האם לחטט לילדים שלכם בחשבון הפייסבוק ובפעילות ברשת?

2

The small boyהאם לחטט לילדים בפייסבוק האישי?
אני שומעת בימים האחרונים את כל הרשת סוערת בעקבות מקרים של בני נוער שהיו במצוקה ולא עלו עליהם בזמן.
יש הטוענים שצריך לכבד את הפרטיות של בני הנוער שלנו ולתת להם את המרחב האישי שלהם ויש שטוענים שצריך כן לרגל אחרי הפעילות ברשת של הילדים שלנו.

לצערנו במציאות של היום יש לא מעט סיכונים ברשת לילדים, החל מפדופילים , חרמות חברתיות, הכפשות ולשון הרע ולעיתים אף פגיעה חברתית שעלולה לגרום לבני נוער שמלאים בהורמונים, לקחת את הדברים למקומות קיצוניים יותר שעלולים לפגוע בהם.
אז השני גרוש שלי?
עד גיל 18 – לא נותנת ספייס. מרגלת. אתחיל בלשאול, אבל כאחת שהיתה קצת מופרעת בצעירותה אני יודעת כמה זה מסוכן. לשמחתי גדלתי בבית שהציבו בו המון גבולות שלימדו אותי עם השנים לשים לעצמי גבולות ולהתנהל בצורה אחראית וחכמה, גם כשבתיכון כל הכיתה שלי עישנה ג’וינטים בשוטף. נשארתי ילדה טובה עם ערכים וכן, זה מתחיל מהבית.

היו פעמים שכילדה מאוד כעסתי על ההורים שלי על הנוקשות שלהם איתי, אני לא אשכח פעם אחת שבגיל 16 עמדתי לצאת עם חברות עם חצאית מיני וגופיה אדומה שקניתי והייתי סופר מרוצה מעצמי. אבא שלי הסתכל עלי , אמר לי – “את לא יוצאת ככה מהבית” ופה זה נגמר. הלכתי להחליף.
כעסתי ונעלבתי אבל מאז עד גיל 27 בערך היה לי בראש שחצאית מיני זה זנותי.
והאמת, לא הפסדתי כלום.
עם השנים התבגרתי ולמדתי להתלבש בצורה מכובדת אבל היו לי ערכים מאוד טובים בבסיס שההורים הקנו לי שעד היום מנחים אותי.

ואת הערכים הללו אני מתכוונת להשריש לילדים שלי.
כאמא לילד בן מזל עקרב שאין לו אלוהים כשהוא רוצה משהו, אני יודעת שאצטרך לנהוג איתו ביד מאוד קשה ולא לוותר ולהציב לו גבולות מאוד ברורים בצורה נכונה שתוביל לשיתוף פעולה מצידו. כבר עכשיו בגיל 6 וחצי הוא מחליט לפעמים שהוא מצפצף עלינו והולך לחברים בלי להגיד או עושה דברים שהוא יודע שאנחנו לא מרשים. אז אני נוהגת בקשיחות וגם נותנת עונש, שילמד לשאת בתוצאות של המעשים שלו.
יש ימים שאני במאבים מתמשכים איתו אבל אני יודעת שזה לטובתו.
היום הוא בן 6 וחצי. לא רוצה שבגיל 16 , עוד 10 שנים, יתמרד ויעשה מה שבא לו .

והתאומות שלי?
הן שתי יפהפיות עם פלפל בטוסיק, יש להן מבט טיזרי ומתחנחן והן כובשות אנשים כבר בגיל שנתיים וחצי. ברור לי שבעוד 12-15 שנה הן הולכות להיות מאוד מבוקשות, הן כאלה שאי אפשר להתעלם מהנוכחות שלהן.

אני לגמרי שמה לעצמי למטרה לבנות עם הילדים שלי את היחסים בצורה שבה שאם חלילה הם יהיו במשבר או יעברו חוויה מסוכנת או לא נעימה , הם יבואו אלי וירגישו בנוח לשתף אותי.

אני רואה כל כך הרבה בני נוער עושים שטויות, גם בפייסבוק, גם ברחוב, ואני תוהה איפה ההורים שלהם?
אני לא חושבת שזה נכון “לסמוך על הילד” ולהעלים עין. לפני כמה ימים הייתי בסופר בלילה וקבוצה של נערות ניגשה אלי ושאלה אם אוכל לקנות להן בקבוק וודקה. הן נראו בנות 15. נזפתי בהן והסברתי את המשמעויות של אלכוהול בגיל צעיר ומה זה עושה. הרגשתי סוג של אחריות.

אבוי לי אם בגיל 15 הילדות שלי ילכו לזרים לבקש שיקנו להן אלכוהול.

תמונות ברשת :

לאחרונה יש לא מעט אירועים עם פדופילים ברשת, במיוחד כאלה שמשוטטים בפייסבוק, מתבייתים על בנות מסוימות, יוצרים איתן קשר, וזה מסתיים בדרכים לא כל כך נעימות שבחלק מהמקרים גם מגיעים לאונס.

מומלץ לעבור על התמונות של הילדים והנוער שלכם, לוודא שאין תמונות חשופות באמבטיה, בים, בגופיות חשופות מדי, בבגדי ים, ולהסיר אותן מהפייסבוק. אין לדעת לאן הן עלולות להגיע, גם כשהן מופיעות תחת הגדרות פרטיות. בתקופה האחרונה שמעתי יותר מדי סיפורים מזעזעים שגרמו לי לעבור על חשבון הפייסבוק שלי ולמחוק חלק גדול מתמונות שבחרתי לשתף. הרשת לצערנו כבר מזמן לא תמימה. כנ”ל לגבי תמונות שלכן, האמהות מניקות, חשופות, בלידות, לצערנו הרשת היום כבר לא בטוחה כל כך.

בקיצור, אני אומרת – תרגלו. תכנסו לחשבון הפייסבוק, תציצו על הוואטסאפ, אל תכנסו לפרטים אבל שימו לב שהכל בסדר ותקין.

הנוער בגיל הזה תמים והורמונלי ויש אנשים רעים שיכולים לנצל את התמימות הזו, תשמרו עליהם.


Response (1)
  1. יהודית אוגוסט 4, 2014

    הילד שלי בן 11 חודשים. הולך לישון ב19:00. ומתעורר כמה פעמים. לא בשעות קבועות. למשל 20:00- מסיים את הבקבוק, 23:00, או 3:00.. איך אני יכולה לגמול אותו מלהתעורר בלילה?הוא לא הורגל למשהו ספציפי שמרדים אותו. מוץ עוזר, חפץ מעבר עוזר או שרק הבקבוק מטרנה עוזר. זה לא קבוע.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *