דולה בלידה אפידורלית / יסמין פליגלמן

2


אני מתכננת לכתוב את המאמר הזה כבר זמן מה וזה איכשהו מתעכב. אבל היום, כשראיתי שוב שאלה של הריונית באחד הפורומים האם כדאי לקחת דולה בלידה אפידורלית, קיבלתי מרץ לכתוב…

כיום לרובנו כבר ברור מהו תפקידה של דולה בלידה טבעית. יולדת בלידה טבעית צריכה הרבה תמיכה נפשית ופיזית, תנועתיות, עיסויים, מגע, בטחון בדרך, חיזוקים ועוד. אבל לנשים שיודעות מראש שתשתמשנה באפידורל לא תמיד ברור מה תפקידה של הדולה בלידה שלהן.

יש מחשבה רווחת שדולה בלידה תפקידה מסתכם בעיסוי גבה של היולדת ובמילים מחזקות ולכן אם אישה בוחרת לקחת אפידורל והיא לא מרגישה את צירי הלידה, אז אין לה בכלל צורך בדולה.

אני לא באה כמובן לשכנע את המשוכנעים ויש הרבה נשים שיודעות את תפקידה של הדולה בין אם בלידה טבעית ובין אם בלידה אפידורלית ובוחרות לשכור את שירותי הדולה או שבוחרות שלא לשכור את שירותי הדולה וזה בסדר גמור. מה שנכתב כאן הוא עבור אלה שלא יודעות או מתבלטות לגבי מה דולה יכולה לעשות בלידה אפידורלית.

אז הנה כמה נקודות למחשבה:

1.      נתחיל אם המקרים הפשוטים יותר, של אישה שמתכננת לקחת אפידורל בלידה ומקבלת אותו בזמן והוא משפיע בצורה טובה ומאפשר לה להרפות ולהרגע והיא מרגישה נפלא. לי זה קרה בלידה הראשונה שלי. ייחלתי לאפידורל וכשקיבלתי אותו הרגשתי נהדר. יכולתי להזיז את הרגליים אבל את צירי הלידה לא הרגשתי כלל והייתי באופוריה. אז התחלתי להתעסק במה שלא חשוב. ראיתי טלויזיה, דיברתי בטלפון, קשקשתי עם בן זוגי. עשיתי הכל מלבד להתרכז בתהליך הלידה ולעזור לתינוק שלי בתהליך. עשיתי זאת כמובן בתום לב בלי לדעת את ההשלכות והפלא ופלא, עמרי נשאר תקוע בתעלת הלידה למרות שהגעתי לפתיחה מלאה. כיום, כשאני נמצאת בחדר עם אישה שלוקחת אפידורל, אני קודם כל מבקשת ממנה לישון, או לפחות לעצום עיניים ולהרפות ואני משתמשת בכל טכניקות המגע והקול על מנת לאפשר לה להגיע לשינה, נמנום או ריחוף. אחרי שהיא אוגרת כוחות אנחנו מתחילות לעבוד בעודה במיטה. אני מזיזה מצד לצד, מנענעת לה את האגן, עושה דמיון מודרך, לעיתים משקה בהומיאופטיה, במקרה הצורך נוגעת בנק’ לחיצה והכי חשוב, מאפשרת לה ומדריכה אותה להישאר בלידה שלה עצמה ולא להתפזר למקומות לא קשורים.

2.      יש מקרים שאפידורל מאד מקדם את האישה, ההרפיה המלאה של הגוף והמנוחה מכל תעצומות הלידה, יכול מאד לפתוח ולקדם. אך יש גם מקרים הפוכים שבהם אפידורל יכול לגרום להפסקתם של הצירים או להחלשות משמעותית שלהם ואז אין התקדמות בלידה. במידה ואין התקדמות מספקת, המיילדת והרופא ישקלו לתת פיטוצין בתור זרז לידה שיכול להשפיע ויכול שלא להשפיע ומכאן יכול להתחיל מפל התערבויות שלם שהדרך ממנו לניתוח קיסרי או ללידה מכשירנית מתקצר. דולה שמגיעה עם ארגז כלים מאד מגוון יכולה למנוע את המפל הזה בשיטות טבעיות כאלה ואחרות. אני ממש זוכרת אמא אחת שליוויתי אותה בלידה הראשונה שמהרגע שקיבלה אפידורל, הצירים נחלשו משמעותית ושעות שלמות עשיתי לה רפלקסולוגיה בכף הרגל על מנת לשמר צירים סדירים וטובים. כל אימת ששחררתי מגע, הצירים במוניטור מיד נחלשו  ולכן שעות שלמות נגעתי, לחצתי, עיסיתי, השקתי בהומאופטיה וזה מנע את הפיטוצין.

3.      ישנם מקרים בהם אישה יודעת מראש שתיקח אפידורל בלידה אבל כשמגיע רגע הלידה היא לא יכולה לקבל אפידורל. לעיתים בגלל קרישתיות יתר בבדיקות דם, לעיתים כי היא מגיעה בשלבים מאד מתקדמים ללידה וכבר אין טעם לתת אפידורל, לעיתים כי המרדים היחיד שנמצא במשמרת עסוק בניתוח או במחלקה אחרת. מה אז? אישה כזו שמסתמכת על אפידורל ולא יכולה לקבל אותו בשל הנסיבות, צריכה תמיכה הן פיזית והן נפשית יותר מכל אישה אחרת. ומה לגבי מקרים רבים שבהם האישה מקבלת אפידורל אך הוא לא משפיע על צירי הלידה כלל וכלל, או שהוא משפיע רק על חצי גוף ובצד השני מרגישים הכל ובעוצמה רבה. מה אז? בן הזוג כמובן יכול לפעול בצורה טובה ולתמוך בבת זוגו בלידה אבל לעיתים כאשר האישה מאד נסערת, בן הזוג מוצא עצמו אובד עצות. הוא מעורב רגשית וקשה לו לנתק את רגשותיו והוא לא תמיד יודע איך להתנהל. אני רואה את זה הרבה אצל זוגות שמגיעים אליי לקראת לידה חוזרת ומספרים איך בלידה הראשונה בן הזוג מאד רצה לתמוך ולעזור והיה שותף פעיל לאורך כל ההריון, עשה קורס הכנה ללידה והראה נכונות אך ברגעי האמת הוא חווה קושי וחוסר אונים. בל לנו לשכוח שבן הזוג גם הוא חווה קושי בלידה והוא לא נולד להיות תומך לידה, זה לא התפקיד שיועד לו. הוא עובר הכשרה בסיסית של 3-5 מפגשים של הכנה ללידה ומצופה ממנו לתפקד כאילו הוא מלווה לידות על בסיס קבוע. יש גברים שיכולים לתמוך ולהכיל בכל מצב ויש הרבה שממש לא. ברגע שדולה נמצאת בחדר, היא מורידה מבן הזוג הרבה מתח ונותנת לו בטחון לתמוך בבת זוגו, מדריכה אותו ומראה לו איך  להרגיע את האישה ומאפשרת להם לחוות חוויה טובה למרות השינוי בתוכנית. אפשר לנשום יחד, להרפות יחד, לעסות את האישה,  להשתמש בטכניקות מגע שונות כדי להרגע ובעיקר להיות שם עבורה באמת, מעודדים, תומכים ומכילים. לא פעם זוגות שאני מלווה מספרים לי בדיעבד איך הם נשמו לרווחה כשהגעתי וידעו שיש על מי להשען ויש מי שירגיע…

לדולה יש לה המון תפקידים ולא תמיד אפשר להגדיר אותם לפני הלידה. כל לידה היא שונה, כל אישה היא אחרת ובכל לידה יש צורך במשהו אחר על מנת לחוות חווית לידה טובה. הדולה היא אמנם לא קוסם ועצם המצאותה בלידה לא מבטיח שלא יהיו התערבויות וקושי אך היא עושה כמיטב יכולתה, ומשתמשת בכל נסיונה וכליה על מנת לאפשר לשני בני הזוג לחוות חווית לידה טובה בין אם זו לידה טבעית ובין אם זו לידה אפידורלית (או בשימוש של כל משכך אחר). הדולה זורמת עם הלידה, אם מה שמתרחש בה ומסייעת על פי התקדמות והתנהלות הלידה.

מי שיולד זו האישה, הדולה היא זו שמאפשרת לה להוציא את כל כוחות הנפש, את היכולות שלה ואת הידע המולד של כל אישה ללדת.

במסגרת הזו חשוב לי להדגיש שתפקיד הדולה לא מסתכם אך ורק בלידה אלא יש עבודת הכנה שכל דולה עושה עם זוג שהיא מלווה בלידה, ההכנה המוקדמת, השיחות, החיזוקים והעלאת החוזקות של האישה לפני הלידה ובמהלכה יכולים בהחלט לגרום ללידה להיות חוויה טובה ומעצימה ולא משנה אם זו לידה טבעית או אפידורלית

מאחלת לכולכן חווית לידה טובה ומעצימה

יסמין
“בשבילך”
יסמין פליגלמן,
דולה ומדריכת הכנה ללידה
מטפלת ברפלקסולוגיה, רייקי ועיסוי נשים הרות
מעבירה סדנאות לעיסוי תינוקות
מדריכת מוסמכת בשיטת קיי ללידה קלה
052-4732856

הבלוג שלי: http://blog.tapuz.co.il/yasmindoula