הסתגלות לחיים חדשים – הזמן שלאחר הלידה

2

בשעה טובה ילדת – חיכית לרגע הזה 9 חודשים, בציפייה מלווה בחששות לקראת הלא נודע, והשינויים הצפויים בחייך. השלב הגיע – את הבטן השארת מאחור ובידייך התינוק החדש, פרי בטנך,שייחלת לרגע להחזיקו בחיקך. זהו גם השלב בו את נדרשת להסתגל לחיים החדשים, ולמציאות כאם טרייה.

ההסתגלות אינה פשוטה, במיוחד כשמדובר בתינוק ראשון. היא דורשת אנרגיות חיוביות, כוחות, סבלנות ואמונה שלמה ביכולתך לתפקד כאם, רעייה וישות בפני עצמה. לצורך כך ריכזנו עבורך טיפים שיסייעו לך לצלוח את התקופה הראשונית שלאחר הלידה:

 

מודעות לקשיים

אל תבואי עם ציפיות מופרזות שהתקופה הראשונה לאחר הלידה תראה בדיוק כמו בסרט תדמית של מוצרי תינוקות, בו נראית האם רגועה ובזרועותיה תינוק שליו ונינוח. סביר להניח שלצד זמנים כאלו, יהיו גם רגעים בהם התינוק לא יהיה רגוע ויסרב להפסיק לבכות. מרבית הסיכויים שהלילות לא יהיו רגועים כפי שהיית רגילה להם, וכל זה יגיע בשילוב ההורמונים המשתוללים והרגשנות המאפיינת תקופה זו. כאשר תהיי מודעת לקשיים, תוכלי לסגל תוכנית התמודדות שתהיה המתאימה והיעילה ביותר עבורך. באופן זה, תוכלי לצלוח בצורה טובה יותר את הזמנים הקשים. זכרי כי מדובר בתקופה זמנית, ושהתינוק יגדל במהרה ותצליחי להבין אותו יותר (כי הוא יצליח להסביר את רצונותיו וצרכיו), כך שתוכלי לתפקד ביתר יעילות והדברים שנראים לך בהתחלה לא פשוטים ליישום, יהיו בהמשך אינטואיטיביים וטריוויאליים.

 

האצלת סמכויות

מומלץ להאציל סמכויות, גם אם היית רגילה עד כה לקחת הכל על עצמך. מאוד מקובל שתאצילי ותפזרי סמכויות סמכויות רבות שהיו שידיך אל המקורבים אליך. הדריכי את בן הזוג או את המשפחה לגבי משימות ומטלות שאינך מתפנה לעשות או מתקשה לבצעם באופן עצמאי. זכרי שאת עדיין נשארת בתמונה כדי לפקח על העניינים שיתנהלו כסדרם.

 

לדעת להרפות

לאחר הלידה, סביר להניח שכל השגרה המוכרת והבטוחה שהיית רגילה לה תשתנה, ותחושת השליטה שלך עשויה להיפגע. קבלי זאת בהבנה ודעי כי הציפיות ממך בתקופה רגישה זו יותאמו לקצב ההסתגלות שלך. גם אם היית רגילה לשמור על בית נקי ומסודר למופת, להגיע בזמן לכל מקום ואירוע, לעשות דברים בסיסיים בלי צורך להתחשב באחרים, כעת המציאות שונה ויש לקבלה כפי שהיא.

בקשי עזרה בתחזוקה השוטפת של הבית, ואם צורת המגורים שלך דורשת שינוי משמעותי כגון מעבר דירה או שיפוצים כדי להתאים אותה להתרחבות המשפחה – עשי הכל כדי לערוך זאת עוד בתקופת ההריון. קחי בחשבון שלא תמיד תוכלי לעמוד בלוחות זמנים מכיוון שאת תלויה כעת בתינוק שעדיין לא מודע לקיומו של השעון. מומלץ לשחרר זמנית את הרצון לשלוט במציאות ולהתאים את הקצב למגבלות הקיימות.

 

חשיבה חיובית

גם כשקשה לא נשברים. עשי מאמצים לחשוב חשיבה חיובית. ההסתגלות הינה הדרגתית וככל שהזמן עובר, כך תפתחי שגרה חדשה ותוכלי להחזיר את השליטה לחייך. אמנם יש רגעים שנראים כמלחיצים כי את לומדת עדיין מי נגד מי, אבל מכל סיטואציה תדעי להפיק את המרב וללמוד לקראת ההתמודדות הבאה. ככל שהזמן עובר, תכירי טוב יותר את הרגלי תינוקך שהצטרף לחייך ואת צרכיו. ההכרות הינה הדדית, כך שעם הזמן, הדברים ייעשו מובנים ופשוטים יותר.

 

אוורור פיזי ונפשי

התקופה לאחר הלידה מאופיינת פעמים רבות בתחושות בדידות וניכור, במיוחד במידה ולפני הלידה היית טיפוס אקטיבי וחברותי, שכמעט אינו נשאר בבית. כדי להימנע ככל הניתן מתחושות אלו, מומלץ להרבות לצאת עם התינוק לטיולים לצורך סידורים, כך שתרגישי שאת ממשיכה בשגרה המוכרת. מומלץ גם לצאת לטיולים בגינה השכונתית, הזדמנות להכיר אמהות טריות אחרות שתשמחנה להיפגש ולחלוק חוויות וקשיים. בנוסף, גם זמן בנפרד מהתינוק יכול להקל על הסתגלותך למציאות החדשה. הירשמי לחוג חווייתי או לקורס העשרה בתחומי הענין שלך: יצירה, מוסיקה או מנהל עסקים. אפשר גם ליזום פגישה אחת לשבוע עם חברה ללא התינוק. כל דבר שתבחרי שיכול לשפר את הרגשתך ויאפשר לך צבירת כוחות, יתאים.

 

לא לשמור בבטן

אין כמו שיתוף ברגשות כדי להקל על ההסתגלות למציאות החדשה והלא מוכרת. שתפי את סביבתך הקרובה בתחושותיך ובקשיים. אפשרות אחרת היא לגלוש לפורומים בהם נמצאת אוכלוסיית האמהות הטריות. שם תגלי כי הרגשות המציפים אותך והמצבים עמם את מתמודדת, אינם ייחודיים לך, ורבות אחרות נמצאות באותה הסירה. בנוסף לתחושת ההקלה כשהדברים אינם נשמרים בבטן, תוכלי לקבל עצות לגבי התלבטויות או שאלות שיש לך, ולהרגיש בטוחה יותר בדרכי ההתמודדות שלך.