המדריך המלא – הנקה של תאומים – איך עושים את זה?

2

שניהם מביטים בך רעבים ואת מתלבטת איך להניק את שני הקטנטנים הדומים כל כך זה לזה.

לחלב האם יש יתרון עצום בהתפתחות של התינוק – במיוחד בחודשים הראשונים לחייו, כמו גם לקשר המיוחד עמך.

לעתים התינוקות החולקים משאבים מוגבלים ברחם האם נולדים פחות מפותחים ועבורם להנקה יהיו יתרונות חשובים נוספים.

הכנו במיוחד עבורך את המדריך להנקה של תאומים.

אילו שאלות נפוצות עולות בקרב אימהות טריות לשניים המתכוונות להניק תאומים?

 

האם יהיה לך חלב בכמות מספקת לשני תינוקות?

אחת השאלות הנפוצות בקרב אימהות שזה עתה ילדו תאומים נוגעת לכמות חלב האם.

למרבה המזל, בזכות מנגנון טבעי כמות החלב שהאם מייצרת היא גבוהה יותר כאשר נולדים תאומים.

הסיבה לכך נובעת ממנגנון יצור החלב בגוף המבוסס על “דרישה”.

 

הגוף יודע לספק חלב לשני תינוקות

אימהות לילד אחד מדווחות כי כמות החלב לילדים שנולדו גדולים ו”רעבים” יותר גבוהות – כתוצאה מהיניקה עצמה.

בלידה של תינוק קטן יותר או פג, הניזון פחות בחודשים הראשונים כמות החלב תהיה קטנה יותר.

במקרה של לידת תאומים כמות החלב הכפולה הנדרשת עבור הזנה תקינה של שני התינוקות מיוצרת בגוף באופן טבעי עד להפסקת תקופת היניקה.

על מנת שלא ליצור גודש מומלץ להניקם לעתים תכופות מתוך שני השדיים על מנת לשמור על איזון.

 

הנקה משותפת או הנקה אחד אחרי השני

כאשר מתחילים להניק תינוקות בני יומם, במיוחד אם לא הנקת בעבר וזהו התינוק הראשון שאת מניקה,  מומלץ להניק את התינוק הראשון והשני בנפרד בהתחלה, עד ששניהם נתפסים היטב על הפטמה ויונקים בצורה עצמאית.

לאחר כמה ימים אפשר להתחיל לרכוש את המיומנות של הנקה כפולה באותו הזמן.

אל תמהרי להתחיל ישר עם הנקה משותפת, רצוי לתת לכל אחד מהתינוקות את זמן הבונדינג הפרטי שלו איתך, כי הרי אם היית יולדת תינוק אחד, הוא היה מקבל אותך בפול טיים.

אמהות לתאומים ושלישיות, צריכות תמיד להזכיר לעצמן שלמרות שמדובר בשני תינוקות שהם כביכול אותו הדבר, הם עדיין שתי ישויות שונות וצריך לייצר לכל אחד מהם זהות נפרדת ולתת לכל אחד מהם זמן איכות עם כל הורה.

לכן, מומלץ גם לשאוב חלב ולתת גם לבן או בת הזוג את האפשרות להאכיל את התינוקות, כדי לייצר גם להם קשר.

במרבית המקרים – תינוקות שיונקים וגם אוכלים מבקבוק, ממשיכים לינוק בלי בעיות.

 

יתרונות הנקה משותפת של תאומים

להנקה משותפת יש יתרון נוסף עבור התינוקות – התינוק הרעב יותר גורם לזרימה מוגברת של חלב האם ומעודדת את התינוק הפחות רעב או החלש יותר לזכות לזרימה תקינה של חלב.

גם אם בחרת להזין את כל אחד מהתאומים בנפרד חשוב לשמור על הנקה משני השדיים, ולכן מומלץ להחליף צדדים בין התאומים  בהנקות החוזרות.

כדאי לנהל רישום מסודר שיסייע לך לזכור את הפרטים – כמה זמן כל תינוק ינק ומתי – בלי קשר עם תאומים מומלץ לנהל בשבועיים שלושה הראשונים רישום של האכלה והחתלה, כדי לוודא ששניהם מקבלים טיפול ואוכל בזמן.

חשוב במהלך היום להחליף בין הצדדים ולא להקצות שד אחד עבור כל תינוק, על מנת שלא יווצר גודש בצד אחד במהלך היום – תהליך הגורם לכאב.תוכלי לשים אפילו גומיה או צמיד גומי ביד ולהחליף אותה בין הידיים , עם הצד שבו הנקת בפעם האחרונה.

גודש בחזה בהנקת תאומים

היווצרות גודש מחייבות פנייה לרופא. במידה ויש היצע רב מדי ופחות ביקוש, עלול להיווצר גודש בשד. במצב כזה נסי לשאוב חלב, או לרוקן חלק ממנו במקלחת עם מים חמים, כדי לרכך את הגודש ועסי אותו בעדינות. רצוי להתייעץ עם יועצת הנקה שתוכל לתת לך טיפים להקל על הגודש.

 

האכלה באמצעות כרית הנקה מיוחדת לתאומים

בשל האתגרים המיוחדים של הנקה בו זמנית של שני תאומים, במיוחד לאור העובדה שלאימהות רק שתי ידיים להחזיקם – פותחו כריות מיוחדות להנקה כפולה. כריות אלה מאפשרות להניח את אחד התינוקות בתנוחה הקלאסית כאשר ידה של האם מחבקת את התינוק האחד והתינוק השני יונק בתנוחת שכיבה עם מגע קליל של היד.

כרית התמיכה מעניקה יציבה נכונה לאם ותומכת הן בתינוקות והן בגב האם היושבת על ספה רחבה או כסא.

אמהות מסוימות מצאו שיותר נוח להעניק כאשר הן יושבות על המיטה בגב זקוף עם כרית בגב, ולהניח כרית על גבי הברכיים בישיבה רגילה או ישיבה מזרחית, ולהניח את התינוקות על הצד, כשהפה שלהם בגובה השד (על הכרית) וכך להניק את שניהם בו זמנית.

גם כאשר משתמשים בכרית חשוב להצמיד את התינוק הראשון לפטמה ורק כאשר הוא יונק בנוחות לקבל לידיך את התינוק השני. בזמן ההנקה חשוב לשים לב כי שני התינוקות ממשיכים לאכול בצורה איטית ונינוחה.

האם ההנקה הכפולה כואבת?

תהליך ההנקה לא אמור להיות כואב – הן בהנקה רגילה והן בהנקה של תאומים.

אם את חשה בכאב יתכן והפטמה פצועה או שהעור המקיף אותה התייבש ומומלץ לרכוש מראש קרם לפטמות סדוקות (ולנקות אותו לפני הנקה).

במקרה זה  פני לרופא  על מנת שיתאים עבורך  את הטיפול המתאים בעור הפטמה


הנקה של שלישיה – מה עושים עם שלישיה?

אימהות המניקות שלישיה מוצאות עצמן לא אחת באתגר כפול ומכופל.

שני תינוקות ניתן להניק במקביל אך כיצד תדעי כי השלישי אכל מספיק?

בנוסף, לעתים יש דמיון רב בין השלושה ובמהלך התקופה של ההחלמה מהלידה קשה לעקוב אחרי כולם.

הטיפ הראשון שנעניק בתחום זה הוא הלבשת הילדים בתלבושות נפרדות על מנת שתוכלי להבדיל ביניהם גם כשהם קטנים מאד או לשים לכל אחד מהם גומיה רכה בצבע שונה על הרגלית של המכנסיים, או במידה ומדובר בשלישיה ששניים או שלושה מתוכם זהים, לשים נגיעה של לק על אחת הציפורניים שלהם כדי שיהיה אפשר להבחין.

לאחר מכן, מומלץ להדפיס טבלה ובה תצייני איזה ילד אכל בכל שעה.

הדרך הטובה ביותר לדעת כי אחד מהם עדיין רעב היא פשוטה וטבעית מאד – הבכי וחוסר השקט של התינוק יבהירו כי הוא מעוניין לאכול יותר.

בנוסף, מומלץ לשאוב מעט חלב אם ואף לשתף אדם נוסף בהאכלה של שלושתם יחד אם הדבר ניתן, כאשר אחד יונק מהבקבוק בעוד השניים האחרים יונקים מהשד.

לחוויית היניקה הטבעית מהאם משמעות רבה ,עבור התפתחותו של התינוק בעתיד. לכן חשוב, אם את מניקה – לעשות רוטציה בין התינוקות בכדי שכולם יזכו בחוויה זו ולא לגדל ילד אחד שיונק רק מהבקבוק.

לסיכום, לאור העלייה החדה בכמות התאומים הנולדים (כבר בין 1980 לשנת 2002 נצפתה עליה ממוצע של 0.18% ל-0.3% בארה”ב[1]) נשים רבות יותר מתמודדות עם הנקת תאומים. באמצעות הטיפים שציינו תוכלו להפוך את התהליך לקל יותר.

 

 

מקורות לקריאה נוספת:

Damato, E. G., Dowling, D. A., Madigan, E. A., & Thanattherakul, C. (2005). Duration of breastfeeding for mothers of twins. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing34(2), 201-209.

לינק

 

Kuhnly, J. E. (2015). Strategies to support sustained breastfeeding of late preterm multiple birth infants. Nursing for women’s health19(5), 439-444.

לינק

 

Gromada, K. K., & Spangler, A. K. (1998). Breastfeeding twins and higher‐order multiples. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing27(4), 441-449.

Chicago

 

ליםנק –

 

[1] על פי מחקרם של דומתו ועמיתיו בשנת 2005


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *