איך להתמודד עם החזרה לגן אחרי החופש? / אלה שלומקוביץ

2

girl with apple

 שבוע אחרון לחופש- תכף חוזרים לגן .

כל ההורים שאני מכירה מתעסקים בשאלה מה יהיה כשתתחיל השנה? איך הם יסתגלו? איך נעבור את הבכי?

או כמו שכתבה לי אימא רק הבוקר- הבת שלי הולכת לגן עירייה השנה ואני משקשקת…

התקופה הזו יכולה להיות מתישה, מרגיזה ומעצבנת או להיות מעצימה, מרגשת ומיוחדת.

ההבדל נעוץ בהתמודדות שלנו, ההורים, עם הסיטואציה.

אני מחלקת את החזרה לגן לחמישה שלבים- לפני הגן, היום (השבוע) הראשון בגן, המשבר, השגרה והעברת אחריות.

על בסיס חמשת השלבים האלה פיתחו אלה שלומקוביץ ממרכז קשר וגלית וטלי מWOWMOM   את המדריך המלא לחזרה לגן.

המדריך הוא חגיגה של תוכן- סרטוני וידאו, משחקים להורדה, ספר אלקטרוני וערכת יצירה, תוכן עיוני- ממש סדנת הורים ממוקדת בקופסה.

ורק כדי שתטעמו- הנה כמה טיפים משם:

אז מה כדאי לעשות עם ילדים שמתקשים להיפרד?

קודם כל ההורים- לבטוח. בילד שלנו וביכולות שלו להסתדר ולהתארגן במסגרת החדשה ובצוות החינוכי וביכולות שלו לעזור לילד שלנו להשלים את המעבר באופן הטוב ביותר. אחד הדברים שחוזרים אצלי בסדנאות שוב ושוב הוא הקשר והשותפות עם הצוותים החינוכיים שמטפלים בילדים שלנו. גם אם הגננת/ המורה לא לרוחכם, תווכו לעצמכם (לפני הכל) ולילדכם את הדברים הטובים בה. “איזה יופי של שירים איריס מלמדת אתכם”, “שמתי לב שהכיתה מאוד מקושטת” וכיו”ב. שימו לב לא להמציא או להגיד דברים שאתם לא מאמינים בהם, כי הרי ידוע שהסנסורים של ילדים מכוונים מצויין לקליטת רמאויות קטנות ושקרים לבנים. חפשו את הטוב! תמיד יש כזה.

להסביר- או ב”חינוכית” להטרים מלשון טרם. להזכיר כבר בדרך לגן שאנחנו תכף נפרדים ולהחליט איך אנחנו נפרדים. הכי טוב להמציא טקסי פרידה יחד עם הילד שלנו- למשל, אחרי כמה ימים של פרידות מאוד קשות בבוקר, הכירה לנו נגה שיר שלא הכרנו (עכשיו אני כבר יודעת שהוא מערוץ הופ..) שממחיז את הפרידה. אנחנו מבקשות מהגננת לשיר לנו אותו, עושות את התנועות יחד ובא לציון (ולבכי של אמא) גואל. במדריך יש משחקים נוספים, חלקם להורדה וחלקם רעיונות מגניבים שיחזיקו את הילדים מתעניינים ומרוצים.

הכי חשוב שלילד תהיה שותפות בקביעת הטקס. זה גם עוזר לשמירת תחושת השליטה והוודאות (שאיבודה הוא הקושי המרכזי בהליכה למסגרת) וגם מחזק את הדיאלוג ההורי עם הילד לגבי העזרה שהוא זקוק לה.

לא לחפור– מתוך הקושי שלנו אנחנו שואלים המון שאלות שמעידות על מתח: “היה לך טוב בגן היום?”, “בכית הרבה אחרי שהלכתי?” או לגננת: “היא נרגעה מהר?”, “בסוף היה יום טוב?”.

המסר הסמוי שעובר בחקירות האלה הוא כפול-מחד אימא מודאגת (או אבא מודאג) ומאידך, אני (הילד), כנראה, לא יכול להסתדר לבד.

במקום זה הכנו לכם במדריך לחזרה לגן משחק קטן וחמוד שעוזר לילדים לדבר ולהורים להקשיב.

להגיע בזמן- קשה לילדים להיכנס לתוך פעילות שוקקת ולהתחבר אליה בקלות. גם הפניות של הצוות לקבל את הילד/ה שלך כשכבר יש עוד הרבה ילדים מסביב, קטנה. לכן, חשוב להגיע בזמן (ועל הדרך להעביר את הערך של דייקנות וכיבוד הזמן). צאו מהבית מספיק זמן מראש כדי שתוכלו להשתמש בדרך לגן/ לביה”ס כחלק מהפרידה-  הסתכלו על מה שאתם רואים, דברו עם הילדים על הדרך, מצאו דברים מיוחדים ותכננו מה אפשר לעשות איתם אחר הצהריים (למשל, היום בבוקר מעיין מצאה שני אצטרובלים בדרך לגן. החלטנו שנשמור אותם ונקשט איתם את הברכות לשנה החדשה שאנחנו מתכוונות להכין אחר הצהריים.) זה יוצר המשכיות ומזכיר שאנחנו נפגשות שוב אחר הצהריים.

כשהגעתם לגן, אל תהיו בלחץ- תכנסו לגן בשמחה (ולא בהתלהבות יתרה שמסתירה את החשש שעוד מעט יהיה בכי), אמרו איתם בוקר טוב לצוות, ספרו יחד לצוות על הדרך לגן ומה שגיליתם בה.  תשתדלו להיות במודעות שיהיה יום מצויין. כי כאמור, כשאנחנו חרדים, הילדים שלנו מזהים את זה…

ולסיום–  השתמשו בתהליך כדי להקנות לילדים שלכם כלים להמשך החיים ולהתמודדות עם מעברים גם בהמשך. אל תתפתו ל”אם לא תבכה אני אקנה לך…”   בחינוך, כמו בחינוך, כשעושים עבודה עם הילדים רואים תוצאות לאורך זמן.

ואם אתם רוצים עוד רעיונות מעולים לעבור את הכניסה לגן באופן מוצלח- המדריך לחזרה לגן מחכה לכם כאן: http://wowmom.co.il/guide_gan/