איך ללמוד ללמד? מדריך קצר להורים

2

הרבה הורים מגלים כבר בשלב מוקדם שהוראה היא לא עניין אינטואיטיבי ושלא תמיד קל ללמד את הילדים איך להתנהג. מצד שני, יש כלים שיכולים לעזור ולפתח את כישורי ההדרכה– בואו להכיר אותם

חוויית ההורות היא נושא מורכב ורגיש מכפי שמתייחסים אליו במרחב הציבורי. נשים וגברים כאחד שומעים כבר מגיל צעיר כמה זה נפלא ומספק להיות הורה, אך הם מגלים מציאות שונה לחלוטין כאשר הם מצטרפים לסטטיסטיקה. יתרה על כך, נשים הן הנפגעות העיקריות מהתופעה ואין פלא שרובן חוות תסכול ועוגמת נפש כבר בשנים הראשונות של גידול הרך הנולד.

אחת הבעיות הגדולות של הורים היא שהוראה, חינוך והדרכה הם ממש לא נושאים טריוויאליים או מובנים מאליהם. אף אדם לא נולד מורה וזה בכלל לא עניין אינטואיטיבי שקשור לכישרון או לגיל. הורה שרוצה ללמד את הילדים שלו איך להתנהג צריך בעצמו ללמוד כיצד לעשות את זה, עוד לפני שהוא בוחר סט ערכים או תפיסת עולם מסוימת. השאלה היא מי ילמד אותנו איך ללמד ואיזה כלים יש לרשותנו במאה ה-21.

הכירו את הכלים שיפתחו את כישורי ההדרכה שלכם

ברמה הבסיסית והמידית ביותר, הורים צריכים לזכור שהם לא לבד בקשיים של גידול ילדים. כל הורה יכול להיכנס לרשתות החברתיות, להצטרף לקבוצות תמיכה מקוונות ולקרוא בכל רגע נתון בעיות דומות של הורים בכל רחבי העולם. הבעיות בגידול ילדים לא קשורות לתרבות או לדת והן בעלות מאפיינים זהים בארץ ובחו”ל.

עצם ההבנה שיש הורים שמתמודדים עם אותה בעיה יכולה להקל על הורים טריים וותיקים כאחד. במקביל, הורים יכולים לבחור האם להשתתף באותן קבוצות תמיכה והאם להעלות שאלות ספציפיות שמטרידות אותן. ניסיון קודם של הורים אחרים הוא בהחלט כלי שכדאי לנצל אם רוצים ללמד טוב יותר את הילדים כיצד להתנהג, ואם רוצים להנחיל להם ערכים חיוביים כבר מגיל צעיר.

ניסוי, טעייה ולימודים

עוד טיפ שיכול לסייע להורים לשפר את כישורי ההדרכה שלהן על מנת לעזור לילדיהן הוא להאמין בתהליך ארוך של ניסוי וטעייה. אף הורה לא נולד כהורה ואין סיבה לחשוב אחרת. הורים צריכים ללמוד מה עובד להם ומה מגיע לילד, כיצד לנהוג בסיטואציות לא צפויות ואיזה אמצעי תקשורת יעזרו להם להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. רק כך תפותח אצלם תחושת ביטחון עצמי והם יעשו את הדברים בצורה נכונה.

לבסוף, כל הורה שנתקל בקשיים יכול ללמוד את התחום מההיבט התיאורטי. מסלולים של  לימודי הוראה למשל פתוחים כיום עבור גברים ונשים בכל הגילאים והן מבטיחים שילוב מרענן בין אתגר אקדמי, עניין אישי וכלים מעשיים. הלימודים מתמקדים בצדדים שונים של הוראה והדרכה והם בהחלט מספקים שורה ארוכה של כלים להדרכת ילדים ובני משפחה.