“אין לי מספיק חלב” – הנקה / יעל קובלסקי

2

אחת הסיבות הנפוצות ביותר, בגללה אמהות מפסיקות להניק או מתחילות לתת לתינוק תמ”ל (תרכובת מזון לתינוקות), היא התחושה או המחשבה שאין להן מספיק חלב.

פעמים רבות התחושה כלל אינה נכונה, ואפילו מבוססת על סיבות שגויות וסימנים מטעים.

בואי נערוך תיאום ציפיות בינך לבין החלב שלך.

בדרך כלל, המצבים הבאים הם לא סימן לכך שאין לך מספיק חלב:

*  “ילדתי אתמול ואני לא מרגישה שיש לי חלב” – הגוף מתחיל לייצר חלב כבר בשבוע ה-16 להריון. כלומר- כבר הרבה לפני הלידה יש לך חלב. הקולוסטרום, החלב הראשוני, מיוצר ב”מנות” קטנות מאוד, טיפות מרוכזות וחשובות, ולכן בימים הראשונים אחרי הלידה רוב היולדות לא מרגישות את התמלאות השד.
תינוק, שיתחבר וינק לפי דרישתו, ישאב את הקולוסטרום ואף יגרום לך לייצר עוד.

*  “התינוק מתעורר זמן קצר לאחר שסיים לינוק ” – בתקופה הראשונה לאחר הלידה תינוקות אמורים לינוק פעמים רבות (לפחות 12-8 פעמים ביממה) ובמרווחים קצרים. כדאי לזכור כי הקיבה של תינוק היא קטנה ומתרוקנת מהר, כמו כן חלב-אם מתעכל בקלות ובמהירות.

*  ” לחצתי על הפטמה ולא יצא חלב ” – החלב לא נמצא בפטמה. הוא מיוצר ומאוחסן עמוק בתוך השד, ולכן לחיצות על הפטמה בדרך כלל לא יגרמו לו לצאת. יש צורך בעיסוי של השד ובפעולה של סחיטה שלו (מהעומק אל כיוון הפטמה) על מנת להוציא חלב מהשד.

*  “ניסיתי לשאוב ויצא לי רק מעט חלב” – שאיבה היא לא אינדיקציה (סימן) לכמות החלב שיש לך, לכמות החלב שאת מסוגלת לייצר או לכמות החלב שהתינוק שלך יונק.  שאיבה היא תהליך שהגוף שלך צריך להסתגל אליו, והתהליך הזה לוקח זמן.

*  “יש שעות בהן התינוק חסר מנוחה ורוצה לינוק עוד ועוד” – תינוקות לא יונקים במרווחים קבועים (כמו שאנחנו לא אוכלים במרווחים קבועים). לרוב התינוקות, בשבועות הראשונים, יש כמה שעות ביממה בהן הם נראים חסרי מנוחה ומבקשים לינוק במרווחים קטנים (אפילו דקות ספורות). השעות הצפופות האלה (בדרך כלל שעתיים-שלוש) מתרחשות אצל תינוקות רבים בשעות הערב או הלילה. תופעה זו היא צפויה ולא קשורה ליכולת יצור החלב שלך.

*  “נתתי לתינוק בקבוק אחרי ההנקה והוא סיים את כולו” – הנוזל מהבקבוק נשפך במהירות רבה, ולתינוק קטן עם רפלקס מציצה חזק כמעט ואין שליטה על המצב. נסי למלא את הבקבוק במים ולהפוך אותו. מהר מאוד תתהווה שלולית על הרצפה… והרצפה כלל לא היתה רעבה… כלומר, אם נכניס בקבוק אל פיו של תינוק- גם אם ייראה כאילו הוא אוכל, פעמים רבות הוא פשוט נאלץ לבלוע את הנוזל שמגיע אל פיו, למרות שכלל לא היה רעב, וכמובן שאין זה סימן ליכולת האמא לייצר חלב.

*  “לא מטפטף לי חלב מהשד” או “הפסיקו אצלי הטפטופים” – יש אמהות שחלב מטפטף להן מהשד (בין ההנקות או בזמן ההנקה מהשד השני), ויש אמהות שלא. אין קשר בין הטפטופים (או אי-הטפטופים) לבין כמות החלב בשד.

*  “התינוק שלי התחיל פתאום להתעורר בלילה על מנת לינוק” – תינוקות מתעוררים בלילות מסיבות שונות ועקב צרכים שונים (רעב, צמא, בקיעת שיניים, מחלה, חרדת נטישה, חלום ועוד ועוד). אין קשר בין התעוררויות אלה לבין כמות החלב שאת מייצרת.

*  “פתאום אני לא מרגישה את השד מתמלא בין ההנקות” – בתקופה הראשונה אחרי הלידה רוב האמהות מרגישות שהשד מתמלא בחלב בין ההנקות. עם הזמן, הגוף לומד להתאים את עצמו לצרכי התינוק ותחושת המלאות נעלמת. זו תופעה נורמלית לחלוטין.

על מנת לייצר מספיק חלב יש ליצור דרישה לחלב, כלומר: להניק או לשאוב בהתאם לדרישת התינוק.

אם התינוק שלך יונק לפי דרישה, רגוע בין ההנקות, מספק שפע יציאות (קקי) וטיטולים רטובים (פיפי) ביממה, עולה במשקל ומתפתח לפי גילו, את כנראה מייצרת מספיק חלב עבורו.


יעל קובלסקי

יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

לטיפים נוספים ומאמרים בנושא הנקה : http://www.hanaka4u.co.il