יש לנו עוד צרכן ריטלין בבית עם ADHD

2

 

ל- ADHD יש הרבה יתרונות כשלוקחים ריטלין
ל- ADHD יש הרבה יתרונות כשלוקחים ריטלין

ימים לא פשוטים עוברים עלי לאחרונה. הכל כל כך מהר, הזמן טס, לא מספיקה לעשות כלום במהלך היום, העבודה, הילדים ובתוך כל הטירוף הזה התחלתי לשים לב לאחרונה לזה שיובל קצת במצוקה. שקשה לו עם הלימודים.

כל פעם שיושבים איתו להכין שיעורי בית זה הופך לממש מאבק מצידו לשבת על הטוסיק וללמוד. אחרי 3 פעמים שהמחנכת שלו התקשרה לספר שקשה לו לשבת לאורך זמן הבנתי שאין מנוס. קבענו לנוירולוג ילדים מומחה באופן פרטי אחרי שהבנו שלמצוא תור דרך קופת חולים להתפתחות הילד או לנוירולוג בפחות מחצי שנה זו משימה בלתי אפשרית.

קיבלתי המלצה מחברה טובה לנוירולוג ילדים והלכנו לפגישת אבחון. במהלך הפגישה יובל בהתחלה החליט שהוא שותק כמו דג ולא משתף פעולה למרות שהרופא היה מאוד נחמד. יש לו קטעים כאלה של דווקא. אז בשלב מסוים אמרתי לו “אם תשתף פעולה עם הרופא ותענה לו על השאלות אני אתן לך את הפלאפון בדרך הביתה” יובל אמר לי טוב והתחיל לנהל שיחה עם הרופא.. תחמן הקטנצ’יק..

אחרי רבע שעה יובל היה עייף ונרדם עלי ואני והרופא שוחחנו בחופשיות. הוא שאל המון שאלות לגבי האופי, התנהגות ומצבים מסוימים וגם ראה את התגובות של יובל ואמר שיש לו ADHD לא קשה במיוחד ושאפשר לחכות עוד שנה עם הריטלין ואפשר גם להתחיל עכשיו כי המקרה לא חמור מדי.

ניסינו חודש לפני כן את ה- ZOOM – תוסף התזונה מבית טבע, וזה קצת הקל והרגיע אותו אבל לא היה ברמה שעזרה לו להתרכז באופן קבוע בלימודים.

אמרתי לרופא שאני רוצה לנסות את הריטלין ואני מאמינה שאם הוא צריך תהיה הקלה משמעותית ומיידית  והחלטנו שננסה לשבועיים שלושה ואעדכן אותו איך זה.

כבר בבוקר למחרת נתתי לו את הריטלין 10 מ”ג – חצי כדור, כלומר 5 מ”ג בלבד. כשחזר הביתה שאלתי אותו איך היה והוא אמר שהיה לו ממש קל להתרכז ושהוא הרגיש שהוא למד טוב יותר והמורה גם החמיאה לו שהוא יושב יפה ומקשיב.  שוחחתי עם המורה שלו שאמרה שהיה לו יותר קל לשבת. בצהריים הוא לוקח עוד חצי כדור שממש עוזר לו גם עם הכנת שיעורי הבית וגם להשאר רגוע יותר אחר הצהריים. זה נהיה ממש תענוג שהוא יותר רגוע. השבוע הם היו צריכים להעתיק 5 משפטים מהלוח. בשבוע שעבר לפני הריטלין היה להם יום כזה שרוב הילדים בכיתה לא הספיקו והפעם הבנתי שהיו כמה ילדים שלא הספיקו (מהוואטסאפ של ההורים בכיתה) והוא כן הספיק. אז אפשר לומר שזה שיפור עצום. חשוב לו להצליח ואמנם קשה לו להתרכז עם שיעורי הבית אבל זה מובן לגמרי. המורה שלו ביקשה שיחזור ויסיים את שיעורי הבית מתחילת השנה.

אמרתי לה שאני לא רוצה לגרום לו לשנוא את הלימודים כי גם ככה יש לו המון שיעורים והוא לא מספיק להנות יותר מדי והוא רק בן 6. הוא כבר קורא וכותב ממש יפה אז אני זורמת איתו.

נורא קשה לי עם כל הקטע המרובע של מערכת החינוך וזה מעלה לי המון התנגדויות. למה ילדים בני 6 צריכים לעשות כל כך הרבה שיעורי בית? זה ממש מתסכל אותם! או לפחות חלק מהילדים ובהתחשב בעובדה שיש היום לא מעט ילדים עם הפרעת קשב וריכוז שהם לא מאובחנים כל כך מוקדם, זה יכול להיות בשבילם ממש עינוי.

המזל הוא שאני מאובחנת ויודעת לשים את האצבע על התופעות ואני רואה איך הוא הרבה יותר רגוע, בלי התפרצויות זעם, היום הוא לקח כדור כשחזר הביתה ממש לא רגוע ב4 מהמטפלת.

נתנו לו חצי כדור ותוך 5 דקות זה היה כאילו מפלס ההיפר ירד. הוא נרגע, ישב בכיף, ונהנינו מאחר צהריים רגוע. הוא עזר לי להכין כדורי ריזוטו עם גבינה והיה ממש רגוע.

אני זוכרת שלא פעם קראתי ושמעתי על זה שהריטלין הופך את הילדים הקטנים לאפאתיים ואני לא מסכימה עם זה. ראיתי איך תוך 5 דקות הילד מקבל איזשהו שקט פנימי ורוגע. הוא הגיב, תקשר, היה לו הרבה יותר נוח עם עצמו ועם הסביבה ופתאום הוא לא היה מונע ממקום של חוסר שקט ואני חושבת שזה נהדר גם עבורו. אני שואלת אותו בימים האחרונים אם הוא מרגיש שטוב לו עם הכדורים והוא אומר שכן ושהוא הרבה יותר רגוע. אז מסתבר שריטלין זה לא כזה דבר רע אחרי הכל.

אני רואה הרבה מקרים של ילדים שובבים ואני זוכרת איך אני במשך שנים הייתי מתוסכלת בעיקר בשנות בית הספר מזה שממש לא בא לי לשבת להכיו שיעורי בית ולא הבנתי איך הילדים האחרים עושים את זה כל הזמן. להגיש עבודות בתיכון זה היה סיוט ותמיד הייתי דוחה לרגע האחרון כי אחת התופעות הקשות של הפרעת קשב וריכוז היא דחיינות כך שתמיד הייתי מוצאת את עצמי (ועדיין) דוחה את הדברים החשובים לדקה ה-99 ועושה אותם בצורה מעולה תחת לחץ ואני רואה גם אותו מחכה לפעמים ל-7 בערב ואז נזכר ששכח משהו.

הבעיה העיקרית היא שהיום לא ממהרים לאבחן הפרעת קשב וריכוז ו- ADHD ו- ADD לפני גיל 7 כי “סטטיסטית” הנתונים לא מדויקים. בחופש הגדול לפני כיתה א’, שוחחתי עם כמה פסיכיאטרים ואנשי מקצוע שכולם המליצו לי להמתין לגיל 6 וחצי לפני אבחון, לתת ליובל להתחיל את השנה ואז לטפל אם יהיו בעיות. אבל כשיש לך ילד עם הפרעת קשב וריכוז ואת בעצמך כזו ומכירה היטב את התסמינים, את יודעת, כאמא, שהכי טוב לבן שלך זה להתחיל טיפול מניעתי לפני שיתחילו הבעיות וזה יצור לו פיגור בחומר הנלמד ויוסיף תסכולים מיותרים למשוואה.  הדרך היחידה לאבחון היא דרך נוירולוג וכשהולכים דרך קופת חולים זה לוקח חודשיים שלושה ובלית ברירה הלכנו לאבחון פרטי אצל נוירולוג שמתמחה בילדים, אבל זה פשוט לא הוגן שילדים שזקוקים לזה לא מאובחנים וחבל שמשרד החינוך לא משקיע קצת יותר באיתור ילדים עם הפרעות וליקויי למידה כאלה ואחרים כבר בכיתה א’ כדי לעזור להם. במקום זה קיבלתי מהמורה שלו הרבה תלונות על ההתנהגות שלו במקום לדבר איתי ולנסות להעלות פתרונות יצירתיים שיתמכו בו.

 

בקיצור, ריטלין זה לא רק כימיקלים. זה עוזר לאזן את המוח ולעשות שקט איפה שיש רעש.

כמובן שההמלצה שלי היא בגדר שיתוף מתוך חוות דעתי האישית ואינה מבוססת על שום רקע או ניסיון מקצועי למעט ההתנסות האישית שלי. אבל אני יכולה בהחלט לומר שאפשר להגדיר את החיים שלי לפני הריטלין ואחרי הריטלין . אחרי הם הרבה יותר רגועים ושפויים.

חשוב להדגיש ולציין שריטלין מקבלים רק אחרי אבחון ומרשם רופא ואם אין לכם הפרעת קשב וריכוז סביר להניח שלא תרגישו הבדל משמעותי אבל אם יש לכם ADHD, ההגדרה הכי טובה כמו שחברתי הטובה מרינה גולדשטיין מהבלוגשגיאות” אמרה לי פעם – זה כמו שאתה נמצא בחדר רועש עם המון אנשים ואז מישהו לוחץ על מיוט ואתה יכול להתרכז.

 


Response (1)
  1. מרינה גולדשטיין דצמבר 23, 2013

    את יודעת, הרבה פעמים אני שומעת את המישפט “אני לילד שלי לא אתן ריטלין” ולי בא תמיד להגיד ” תיתפללי שריטליו יתאים לו בכלל כי אם תחליטי לתת והוא לא אז יתחיל סיפור מהסרטים…”.
    פעם כתבתי את הפוסט הזה http://wp.me/p1voBa-1 , ואני תמיד חוזרת ואומרת : למי שמתאים וצריך ריטלין, הוא יכול להיות כדור מציל חיים, ולמי שלא שלא יעיז לקחת בדיוק כמו שהוא לא יקח אינסולין או כדורים נגד התקף לב, בדיוק אותו דבר.

    גם אני יודעת על עצמי, ועל הבת שלי מה זה חיים לפני ואחרי.

    חשוב גם ליזכור שריטלין הוא לא כדור קסם. שריטלין הוא רק הצעד הראשון, ואחר כך יש עוד עבודה רבה. לא מספיק לקחת רק ריטלין, הוא עוזר רק עם עושים עבודה עם הילד, מלמדים אותו מיומנויות , תומכים בו, עוזרים לו ומלמדים אותו. עכשיו עם הריטלין זה יהיה יותר פשוט, אבל רק ריטלין לא יעשה כלום.

    כל הכבוד על כך שאת נותנת היזדמנות לבן שלך להיות מה שהוא באמת יכול להיות ולא ליחיות בטיסכול של שנים.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *