרחם: כאמור, רחמך גדל משמעותית במהלך ההיריון. כעת, עליו לחזור חזרה לגודלו המקורי, ולמיקומו המקורי- בתוך האגן. תהליך זה מתרחש בהדרגתיות, ומלווה בכאבים (הדומים מעט לכאבי מחזור) עקב התכווצות השרירים ובדימום, וכן בתחושה של מעיין כדור קשה מתחת לאזור התבור. אם ילדת תינוק גדול, או יותר מתינוק אחד בלידה, התכווצויות אלו יהיו חזקות יותר.
  • דימום כבד: על הגוף “להיפטר” מכמות הדם העודף וכן מאזור השיליה שהשתרשה ברחם. לאחר מספר ימים הדימום נחלש, וגוונו משתנה לחום, מכיוון שאינו דם טרי. לאחר כשבועיים צבע ההפרשות ישתנה ללבן-צהבהב. כל תקופת הדימום נמשכת כחודש, ואם את מניקה הדימום יתחזק בזמן ההנקה ויכיל גם קרישי דם.
  • הפרשת חלב: עוד לפני הלידה, מתפתח בשדיים החלב הראשוני, הנקרא קולוסטרום. הוא מכיל כמות גבוהה יותר של חלבונים, חומרים תזונתיים וחלבונים החיוניים לתינוק בימיו הראשונים. לאחר הלידה מיוצרת כמות גדולה של חלב, הגבוהה בהרבה מהכמות שאותה צורך העולל, כך שעלולות להיווצר הפרשות וגודש בשדיים, המלווה פעמים רבות בכאב וחום.
  • שינויים הורמונליים: החוויה שאותה עברת, מטלטלת את גופך. כדי להגן על התינוק מלחץ, גופך הפריש כמויות נכבדות של הורמונים סטרואידליים במהלך ההיריון. לאחר הלידה, השינויים ההורמונליים הם משמעותיים. תופעה זו עלולה לגרום להתקפי בכי, עצב, מתח, שיכחה ואף לדיכאון לאחר לידה. 
  • תפרים: לאחר לידה קיסרית ולפעמים גם לאחר לידה רגילה, יש צורך בתפרים. אלו מתאחים לאחר כמה ימים, אך מלווים בכאב רב. בנוסף לכך, עלולות להתפתח בעיות במערכת העיכול ועצירות עקב הקושי ביציאות סדירות בתקופה זו.
  • בעיות בשתן: לאחר החוויה המטלטלת, שרירי הליבה ורצפת האגן מתרופפים ומערכת השתן נפגעת כתוצאה מכך. תופעה זו עלולה לגרום לדלקות וזיהומים באזור, וכן לבריחת שתן בלתי נעימה.

כיצד תאפשרי לגופך להירפא אחרי לידה?

ראשית, עלייך לאפשר לעצמך לישון כמה שיותר. עם עזרה של בן הזוג, משפחתך או חברה טובה, זה אפשרי להעניק לעצמך את המנוחה אשר לה את כה זקוקה.

חשוב מאוד שתספקי לעצמך כמה שיותר מאגרים של סידן, ברזל, מינרלים וויטמינים (שכן רבים מהם אבדו לך), על ידי אכילת מזון בריא ותוספי תזונה מתאימים, וכן צריכת סיבים  תזונתיים וכמות נכבדה של מים, למניעת העצירות והקשיים בדרכי העיכול. 

את יכולה להפחית את מרבית התופעות הקשות שגוררת הלידה, באמצעות משככי כאבים, קומפרסים למניעת העומס בשדיים וקניית תחתונים סופגים אחרי לידה, אשר יסייעו לך למנוע את אי-הנעימות שבדימום, בהפרשות ובבריחת השתן הבלתי נשלטת. 

אם את חשה קשיים רגשיים, חשוב ביותר להיעזר בתמיכת פסיכולוג, פסיכיאטר ואנשים הקרובים לך, כדי למנוע הידרדרות ולאפשר לעצמך לשוב לאיתנך במהרה.

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *