בשלווה תלדי בנים ובנות? כן, זה אפשרי ועוד ואיך! / יסמין פליגלמן

2


ליוויתי בשנים האחרונות עשרות לידות. הייתי בלידות טבעיות, לידות אפידוראליות, לידות קצרות לצד לידות ארוכות, לידות ראשונות לצד לידות חוזרות ובכל פעם מחדש, בכל לידה, הכאב היה מאד דומיננטי.

מדברים על הכאב בלידה כעל כאב שאין כמותו, שקשה להסביר אותו ושעד שלא חווים אותו לא יודעים כאב אמיתי מהו. נשים רבות כ”כ מפחדות מהכאב, עד שהן בכלל לא רוצות להרגיש ולחוות את הלידה ואם היו יכולות, היו מקבלות את האפידורל עוד לפני שהצירים מתחילים…

אז למה כ”כ כואב לנו?

לפני שאענה על השאלה הזו, אספר שיש תרבויות שבהן הלידה לא מקושרת לכאב. יש התכווצויות, יש התקשויות ותחושות של מעין גזים, אבל אין כאב כמו שחוות נשים בעולם המערבי. לא, זה לא אומר שהנשים הללו עשויות מחומר אחר, זה לא אומר שיש להן יותר כוח סבל או שהן פחות מפונקות מאיתנו. מה שזה אומר בסך הכל, שכאשר לא מצפים לכאב, הוא לא מגיע או שמגיע במנות קטנות ולהפך, כאשר מצפים לכאב, אז הוא מגיע ובגדול…

אנחנו, בעולם המערבי, כל כך מתורגלים בכך שלידה היא כואבת ושומעים על כך מגיל מאד צעיר. לפני כמה שבועות סיפרה לה אמא לילדה בת 4 שבתה אמרה לה שהיא לא תלד לעולם כי לידה זה כואב. שטיפת המוח הזו מגיעה אלינו מקטנות ואפילו טרם נולדנו. כבר לחווה נאמר “בעצב תלדי בנים” ואנחנו ממשיכים לשמוע כל הזמן על הכאב בלידה, לקרוא ולחפש סיפורי לידה קשים. אפילו המציאו עבורנו, הנשים, משככי כאב חיצוניים (אפידורל, פיטידין נייטרוס ועוד), וזה רק מחזק אותנו בדעה שהלידה כ”כ כואבת עד שהיא מצריכה אילחוש.

אז אחרי כל שטיפת המח הזו, פלא שכואב לנו מאד בלידה??

היום מאד טרנדי לדבר על מחשבות שיוצרות מציאות ואני מאד מתחברת לנושא הזה. אם אישה משקשקת מפחד מהלידה שלה,יודעת שהלידה שלה הולכת להיות כואבת בטירוף ומזמנת לעצמה כאב, פלא שהכאב אכן מגיע? כאשר אנחנו, הנשים, מזמנות מהיקום כאב, חושבות על כאב, מדמיינות לידה כואבת, היקום הפרמיטיבי שומע את בקשתנו ומייצר לנו לידה כואבת וטראומתית שרק מוכיחה לנו שאכן צדקנו בכל מה שחשבנו על לידה, שהיא נורא כואבת… ואז אנחנו מגיעות ללידה הבאה עם בטחון עוד יותר חזק שהולך לכאוב לנו אימים וכך זה עובר מדור לדור…

אז אני שוב חוזרת לשאלה המקורית, למה כואב לנו כ”כ? הרוב נמצא בראש, אנחנו, הנשים, משייכות לידה לכאב, בונות לעצמנו תסריטי אימים לגבי הלידה ובכך מזמנות עבור עצמנו לידה כואבת וקשה. מלבד הכאב שנמצא בראש יש את הכאב הפיזי. כאשר אישה מגיעה ללידה עם ידיעה מראש שהולך לכאוב לה, היא אוטומטית מגיעה מכווצת. כל ציר מכווץ אותה עוד יותר. גם אם היא חשה שהיא מרפה, שרירי הרחם שלה מכווצים במקום להיות רפויים בגלל הפחד, הכאב והמתח שבו היא נמצאת וכאשר שרירי הרחם שלה מכווצים בעת הציר במקום להיות רפויים, הכאב מתגבר.

לשמחתי הרבה, אני לומדת הימים אלה את שיטת קיי להכנה ללידה שבאה לתת לאישה כלים עצמיים שאיתם היא יכולה להגיע ללידה שלה ממקום של עוצמה, ביטחון ורוגע, ולא ממקום של פחד, כאב ונחיתות. שיטת קיי היא שיטת ריפוי שטובה לכל מצב של תקיעות בחיים אך מתמקדת בנושא של הריון ולידה. השיטה הגיעה לארץ ע”י ד”ר תמר עילם גינדין שחוותה את השיטה בעצמה בארה”ב לקראת הלידה השנייה שלה, לאחר שהלידה הראשונה כאבה לה מאד. הלידה השנייה זכורה לה כלידה מהירה, קלה ובלי כאבים כלל..

השיטה מושתתת על כלים של דמיון מודרך, הרפיות, חיזוקים חיוביים, טכניקות לניהול כאב ועוד. כל הכלים הללו באים בתחילה להכניס ליולדת אמונות חדשות בנושא לידה. זו למעשה שטיפת מוח חיובית שהלידה יכולה להיות קלה, קצרה, טובה וחיובית. לאחר שמכניסים אמונות חדשות, מוציאים אמונות ישנות שיוצרות תקיעות, פחד ומחשבה שלילית על הלידה.

התוצאות של מי שמשתמשת בשיטה תלויים בשלושה פרמטרים: אמונה, אימון ומטרות.

ראשית חשוב מאד שהאישה תגיע עם המטרות שלה ללידה טובה. איך היא רואה לידה טובה, מה הציפיות שלה מעצמה ומחווית הלידה שלה, וחייבת להיות לה אמונה פנימית שלמה שהיא מסוגלת לעמוד במטרות שהיא הציבה. ללא אמונה השיטה לא תעבוד. האישה צריכה להאמין שהמחשבות שלה לגבי הלידה יוצרות בפועל את חווית הלידה. כמו כן היא צריכה להאמין בכלים שניתנים לה בהדרכה. צריכה להיות לה אמונה שלמה שהכלים הללו  מאפשרים לה ללדת בצורה בה היא רוצה. כמו כן חשוב האימון והתרגול. לאחר כל מפגש ומפגש, היולדת יוצאת עם עבודה עצמית  שהיא צריכה ליישם יום יום בבית עד למפגש הבא. ככל שתתאמן יותר ותחווה הצלחות, כך האמונה שלה בשיטה תגדל וגם כמובן מאימון לאימון היא תשיג תוצאות טובות יותר ומהירות יותר.

ההדרכה בשיטה היא פרטנית בלבד כי היא מותאמת אישית לכל יולדת באשר היא, בהתאם לרצונותיה מהלידה ומורכבת משלושה מפגשים בני שעתיים כל אחד. רצוי להתחיל את המפגשים עד לשבוע 32 על מנת להצליח לתרגל את השיטה בצורה טובה ועמוקה יותר.

מאחלת לכן לידה קלה וטובה

“בשבילך”
יסמין פליגלמן,
דולה ומדריכת הכנה ללידה
מטפלת ברפלקסולוגיה, רייקי ועיסוי נשים הרות
מעבירה סדנאות לעיסוי תינוקות
מדריכת מוסמכת בשיטת קיי ללידה קלה
052-4732856

הבלוג שלי: http://blog.tapuz.co.il/yasmindoula