הרגלי שינה של תינוקות – איך לעבור בשלום את ערב החג? / כרמית מטלון גולדברג

2

 

הורים רבים מוטרדים איך יעברו בשלום את ערב החג, מבלי לפגוע בהרגלי השינה של ילדיהם.

אנשי המקצוע חוזרים ומדגישים בפני ההורים את חשיבותה של השגרה עבור ילדיהם. אנו מדברים על בניית סדר יום, ביסוס “טקס שינה” קבוע ועל החשיבות שבהיענות לסימני העייפות של תינוקות וילדים. שעות ההשכבה לשינת לילה עליהן אנו ממליצים עבור תינוקות וילדים עד גיל 3 הן בין 18:30-19:30 ולא יאוחר מ- 20:00 בערב.

כל זה נכון מאוד, אבל מה לגבי ליל הסדר, ראש השנה ויתר החגים??

בין אם אתם מוזמנים להתארח אצל קרובי משפחה או שמארחים בעצמכם, זהו אינו ערב שגרתי ונסיון להשתתף במפגש המשפחתי תוך עמידה ב”כללי” השגרה אינו ריאלי.

שגרה היא אכן חשובה, אך אין שום בעיה, ואפילו כדאי לגלות מידי פעם גמישות..

 

כמה טיפים ונקודות למחשבה:

1.      תינוקות וילדים מרגישים אתכם ההורים ולכן, אם אתם לחוצים (הוא לא רגיל לכ”כ הרבה אנשים, איך הוא יירדם ברעש הזה? מה נעשה אם הוא יבכה כל הערב? ועוד ועוד) זה עלול להשפיע גם עליהם ולגרום להם לאי שקט. ההחלטה כבר התקבלה, אתם יוצאים למפגש משפחתי הומה, אין לכם אפשרות לצפות או לשלוט בכל מה שיתרחש – אז עשו את המקסימום כדי להנות מהמפגש וזכרו שלא משנה מה יקרה בערב, זה רק ערב אחד…

2.      אם החלטתם להשאיר את התינוק ער במהלך הארוע קחו בחשבון שקיים סיכוי סביר שהוא יהיה עייף במהלכו. ילדים (וגם מבוגרים) מגיבים אחרת במצבי עייפות יתר, ישנם ילדים אשר פשוט “נכבים” ונרדמים, ישנם כאלו שנוטים לבכות, ליילל ולדרוש תשומת לב מוגברת וישנם כאלו שנכנסים לפעלתנות יתר. אתם מכירים את ילדיכם באופן הטוב ביותר, זהו את התגובות וקבלו אותן בהבנה ובאהבה.

3.      אם החלטתם להשכיב את התינוק לישון במהלך הארוע, תוכלו לשקול אם להשכיב אותו לפני שמתחילה ההמולה (באופן זה תוכלו להימנע מהגעה למצב של עייפות יתר), או אם לפרוש לזמן מה במהלך המפגש על מנת להשכיב אותו לישון.

4.      אם החלטתם להשכיב את ילדכם במהלך הארוע קחו בחשבון שייתכן שהוא יתקשה להירדם (בגלל הסביבה החדשה, רמת עוררות גבוהה ו/או עייפות יתר). הקפידו להיות עבורו ככל הנדרש ולהיענות תמיד לבכי מצדו.

5.      אם ילדכם קשור לחפץ מעבר או משתמש במוצץ – אל תשכחו להביא אותם עמכם.

6.      כמו שבוודאי הבחנתם, הורים נוטים לקבל המוני עצות וביקורות מהסביבה, השתדלו להניח לכל אלו. התחשבו בטובתכם ובטובת ילדיכם ועם כל החלטה שתקבלו – הרגישו שלמים.

7.      למחרת, חזרו אל השגרה. ילדים נבדלים זה מזה בסף הרגישות שלהם לשינויים בשגרה. יש ילדים שיעברו את החג בשלום מבלי שתהיה כל השפעה על הלילות הבאים ויש ילדים שיידרשו להם מספר לילות כדי לחזור לעצמם.

8.      אל חשש, עבור תינוקות וילדים שיש להם הרגלי שינה טובים – לילה אחד של יציאה מהשגרה לא ייפגע בהרגלים הקיימים.

 

שיהיה לכולכם ערב מהנה וחג שמח!

 

כרמית מטלון גולדברג – יועצת שינה לתינוקות

לשאלות , ייעוץ ופרטים נוספים הכנסו לעמוד הפייסבוק של כרמית:

משפּחה חורפּת – ייעוץ שינה לתינוקות וילדים


Response (3)
  1. חן אפריל 15, 2011

    לא ברור לי איפה הטיפים?
    להשכיב לישון לפני אחרי…מה זה משנה? זה יהרוס להם ממילא את השגרה…

  2. קרן אפריל 16, 2011

    חן…
    הטיפ הוא להשאר רגועים ולזרום עם מה שהילד שלכם משדר במהלך הערב ואם ההחלטות שלך.
    אם שעת השנה עברה והוא מחזיק מעמד יפה, אז שיחזיק. ואם כבר אין לו סבלנות ואת מחליטה להשכיב אותו בחדר סמוך וזה לא הולך כל כך חלק, אז תביני שזה בגלל הסביבה החדשה ועייפות יתר. תהיה סבלנית ובסוף הוא ירדם.

    והמסר היה שזה לא יהרוס להם את השגרה! אז אל תדאגי, זה רק ערב אחד. למחרת תחזרי לשגרה והכל יהיה בסדר.
    אולי הילד שלך יצטרף יומיים לחזור לשיגרה אבל לא הרסת את כל העבודה הקשה שעשית עד עכשיו. זה אני מבטיחה לך. אני חסידה גדולה של שיגרה, אבל לפעמים גם צריך לצאת מהשגרה וזה לא אסון גדול. להפך, זה עוד כלי שאת מלמדת את הילד שלך, לדעת איך לצאת משיגרה ולחזור אליה.

    חג שמח!

  3. כרמית מטלון גולדברג אפריל 17, 2011

    היי חן,
    קרן סיכמה את העניין מעולה, תודה קרן 🙂
    אם יש לך שאלות ספציפיות את מוזמנת לפנות אליי בשמחה דרך דף הפייסבוק באי-מייל: [email protected]
    שיהיה חג שמח,
    כרמית

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *