השמות לבנים שהיו הכי פופולאריים בשנת 2018-19

2

שם הוא דבר שהולך עם האדם לאורך כל ימי חייו ומהווה את אחד מההיבטים המשמעותיים ביותר ביצירת זהות אישית, משפחתית ותרבותית. שמות לבנים שניתנו לתינוקות שנולדו בישראל בעשורים השונים השתנו מעת לעת. לעתים הם ביטאו את הקשר אל המקורות בין אם מדובר בשמות תנכ”יים או שמות בעלי משמעות וזיקה לארץ ישראל על החי והצומח שבה, בעתות אחרות הם הביעו זיקה לאירועים שקרו בסמוך ללידה וההיריון.

 

שיקולי ההורים במתן שמות לבנים

כאשר הורים מתלבטים במתן שמות של בנים הם יכולים לבסס את מתן השם על מגוון מקורות שהיום הוא רחב מאי פעם. ראשית, קיימים מצבורי שמות בהם ניתן לצפות ברשימת שמות, להבין מה עומד מאחורי כל שם ומהי משמעותו, מהי מספרו הנומרולוגי ומה מספר זה מייצג וכדומה. גם מבלי להזדקק למאגר שמות מהרשת, תמיד קיימים מאגרי השמות שעברו מדור לדור במשפחה או שמות תנכ”יים. לקרוא לילד על שם סבא רבא שנפטר היא זכות וכבוד. לעתים קיימת התלבטות כאשר השם אינו שם מקובל בימינו, מה שמוביל מפעם לפעם, ליצירת שם חדש, המזכיר את השם הקודם, אך מתכתב בו זמנית עם העת המודרנית.

 

המקובלים ביותר מבין השמות לבנים בשנים האחרונות

השם הנפוץ ביותר מבין השמות לבנים בעשור האחרון הוא יוסף. הסיבה לכך היא פשוטה, מדובר בשם דו לאומי שניתן גם לילדים יהודים וגם לערבים, ואצל היהודים קיים גם במגזר הדתי וגם במגזר החילוני. מבין השמות לתינוקות היהודיים, הנפוץ ביותר בשנתיים האחרונות היה דוד ואחריו השם אריאל. במקום השלישי מככב השם נעם, שם שהיה בראש רשימת השמות הפופולאריים לבנים כמה שנים ברציפות. בין השמות לבנים שגם הם מככבים ברשימת עשרת השמות הנפוצים ביותר שניתנו בשנת 2018 ניתן למצוא את השמות איתן, לביא, אורי, יהודה, משה ודניאל.

דניאל אמנם ניתן למספר גדול של בנים בישראל אך ניתן גם למספר לא מבוטל של תינוקות בנות בשנה זו – 618.

 

חלוקה גאוגרפית

השמות לבנים שהיו פופולריים ביותר בכל הארץ הם לאו דווקא הפופולאריים ביותר ביישוב מסוים. בבני ברק, מודיעין עילית וגבעת זאב, לדוגמה, השם הנפוץ ביותר לבנים היה דווקא אהרון לעומת השם איתן שהיה הנפוץ ביישובים דוגמת תל אביב, רעננה, גבעת שמואל, כפר סבא, קריית אונו ורמת השרון. אולי הנתון המעניין ביותר סובב סביב השם יורם שהיה השם הנפוץ ביותר לבנים בשנת 2018 בעיר נתיבות – יחד עם זאת, רק כשליש מהתינוקות שנשאו שם זה נולדו במקומות אחרים בארץ.

 

לשם הפרטי משמעות רבה בכל הנוגע לאדם, זהותו ומזלו. להורים אחריות גדולה לתת לתינוק שם המתאים לו וכזה המבטא חוויות, ערכים או מזכיר אנשים חיוביים, וכמובן, רצוי להימנע משמות קשים לביטוי או כאלו שעלולים להביא ללעג מצד ילדים אחרים.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *