טיפים להסתגלות קלה ביום הראשון בגן או בבית הספר

2

זוכרים את היום הראשון לגן או לבית הספר? במיוחד כשזו היתה התחלה חדשה, בין אם מדובר ביום הראשון בגן או בבית הספר, זוכרים את ההתרגשות? החששות? הפחדים? השמחה? הכנו לכם מדריך עם כל מה שצריך לדעת על יום ראשון ללימודים ואיך לצלוח אותו בשלום

אם גם הילד שלכם מתחיל את שנת הלימודים, בין אם מדובר בגן, בית ספר, בית ספר ישן או חדש, הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם ולהם להסתגל בקלות מחדש. גם אם הם ממשיכים באותה הכיתה או הגן, עדיין, יש חששות מהיום הראשון, ילדים חדשים שיגיעו, איך המורה תהיה ובכל זאת, הם עושים איזושהי קפיצת גדילה.

הנה כמה דברים קטנים שתוכלו לעשות שיעזרו לכם להתחבר לנקודת המבט של הילדים שלכם, להרגיש אותם ולתת להם מה שהם הכי זקוקים לו – בטחון ואהבה.

חשוב להדגיש שיש כל מיני סוגי ילדים.

יש ילדים חברותיים ופתוחים שכל מפגש חברתי או התחלה חדשה גורמים להם לשמחה בלב והתרוממות רוח, ומצד שני יש ילדים רגישים, מופנמים וסגורים שמהלכים מסוג זה של התחלות חדשות, במיוחד אם מדובר על מקום חדש, בלי החברים המוכרים, יכול לגרום להם לחשש קל.

למשל הבן הבכור שלי, היה די מופנם ורגיש וקצת חשש כל פעם שהיתה לו התחלה חדשה, אבל היו לו תמיד חברים סביבו במיוחד בכיתה א’, שהמשיכו איתו מהגן, אז המעבר היה לו יותר קל. בשנה שעברה עברנו דירה באמצע השנה וזה קצת הלחיץ אותו וגרם לו לחששות אבל לשמחתי, היתה לו מורה מקסימה שבמקרה גם למדה איתי ולקחה אותו תחת חסותה ועזרה לו להתאקלם די במהירות.

התאומות שלי עברו בשנתיים וחצי 3 גנים ועכשיו מתחילות את הגן הרביעי. מאחר והן שתיים ודי עצמאיות וחברותיות, אני רואה שדי קל להן לעשות את המעברים הללו. עכשיו הן מסיימות גן ומאחר ואנחנו גרים בשכונה נפרדת מהגן בו הן למדו עד היום, הן מתחילות שוב, מחדש, בגיל 4.5 בגן שנמצא ממש מתחת לבית. הן די מתרגשות. אתמול אחת מהן הביעה חששות שאולי החברים החדשים לא יאהבו אותה. עזרתי לה למצוא תכונות אופי חיוביות שיש לה כדי להראות לה שאין שום מצב שלא יאהבו אותה וירצו לשחק איתה. לפעמים הדברים נראים לנו כל כך מובנים מאליהם, אבל אנחנו שוכחים שהם ילדים קטנים שלא חוו יותר מדי בחייהם. אני מאוד אהבתי התחלות חדשות ולא תמיד הילדים שלנו יוצאים בדיוק כמונו אז חשוב להבין את זה.

 

 

הלילה לפני היום הראשון ללימודים

השתדלו כבר בלילה שלפני היום הראשון ללימודים, להכין מראש את התיק, לסדר את הספרים והמחברות, אפילו לבחור את הבגדים – בין אם זה בגדים או תלבושת, ולהכין אותם מראש, תנו לילדים לבחור.
לבנות – שוחחו איתן מראש איזו תסרוקת הן ירצו. מאחר והבוקר של היום הראשון לחוץ וכדאי שתערכו מראש לכל הדברים ולילדים יהיה בטחון וכמה שיותר דברים יהיו סגורים מראש ובטוחים.

תנו לילדים לסדר את הדברים שלהם ולהתארגן.

הגיינה אישית – לילדים בבית ספר – נייר טואלט או טישיו, מגבונים ואלכוג’ל. אחרי כמה פעמים בשנה האחרונה שבהן יובל נכנס הביתה בסערה מבית הספר, רץ לשירותים והיה בלחץ, שאלתי אותו יום אחד למה הוא לא עושה צרכים בבית הספר. אז הוא ענה לי שלא תמיד יש שם נייר. בדקו מדי פעם בשירותים בבית הספר אם יש נייר ובמידה ולא עדכנו את המורה. התברר לי שלא פעם הבן שלי התאפק יום שלם בגלל שנגמר הנייר.1012503_10151890409977094_767112687_n

חששות – שאלון.

נסו לשוחח עם הילדים שלהם על התחושות והרגשות שלהם לקראת היום הראשון ללימודים. שאלו אותם שאלות שונות ואם אתם רואים שאין יותר מדי שיתוף פעולה אתם יכולים להציע משחק ולרשום את השאלות על דף ולשאול אותם. להגיד להם שאפשר למלא שאלון ולהסתכל עוד חודש ולראות אם הם צדקו.

אפשר לשאול שאלות כגון: 

  • איך אתה מרגיש עם החזרה ללימודים?
  • איך אתה רואה בעיני רוחך את היום הראשון?
  • איך אתה חושב שהמורה תתנהג?
  • האם אתה חושב שתתחבר בקלות?
  • מה הדברים שאתה חושב שלא יסתדרו?
  • איזה דברים מפחידים אותך?
  • מה אתה יכול לעשות כדי להתמודד איתם?

ככל שתצליחו לגעת ביותר נקודות “בעייתיות” וחששות, ולתת לילד שלכם את הדרכים לפתרון, כדי שבמידה והילד יתקל בסיטואציה מסוימת, כבר יהיה לו פתרון מוכן.

 

חברים

במידה והילד שלכם מתחיל בית ספר חדש או גן חדש אחרי מעבר דירה, או במידה ועשו החלפות כלשהן ושיבוץ מחדש, וודאו מראש אם יש בכיתת הלימודים שלו ילדים שהוא מכיר. במידה וכן השתדלו לחבר ביניהם. במידה והילד מגיע להתחלה חדשה ומקום חדש, בקשו מהמורה לבדוק איזה מהתלמידים גרים בקרבתכם ולחבר אותם יחד על מנת שיוכלו להתחבר וגם לקבוע פעילויות משותפות בשעות אחר הצהרים כבר בשבוע הראשון ללימודים. צרו קשר עם ההורים של אותו ילד אם צריך.

ככל שהילד שלכם ירגיש בטוח יותר ומוקף ומוגן, כך ההתאקלמות שלו תהיה יותר מהירה וקלה.

אם הילד בבית הספר והולך לבד, נסו לאתר חברים מסביבתכם הקרובה כדי שילכו ויחזרו יחד. הרבה יותר נעים ללכת לבית הספר עם חבר מאשר לבד.

 

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

יובלי והתיק החדש של אאוטדור מבית קל גב לקראת שנת הלימודים החדשה
יובלי והתיק החדש של אאוטדור מבית קל גב לקראת שנת הלימודים החדשה

סביבת בית הספר

השתדלו ללכת עם הילד מבעוד מועד לסיבוב לראות את הגן ובית הספר, במידה ולא נקבעה פגישת היכרות מראש עם הגננת או המורה.
במידה ולא הספקתם לעשות זאת, ביום הראשון ללימודים , התארגנו מראש עם ילדכם לצאת קצת יותר מוקדם.
עברו איתו ליד גני שעשועים או מדשאות והכירו לו את הדרך למסגרת הלימודים. בתום יום הלימודים, תוכלו לאסוף את הילד ולעשות איתו סיבוב בגן שעשועים או בסופר כדי לקנות מצרכים לארוחת צהרים וארוחת ערב.

 

סדר יום

עדכנו מראש את הילדים בנוגע לסדר היום שלהם במסגרת החינוך, למשל – נלך לגן בשעה 8 בבוקר, תאכלו בשעה 9-10 ארוחת בוקר שתכיל.. , לאחר מכן תשחקו בחצר, בשעה 12 יסתיימו הלימודים ונאסוף אתכם. ידע זה כח. לילדים רבים זה נותן בטחון.

במידה ואין לכם את סדר היום במסגרת הלימודים, ודאו עם המורה או הגננת בבוקר ועדכנו את הילד שלכם.

 

 

 

אוכל

כבר בערב לפני, השתדלו לשאול את ילדכם מה הוא רוצה לאכול בכריך לבית הספר ומה מתחשק לו לאכול בבוקר ומה מתחשק לו לאכול בצהרים כשיחזור מבית הספר או הגן. הפכו את היום הראשון ללימודים ליום חג כיפי ומלא בהפתעות, יום שבו הילדים שלכם ילמדו שהתחלות חדשות יכולות להיות מהנות, מרגשות, ובכך לנטרל את הפחדים והחששות עם הרבה הנאה ודברים שמשמחים את הילדים שלכם.

אם בא לכם ממש להשקיע, אפשר לקנות שקיות של הפתעות ליום הולדת ולשים בתוכן את האוכל ביום- יומיים הראשונים.

Happy Blonde Girl Opening a Treasure Box

פייפיית התיקים

מכירים את “פיית השיניים”?  תכירו את “פיית התיקים”.

פיית התיקים דואגת למצוא איזה רגע לפני שהילד יוצא לבית הספר או לגן ביום הראשון או אפילו בלילה שלפני, ולשים לו איזושהי מתנה או הפתעה, ממתק או חטיף בצירוף ברכה לבבית משמחת. כדי לתת לילד שלכם תחושה שהוא גדל ולגרום לו להתחיל את השנה בכיף ועם חיוך.

היכרות עם המורה או הגננת

במידה ולא התקיים מפגש מקדים עם המורה או הגננת, השתדלו להגיע קצת לפני הזמן המיועד עם ילדיכם לכיתת הלימוד ולהכיר את המורה ולדבר איתה יחד. במידה ויש לכם ילד רגיש, הסבירו זאת למורה כדי שתוכל לשים לב קצת יותר לילד שלכם ולעזור לו להשתלב ולהתאקלם בקלות.

ילדים להורים גרושים

במידה ואתם אחרי גירושין ומתחילים עם מורה או גננת חדשה, דאגו לעדכן אותה בנושא. במיוחד אם הגירושין טריים, גם אם הילד לא מדבר על כך יש סיכוי שהעניין גורם לו למשבר ברמה כזו או אחרת ויכולה להיות גם התדרדרות בלימודים ולכן חשוב שהמחנכת תוכל לשים לב לדברים הללו.

 

אחרי בית הספר

כפי שכבר ציינתי, הפכו את היום הזה ליום חג. במידה ואתם אלו שמקבלים את הילדים בתום מסגרת הלימודים, השתדלו להיות חמים ומתענינים, שאלו איך עבר היום, אם הכירו חברים חדשים, אם היו דברים שהלחיצו אותם, איך יחסם אל המורה, פתחו ערוץ תקשורת עם הילדים שלכם, יש להם הרבה מה לומר ולשתף, זה ישמח אותם ויקרב ביניכם.

הכינו להם אוכל שהם אוהבים במיוחד, גם אם זה שניצל וצ’יפס, והמשיכו בחגיגות היום הראשון ללימודים.

באופן שכזה, תוכלו לייצר להם חוויה כיפית ומשמחת לכל התחלה חדשה, בין אם זה מעבר דירה, מעבר בית ספר או כל דבר אחר, ולצרוב להם בזכרון את האמונה שהתחלות חדשות זה דבר כיף, אמונה שתלווה אותם להמשך החיים ותקל עליהם להתחיל התחלות חדשות ולערוך שינויים.

 

אם יש לכם טיפים נוספים אתם מוזמנים להשאיר אותם בתגובות למטה .

 

בברכת שנת לימודים מוצלחת ופוריה,

חלי בילו גורסוי

2BMOMMY[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]