כיצד לבחור דולה ? איך בוחרים דולה – למה חשוב לשים לב / הילה שרק לודו

2

hila

לקשר של היולדת עם הדולה חשיבות רבה בזמן הלידה. על היולדת לבטוח בדולה ולהרגיש נוח בסביבתה. כבר בשיחת הטלפון הראשונה ניתן להבחין אם נוצר קשר חיובי, איך היא נשמעת, מה היא אומרת, האם גישתה מתאימה לשלך, שיחה ראשונית זו היא הסינון הראשון. סביר להניח שתתקשרי למספר דולות באזורך ואז תחליטי עם מי מהן תרצי להיפגש, לפגישה מומלץ להגיע עם בן הזוג. לרוב הפגישה הראשונית היא ללא תשלום וללא התחייבות מצידכם או מצד הדולה אך מומלץ לבדוק ולוודא מול הדולה על מנת למנוע אי נעימויות.

 

מוצגת כאן רשימת שאלות, לא את כולן חייבים לשאול, אני ממליצה לעבור על השאלות ולבחון איזה מהן חשובות ומתאימות לכם. אל תהססו לשאול את הדולה שאלות רבות, ההתאמה בניכם הכרחית על מנת ליצור חיבור נכון ומתאים בזמן הלידה.

האם היא דולה מוסמכת והיכן למדה?

כמה זמן היא עוסקת בתחום?

כמה לידות ליוותה עד היום?

איזה לידות הן היו (טבעיות/אפידוראליות וכו’)?

באיזה בתי חולים היא מלווה?

האם היא עוסקת בתחומים נוספים הקשורים להריון ולידה? (כגון: הכנה ללידה, הדרכת הכנה, פוסט פרטום ועוד..)

האם היא מטפלת בתחום אלטרנטיבי כלשהו?

מה כולל השרות?

כמה עולה הליווי?

האם היא מציעה “חבילות”? (הכנה ללידה+ ליווי בלידה או ליווי בלידה+ דולה פוסט פרטום וכד’)

מהן אפשרויות התשלום?

ממתי היא זמינה עבורי?

כמה לידות היא לוקחת בחודש?

מי הגיבוי שלה? האם באותו מחיר? האם אפשר להכיר את הגיבוי?

האם יש לה ביטוח אחריות מקצועית?

האם יש לה המלצות?

מה יקרה במקרה של לידה מוקדם מהצפוי?

באיזה שלב היא מגיעה ללידה? ולהיכן?

באיזה כלים היא משתמשת להקל על היולדת?

מה דעתה על לידה טבעית/אפידוראלית?

מה קורה אם לאחר חתימת ההסכם בניכם תתחרטו?

מה יקרה אם לקראת הלידה יתברר שיש צורך בקיסרי יזום?

מה יקרה אם הלידה תהיה קצרה/ארוכה?

האם ומתי היא מגיעה לביקור בית לאחר הלידה?

האם היא תוכל להפנות אתכם לאנשי מקצוע אחרים במידת הצורך כגון מטפלים אלטרנטיביים, מדריכות/יועצות הנקה, דולות פוסט פרטום וכו’.

 

אחד הדברים הכי חשובים במערכת היחסים עם דולה הוא האמון ותחושת הביטחון. תחושות אלה יסייעו לדולה לעזור לכם.

ניתן לקבל ליווי גם מדולות מתלמדות הנמצאות בתהליך ההכשרה, לרוב דולות מתלמדות יגבו סכום סמלי רק על מנת לכסות את הוצאותיהן.

 

ההבדל בין דולה למיילדת:

דולה היא אינה מיילדת! אלה הם שני מקצועות שונים ומשלימים.

תפקיד המיילדת: מיילדת היא מישהי אשר סיימה לימודי סיעוד והתמחתה במיילדות. ברוב בתי החולים כל מיילדת אחראית על שלושה חדרי לידה ובגלל העומס על חדרי הלידה ומחסור בכוח אדם רוב המיילדות לא יכולות לשהות יותר מכמה רגעים עם כל יולדת בשלבי הלידה הראשונים. המיילדת באה מתחום הרפואה ולמרות שבעבר תפקידה כלל תמיכה ביולדת גם לפני ואחרי הלידה היום תפקיד המיילדת הוא רפואי נטו וכולל ביצוע בדיקות וגינאליות, חיבור למוניטור, לקיחת מדדים, פתיחת וריד ו”תפיסת התינוק” כאשר הוא יוצא. לרוב המיילדת מגיעה בשלב השני של הלידה, רק כאשר מתחילים צירי הלחץ. ישנן הרבה מיילדות אשר ישמחו להנחות את בני הזוג כיצד להתמודד עם הכאב ויתמכו בזוג בכל דרך שיוכלו אך אין הבטחה שבהגיעכם לחדר לידה תפגשו במיילדת כזו ואין שום הבטחה שיהיה לה מספיק זמן לכך.

 

תפקיד הדולה: הדולה מתחילה את הקשר עם בני הזוג עוד בתקופת ההיריון. יחד עם הדולה הזוג עושה תאום ציפיות, בניית תוכנית לידה והיא זמינה עבורם ללידה בדרך כלל החל משבוע 37 או 38 בכל שעה ובכל יום. הדולה אינה בעלת הכשרה רפואית ולכן אינה מתערבת בשיקולים רפואיים. תפקידה העיקרי הוא לסייע לזוג לקבל חוויית לידה חיובית ומעצימה. הדולה נמצאת עם בני הזוג החל מהרגע שהיולדת מרגישה שהיא צריכה תמיכה ועזרה. הדולה תתמוך רגשית ביולדת ובבן זוגה, היא תסייע בעזרת מגע, עיסוי, נקודות לחיצה ושיטות נוספות. הדולה מסייעת לבני הזוג להבין את המתרחש בחדר הלידה ועוזרת לבני הזוג להגיע להחלטות שלהם מתוך ידע והבנה של המצב. הדולה אינה מתחלפת בתום המשמרת ונשארת עם היולדת עד העברתה למחלקה. הדולה תומכת, מקשיבה ולרוב שומרת על קשר עם הזוג גם לאחר החזרה הביתה. במידת הצורך הדולה יכולה להפנות את היולדת אל אנשי מקצוע באזורה.

 

הילה שרק-לודו 050-2028296 www.nymphaea.co.il

 

hila