זה קורה לטובים ביותר – איך בוחרים פרוקטולוג מומלץ?

2

זו הבעיה שאנחנו לא אוהבים לדבר עליה – אבל מוערך כי אחד מכל ארבעה אנשים יסבלו במהלך חייהם מטחורים מוגדלים, המביאים איתם כאבים, דימום מפי הטבעת, וקושי משמעותי ביציאות. הטיפול בטחורים עשוי להיות שמרני (כלומר, לא כירורגי), למשל באמצעות משחות שמרגיעות מקומית את הכאב והנפיחות – אבל במקרים חריפים, כשהטיפול ה”עדין” פשוט לא מצליח להביא את ההקלה המיוחלת, יש מקום לשקול ניתוח טחורים.

בארץ מבוצעים מאות ניתוחי טחורים בכל שבוע, כאשר הניתוחים מבוצעים בשלוש טכניקות עיקריות: קשירת הטחורים, הידוקם למקום או כריתתם. הניתוח נחשב פשוט ושכיח, וברוב המקרים הוא מביא להקלה משמעותית ומאפשר חזרה לשיגרת חיים נינוחה ובריאה. איך תדעו שהגיע הזמן לשקול ניתוח טחורים? איך בוחרים פרוקטולוג מומלץ לביצוע הניתוח וכיצד הוא מתבצע? על כל אלה ועוד – לפניכם.

על טחורים ועל ניתוח טחורים

על אף הכינוי שצבר מוניטין שלילי – לכולנו יש טחורים, אלו הם כלי הדם המובילים דם אל פי הטבעת. כתוצאה מלחץ מקומי, טראומה, תזונה לא נכונה או נטייה גנטית – אותם כלי דם מתרחבים וגדלים, והופכים מטרד של ממש.

טחורים מוגדלים עשויים להתרחש בתוך פי הטבעת או מחוץ לה (טחורים פנימיים וחיצוניים). הם גורמים לכאב, רגישות, אי נוחות (עד כדי קושי בישיבה), קושי ביציאות, ודימום במהלך היציאות.

במקרים קלים של טחורים הגורמים לכאב ודימום (בדרגה 1 או 2), ניתן לבחור בטיפולים שאינם כירורגיים על מנת להפחית את אי הנעימות ולהשיב את כלי הדם לגודלם המקורי. ההמלצות במקרים אלה כוללות בדרך כלל:

  • תזונה רכה הכוללת שפע של סיבים תזונתיים והימנעות ממזון תעשייתי, חריף או מזון הגורם לעצירות
  • אמבטיות ישיבה להרגעת הכאב ואי הנוחות
  • הימנעות ממאמץ בעת היציאות בשירותים
  • שימוש במאלחשים מקומיים (כמו מגבונים ייעודיים)

כשכל אלה לא עוזרים, ניתן לשקול ניתוח טחורים. הניתוח הוא קצר ונחשב פשוט, ובשיעורים גבוהים מביא להקלה מיידית ברמות הכאב ואי הנוחות.

השיטות השונות לניתוח טחורים

ניתוח טחורים הוא ניתוח קצר יחסית (הוא נמשך עד ארבעים דקות בדרך כלל), הנערך בהשתתפות רופא פרוקטולוג מומחה, רופא מרדים, וצוות מלווה. במהלך הניתוח המטופל שוכב על בטנו ונערכים חתכים באזור פי הטבעת. לאחר מכן מטופלים כלי הדם המוגדלים באחת משלוש טכניקות המקובלות כיום:

כריתת הטחורים – הכריתה מבוצעת או בחיתוך או באמצעות צריבה בלייזר. זהו הליך שנחשב יעיל במיוחד (בעל עד 95% הצלחה), אולם ביחס להליכים האלטרנטיביים לניתוח טחורים, ההחלמה ממנו איטית וכאובה, ונמשכת עד ארבעה שבועות.

קשירת טחורים – בניתוח מסוג זה מבוצעת קשירה לעצירת אספקת הדם אל כלי הדם המוגדלים. לאחר הקשירה, כלי הדם נמקים ונושרים מעצמם. ניתוח טחורים באמצעות קשירה הוא יעיל אולם מומלץ לבצע אותו פעם אחת בלבד על מנת שלא לפגוע באספקת הדם לאזור.

קיבוע טחורים – ניתוח מומלץ עבור מי שסובלים מטחורים חיצוניים, ובמהלכו כלי הדם מקובעים למקומם, בעומק של כחמישה ס”מ מפי הטבעת, בדרך כלל באמצעות סיכות. ההליך נחשב פשוט וההחלמה ממנו נוחה, אולם הוא נחשב פחות יעיל לאורך זמן, ובכ – 25% מן המקרים, הטחורים ישובו להציק בעתיד.

כל ניתוחי הטחורים מבוצעים בדרך כלל בהרדמה כללית. הצוות המטפל ינחה את המנותח בנוגע לבדיקות מקדימות, הכנה לניתוח, זמני האשפוז הצפויים ומהלך ההחלמה לאחר ההליך.

בכל אחת מהאפשרויות הניתוחיות לטיפול בטחורים, הצלחת ההליך והבטחת אי הישנות של הטחורים המוגדלים תלויה גם בשינוי אורח החיים בהתאם למצב, למשל בשינויים תזונתיים, בפעילות גופנית, בשגרה בריאה של התרוקנות, בשמירה על רמות מתח נמוכות, ועוד.

איך בוחרים פרוקטולוג מומלץ לניתוח טחורים?

ניתוח טחורים הוא ניתוח שכיח בישראל, והוא נערך כאמור מאות פעמים בשנה. ביחד עם זאת, הבחירה ברופא המנתח המתאים היא מהותית להליך יעיל ונוח ולליווי מתאים במהלך ההחלמה. על כן, מומלץ לבחור פרוקטולוג מומלץ שמתמחה בניתוח טחורים בשיטה המתאימה לכם ואשר יספק את תנאי האשפוז, הליווי המקצועי והזמינות במהלך ההחלמה – שיתאימו לכם. בתהליך הבחירה של פרוקטולוג מומלץ כדאי להסתייע בהמלצות וביקורות של מטופלים שכבר עברו את ההליך.

ניתן לבצע ניתוח טחורים במסגרת הרפואה הציבורית בבית חולים המשוייך לאחת מקופות החולים, או במסגרת רפואה פרטית. במרבית המקרים, בהינתן התוויה מטעם הרופא המטפל לניתוח טחורים, ניתן לבחור במסגרת פרטית ובפרוקטולוג מומלץ שיתאים לכם לביצוע ההליך במימון מלא או חלקי של ביטוחי הבריאות המשלימים.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *