חברות ביטוח בישראל מפלות את משפחות הפגים – ביטוח לפגים – ביטוח בריאות לפגים

2

בחודש שעבר, הגיעה לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פנייה המבקשת את התערבותו הדחופה בהגנה על אוכלוסיית הפגים בארץ. הטענה: חברות הביטוח מפלות לרעה את אוכלוסיית הפגים ומסרבות באופן גורף לבקשות לביטוח עבורם, תחת סיבת הדחייה- “פגות”.

 

פניות שהועברו בתקופה האחרונה לעמותת לה”ב (למען הפגים בישראל) מעלות תמונה עגומה של מדיניות ביטוחית הדוחה באופן מוחלט בקשות לביטוחי פגים, ללא כל קשר למצבם הבריאותי וגם בהיעדר סיבוכים בפגייה וכאשר התפתחות התינוק תקינה.

אוכלוסיית הפגים בישראל, המהווה כ-10% מכל הילודים בארץ, מתייחסת לתינוק שנולד לפני השבוע ה-37 להיריון. על אף הצורך בטיפול ייעודי והשגחה מיוחדת במחלקות טיפול נמרץ לפגים (פגיות), במקרים רבים אין כל סיבוך במצבו הבריאותי של התינוק והתפתחותו מתקדמת בהתאם לגילו הכרונולוגי. למרות זאת, הורים רבים המבקשים לרכוש פוליסת ביטוח בריאות לילדם, נתקלים בסירוב מפאת הגדרת הילד כ”פג”.

כך למשל, תשובה שהתקבלה מחברת הביטוח “מגדל” דחתה בקשת ביטוח בטענה כי “הממצאים הרפואיים אינם מאפשרים לקבל את התינוק”, תוך ציון הערה מפורשת: “דחייה בגין היותו פג”. מכתב דומה מחברת “הראל” הסביר את הדחייה- “לא נוכל לקבלך לביטוח הבריאות וזאת עקב פגות”.

 

מנשה דלל, יו”ר עמותת לה”ב וחבר בפורום למען הפגים בישראל: “בעבודתי נתקלתי בלא מעט פניות מהורים כעוסים ופגועים המגדלים תינוק בריא לחלוטין אך בכל זאת נתקלים בסירוב מצד חברות הביטוח לבטחו. מדובר בהתנהלות פסולה של החברות, אשר פוגעת בזכויות הבסיסיות של הילודים והוריהם. חשוב לציין כי מעבר לדרישה האחידה לכל פוליסות הביטוח, המחייבת היעדר מצב רפואי חריג, אין אחידות מוחלטת בנושא ביטוחי הבריאות. אנו מכירים חברות ביטוח מסוימות המציינות במפורש את סיבת הדחייה כ”פגות”, חברות המסכימות לבטח אך בהמשך פוסלות תביעות שונות להוצאות בטענה של “מצב מוקדם”, להלן- פגות, או חברות המחריגות טיפולים התפתחותיים מהכיסוי הביטוחי וכן חברות המסכימות לבטח פגים רק לאחר שהגיעו לגיל שנתיים או שלוש. מנגד, יש לציין חברות כמו “כלל ביטוח” ואחרות, המסכימות לבטח את אותם הילדים ללא כל בעיה, גם בטרם הגיעם לגיל שנתיים או שלוש וללא תנאים מיוחדים. חוסר אחדות זה, רק מעצים את חומרת הנושא ומבהיר כי אין מניעה אמיתית לבטח תינוקות שמוגדרים כפגים”

לאחרונה פנתה עמותת לה”ב, באמצעות משרד עוה”ד חיים קליר ושות’, לממונה על שוק ההון בביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בדרישה להתערבותו המיידית. הנושא אף צפוי להידון בוועדות העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, במסגרת “יום הפג הבינלאומי” שיצוין בתאריך 08.11.11 בכנסת ישראל.

*     *     *

הפורום למען הפגים בישראל הנו גוף ייצוגי שייעודו העלאת מודעות וקידום בריאותם ואיכות חייהם של הפגים ומשפחותיהם.

החברים בפורום: יו”ר – ח”כ אורלי לוי-אבקסיס, מובילת הפעילויות בנושא יילודים ופגים וחברה בועדת הבריאות ובועדה לזכויות הילד בכנסת ישראל, האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה ועמותת לה”ב – למען הפגים בישראל.

פרטים נוספים על הפורום, יום הפג הבינלאומי, אג’נדה, חסויות ותרומות לפעילות למען הפגים, תחת “יום הפג 2011”,

באתר: www.pagim.net    טל. ישיר לתרומות ללה”ב: 03-9533935