אפידורל – משכך כאבים בלידה

2

כיום קיימות מספר אפשרויות לשיכוך כאבים במהלך הלידה עבור היולדת. אפידורל היא אחת האופציות הנפוצות ביותר. מרבית הנשים שמגיעות לחדר הלידה מודיעות מראש שהן מעונינות בלידה טבעית. אחרי שהצירים מתגברים וככל שהפתיחה גדלה והלידה מתקדמת, חלק גדול מהן צועקות שהן רוצות אפידורל כאן ועכשיו ושלא איכפת להן איך התינוק יצא, אבל כבר אין להן כוח לסבול.

מהי לידה טבעית? לידה טבעית כשמה כן היא, כלומר אין הקלה בכאב. “טבעית” – רוב האמהות שבוחרות בלידה טבעית מעדיפות להשתמש בטכניקות של מדיטציה, נשימה ודמיון מודרך כדי להפחית את הכאב במהלך הלידה. יש אמהות שבוחרות להשתמש בשיטות חלופיות לשיכוך כאבים כמו למשל היפנוזה. נשים רבות מחליטות מראש שהן רוצות לידה טבעית אך בפועל במהלך הלידה, חלק גדול מהן דורש את משככי הכאבים ה”מודרניים” מאחר וכאבי צירים הם כאבים די חזקים וקשים ולא לכל אחת יש כח סיבולת לעמוד בכאבים הללו למשך זמן רב. למרבה המזל, הטכנולוגיה המודרנית העניקה לנשים הרבה אפשרויות בטוחות ואמינות לשליטה בכאבי הלידה.

אפידורל

משכך הכאבים הנפוץ ביותר לשימוש במהלך לידה. אפידורל יכול להנתן בד”כ בשלב של הלידה הפעילה, לפני פתיחה מלאה.
מומלץ לקחת את האפידורל לאחר פתיחה של 4-5 על מנת שלא לגרום להאטה במהלך הלידה. לאחר לקיחת האפידורל חשוב לשמור על תנועתיות של אזור האגן. אפשר לעשות זאת באמצעות עיסויים והנעה של הרגל ואזור האגן על מנת לעזור לעובר להתברג יותר טוב בתעלת הלידה ולעזור ללידה להתקדם.

את האפידורל מזריקים לגב התחתון, באזור עמוד השדרה שלך, למקום שנקרא החלל האפידורלי. הזריקה עצמה קצת לא נעימה וכואבת מעט, אך למרבה המזל הכאב של החדרת המחט נמשך מספר שניות ולאחר מכן כבר לא מרגישים כלום. במידה ואת עם צירים חזקים וכואבים, תחושת ההקלה תהיה מיידית, תוך מספר שניות.

לאחר הזרקת האפידורל מרגישים מעין גל חום שמתפשט לך באזור האגן והרגליים ויש תחושה חזקה של נימול כך שאפילו אם יחתכו אותך, את לא תרגישי. בשל כך נשים עם אפידורל צריכות להיות מחוברות למוניטור במהלך הלידה על מנת שהמיילדת תוכל לזהות את צירי הלחץ ומתי הגיעה העת ללחוץ כי לא תמיד מרגישים אותם תחת השפעת האפידורל.

במידה והלידה לא מתקדמת הרופא עשוי לתת לך עירוי של פיטוצין שיגרום להגברת הצירים ועשוי לקדם את מהלך הלידה. האפידורל בד”כ פעיל למשך כ-90 דקות, אך בד”כ המרדים נותן חיזוק במנה על מנת להמשיך את השפעת האפידורל במידה והלידה מתארכת.
זכרי כי הבחירה היא שלך אם להשתמש במשככי כאבים או לא, מה שתחליטי זה בסדר, מצד שני אם הכאבים חזקים אין סיבה שתסבלי.

סיכוני אפידורל

לעיתים קורה שהמרדים לא מצליח להכניס את המחט ישירות לאזור הספינלי והוא נאלץ לבצע את הפעולה פעמיים או שלוש. תחושה לא נעימה אם כי הכאב נסבל אבל במידה ובטעות הרופא המרדים יפגע בעצב, זה עלול לגרום לנזק.

יחד עם זאת, נשים רבות שעברו הרדמה אפידורלית, התלוננו על כאבי גב חזקים באזור שבו הוזרק להן האפידורל כשבועיים עד חודש לאחר הלידה. לרוב הכאבים הללו עוברים עם הזמן , אמבטיות חמות או בקבוק חם באזור הכואב עשויים להקל באופן משמעותי.

במידה ואינך מעונינת לעבור לידה עם אפידורל, מומלץ לקרוא מראש על שיטות טבעיות לשיכוך כאבים בלידה, אולי להביא מדקרת או מטפלת בשיאצו לחדר הלידה, דולה יכולה מאוד לעזור ויש דולות רבות כיום שהן גם מעסות ויש להן טכניקות שיקלו על הכאב.


Response (1)
  1. סיוון ספטמבר 21, 2011

    את הלידה הראשונה עברתי עם אפידורל -תענוג אמיתי ממש לא מרגישים כלום פשוט לא סובלים ולעזאזאל למה לסבול ! בלידה השניה שעברתי לפני כשבוע וחצי הזריקו לי אפידורל אבל מאוחר מידי ולכן הרגשתי הכול ממש את כל הלידה הצירים , בקיצור לא הפסקתי לצרוח חחח היום אני כבר צוחקת תודה לאל שאני אחרי על הצרחות פשוט לא הפסקתי לצרוח עד שהתינוק יצא ואני אומרת למה? למה לסבול פשוט קחו אפידורל בנות יקרות ותהנו. מהרגע, לשם מה אנו צריכות את כל הסבל הזה למה?

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *