איך לגמול תינוקות מלהתעורר בלילה

2

sleep


חשוב לי לציין שאת המאמר הזה אני כותבת על פי ניסיוני האישי בלבד, ואין לראות בו המלצה רפואית או מקצועית.


יש הסבורים כי תינוק עד גיל שנה עדיין זקוק לארוחה בלילה, ויש הסבורים שהתינוקות מתעוררים מתוך הרגל.

אני מאלה שתומכים בגישה השניה.

תינוקות רכים בחודשים הראשונים לחייהם , במיוחד אם הם נולדים פגים, זקוקים ליותר קלוריות ולארוחה כל 3 שעות בערך.

יש כאלה שאוכלים יותר או פחות מבחינת הכמויות, אבל בשלב מסויים, בסביבות גיל חודשיים שלושה יש תינוקות שממשיכים להתעורר לאכול מתוך הרגל של הגוף להתעורר כל כמה שעות לאוכל, והם לא בהכרח רעבים, אבל הם ממשיכים להתעורר.

לרוב כשתינוק מתעורר מתוך הרגל, אז הוא אוכל חצי בקבוק, או אפילו 20-30 CC, וחוזר לישון, או יונק כמה דקות ונרדם על הציצי.

כשתינוק רעב אנו נמצא בד”כ שהוא טורף בקבוק שלם.

לרוב יש לתינוקות מנגנון שובע , אך יש תינוקות שהאוכל מרגיע אותם ועוזר להם להרדם ואז הם אוכלים בקבוק שלם גם אם הם לא בהכרח רעבים. תינוק שאינו רעב יחזור לישון בלי יותר מדי התנגדות.

יש כמובן תינוקות שעדיין זקוקים למנת האוכל , ואפשר לנסות את השיטות שאני מציעה כאן, לתת שבוע , לזרום עם הילד ולראות איך זה עובד.


  • הלוחשת לתינוקות מציעה שיטה שנקראת “האכלת אשכול” . עקרונות השיטה הן להאכיל את הילד בתדירות יותר גבוהה מארוחה כל 3 שעות, ולהתחיל בכך בשעות אחה”צ. למשל אם התינוק אכל ב1 בצהריים ארוחה אחרונה, אז לתת ארוחה ב4, בקבוק ב6 בערב, בקבוק ב8-9 בערב, ובמצב כזה, קיבתו של התינוק מלאה והוא שבע, ויהיה לו פחות צורך להתעורר בגלל רעב.
    לאחר שבודדנו את אלמנט הרעב של התינוק, כאשר התינוק מתעורר בלילה גשו אליו, תנו לו מוצץ אם הוא לוקח, או לשתות מעט מים (רתוחים כמובן) בבקבוק , ותנסו להרדים אותו חזרה, ומבלי להרים אותו.�
    ברגע שמרימים אותו ומטיילים איתו הוא מתעורר. אם הוא בוכה תרימו ותרגיעו, ותניחו אותו חזרה לאחר שנרגע ותנסו להרדים. במקום אוכל תנו בקבוק מים. רוב הסיכויים שהתינוק ירדם חזרה (במידה והוא לא רעב) , ובמידה והוא כן רעב, אז הוא יבכה ולא יסכים לישון. במצב כזה אני בגישה של לא להתעקש ולתת לתינוק בקבוק או ציצי אבל אחרי שניסיתם להרגיע אותו חזרה וניסיתם את המים.

הערה קטנה לגבי הנושא, במידה והתינוק שלכם רגיל להרדם על הציצי תוך כדי יניקה יש סיכוי שיהיה קצת יותר קשה לסגל לו את ההרגלים הללו. במידה והתינוק ממשיך להתעורר פעם נוספת, חוזרים על התהליך.


  • טיפ נוסף של הלוחשת לתינוקות הוא “האכלת חלום” – זה טיפ שהלוחשת לתינוקות ממליצה עליו, ואני קיבלתי את ההמלצה לזה גם מאמא שלי שאמרה שאצלה זה עבד.�
    לפני שאתן הולכות לישון, בסביבות 11-12 בלילה, כ3-4 שעות לאחר שהנחתם את התינוק לישון, תרימו אותו תוך כדי שינה ותנו לו בקבוק או ציצי לפה. התינוק ישאר מנומנם, ובמידה והוא רעב אז רוב הסיכויים הם שהוא ישתף פעולה וימצוץ את הבקבוק או הפטמה ויאכל. יש להם מנגנון יניקה והם מסוגלים לאכול גם תוך כדי שינה. במצב כזה התינוק יאכל וישאר מנומנם, לאחר שסיים פשוט הניחו אותו חזרה במיטה או בעריסה, ותנו לו להמשיך לישון. בצורה כזו יש סבירות גבוהה שהוא לא יתעורר בשעה הקבועה שלו.
  • תזונת התינוק- לרוב תינוקות שאוכלים תמ”ל שבעים יותר, ומצליחים לרווח זמן רב יותר בין ארוחה לארוחה, אך יש מקרים רבים בהם יש תינוקות שניזונים מחלב אם ושבעים באותה המידה. אבל ניתן לצפות שתינוק שניזון מחלב אם יהיה רעב לאחר שעתיים שלוש מאחר וחלב אם בהרכבו יותר דליל מתמ”ל ופחות משביע בד”כ.
    במקרה של תזונה על בסיס תמ”ל, אני גיליתי שלפחות אצלי הסימילאק משביע אותו הרבה יותר מהמטרנה, ובמיוחד הרבה יותר מהמטרנה הצמחית (יצא לנו לאחרונה להתנסות כחודש במטרנה וחודש במטרנה צמחית, והילד היה מתעורר כל 3-4 שעות לארוחה, ברגע שנתנו לו חזרה סימילאק הוא חזר לישון לילות שלמים, כמובן שמדברת על סמך ניסיוני האישי בלבד ומסקנותי).
  • דייסה- מגיל 3 חודשים ניתן להוסיף לתמ”ל דייסת קורנפלור, במידה והתינוק לא רגוע ורעב בתדירות גבוהה. הקורנפלור משביע יותר ואז יש סבירות גבוהה שהתינוק ישן טוב יותר. אצלנו בגיל 3 חודשים לאחר שהוא אכל כל שעתיים בערך 180 , הוספתי לו חצי כפית של דייסת קורנפלור לכל ארוחה והילד חזר להיות רגוע . אצלנו זה לא גרם לו להשמנה. בהמשך עברנו לדייסת אורז שהיא קצת יותר מזינה וגם משביעה. מבחינת דייסת מטרנה לילה טוב- לדעתי עדיף ללכת על הדייסה הרגילה שמוסיפים לתמ”ל כי אז יש שליטה על כמויות הדייסה וסמיכותה.


את הטיפים הללו אספתי הן מתוך ספריה של הלוחשת לתינוקות, ומתוך פורום על סמך ניסיון של אמהות שונות, והייתי רוצה לשתף מתוך ניסיוני.
כשיובל היה בן חודשיים, קראתי על הנושא מתוך ניסיונה של אחת האמהות, שטענה שניסתה חלק מהשיטות ושזה מדהים כמה קל היה וכמה זה עבד מצוין.

החלטתי לנסות. עד אז הוא היה הולך לישון בסביבות 10 בלילה, מתעורר בסביבות 2 ובסביבות 6 בבוקר, אוכל וחוזר לישון עד 10 בערך.

ניסיתי לילה אחד, הוא התעורר, נתתי מעט מים לשתות, הוא שתה כמה שלוקים, עשיתי לחישה טפיחה

והוא נרדם תוך כמה דקות.

אחרי שעתיים בערך הוא התעורר שוב, נתתי מוצץ, הוא בכה קצת, נתתי לו בקבוק מים, הוא שתה כמה שלוקים וחזר לישון.

כך היה עוד שני לילות נוספים, ובלילה הרביעי הוא כבר לא התעורר.

אחת לכמה זמן כשלמשל הוא היה אוכל ארוחה אחרונה מוקדם מהרגיל או לא אכל טוב, אז הוא היה מתעורר בלילה , ולא נרגע עד שלא קיבל בקבוק ושבע.

באותם לילות הוא התחיל לדלג על ארוחות הלילה, היה אוכל ארוחה אחרונה בסביבות 10 בלילה, ומתעורר בסביבות 6 וחצי בבוקר, יונק, וחוזר לישון עד 10. כמה ימים לאחר מכן העברתי אותו למיטה שלו ומאז הוא התחיל לישון רצוף עד 10 בבוקר כל יום.



בסביבות גיל 4 חודשים הוא התחיל להתעורר כמה פעמים בלילה, בגלל התחלת צמיחה של שיניים בחניכיים, אבל השיניים הראשונות בקעו לו רק בגיל חצי שנה.  כשהיה נודניק ובוכה הרבה בלילות , היינו שמים לו (ולמעשה עד עכשיו) ג’ל (טי ג’ל) ובמקרים שבהם היה בוכה וצורח היינו נותנים גם חצי מנה סירופ אקמול שהיה מרגיע אותו מאוד ועוזר לו לחזור לישון.


בעיקרון למעט קפיצות גדילה לפעמים שבמהלכן היה אוכל כל שעתיים שלוש גם ביום וגם בלילה והן נמשכו בסביבות היומיים, הוא היה ישן טוב. עד היום הוא ישן מצוין למעט לילות שבהם הוא מתעורר בגלל כאבי שיניים, לרוב לפני כל בקיעת שן אנחנו עוברים שבועיים שלושה שבמהלכם הוא מתעורר בין פעמיים ל6-7 פעמים בלילה , שותה מים וחוזר לישון, אחרי הפעם השניה שהוא מתעורר אני שמה לו ג’ל וזה לרוב מרגיע אותו והוא נרדם מהר יותר.

בד”כ אחרי בקיעת השן לוקח לו עוד יומיים שלושה לחזור לעצמו ואז הוא חוזר לישון לילות רצופים (ועל זה נאמר – חמסה, חמסה ושוב חמסה!)

אשמח לעזור ולענות לשאלות, שווה לכן לנסות, יש לי כמה חברות שניסו את השיטות הללו וגם אצלן הסתמנה הצלחה גדולה.

אפשר לשלוח לי שאלות או לרשום תגובה ואני אשמח לענות.


Response (53)
  1. יפעת דצמבר 25, 2009

    שלום, בני בן חצי שנה. כבר החל מגיל כמעט חודשיים, הוא הצליח לישון לילה שלם לחלוטין. ללא ארוחות לילה. ישן משמונה בערב ועד שש שבע בבוקר.
    הוא מעולם לא ינק. רק בקבוק.
    בגיל 5 חודשים הכנסתי אותו לגן. (לא יודעת אם יש קשר אבל אני מספרת). מלפני שבועיים בערך, בצורה הולכת ומחמירה, הוא מתעורר המון בלילה. בוכה המון, ננתי לו מים ובכה שוב. נתתי טי ג’ל והמשיך לבכות עד שנתתי לו אוכל.
    עוד לא יצאו לו שיניים. אתמול בלילה ניסיתי משהו אחר. נתתי לו מים שהם מעם חמים (כמו חומם שכשהם בארוחה) וזה באמת הרגיע אותו ואז הוא נרדם.
    מה זה אומר העניין הזה? והאם זה ימשך ככה?
    אודה על תשובה

    1. אמא דצמבר 25, 2009

      היי יפעת,
      אני מבינה מדבריך שטרם בקעו לבנך שיניים.
      אצלנו היתה סוג של רגרסיה בשנת הלילה כל פעם שהוא עמד להוציא שן. לפעמים זה נמשך שבוע, שבועיים ואף שלושה ולעיתים לא היו אירועים מיוחדים בלילות.
      ברוב המקרים שבהם הוא היה לפני בקיעת שן, הוא היה מתעורר 4-5 פעמים ולעיתים אף יותר , אחרי כמה שיניים כבר למדנו לזהות דפוס מסוים אצלנו שכלל: שבוע של נזלת ומשהו שנראה כמו וירוס או התקררות, לאחר מכן כמה ימים של ברונכיט, ואז עוד שבוע של נודניק וחוסר מנוחה כאשר בכל התקופה הוא מתעורר פעמים רבות בלילה, ואז אחרי שכבר היינו על סף יאוש היתה מבצבצת לה איזו שן קטנה בפיו.

      שמנו לב שבמקרים שבהם כאב לו הוא פתאום ביקש דייסה באמצע הלילה ולא היה מוותר עד שלא קיבל אותה, כנראה שהדייסה עזרה לו להרדם או שזה הרגיע אותו. לפעמים אחרי 4-5 פעמים אחרי שגם דייסה לא היתה עוזרת הייתי נותנת אקמולי או נורופן וזה היה מרגיע לו את הכאבים לכמה שעות.
      אגב, גם עוד כמה חברות שלי עם ילדים בגילו סיפרו לי שלפני בקיעת שיניים גם אצלן הילדים דרשו דייסה בלילה כשהם רגילים לללילות רצופים.
      מדובר אצלי בילד שישן מגיל חודשיים 10-12 שעות רצוף בלילה , ומגיל שנה 12 שעות ברציפות, אבל לפני שיניים הוא מתהפך לגמרי.
      תזרמי איתו, תנסי להבין שכואב לו ותקבלי את זה באהבה ותנסי לעשות כל שאפשר כדי להקל עליו.בסוף זה עובר והם חוזרים לשגרה (מניסיון של כמה לילות שהיינו מרדימים אותו על הידיים כשהיה חולה או עם כאבים).
      לדעתי אין כל כך קשר בין הגן להתעוררויות מאחר וכבר עבר חודש. גם סיפרת שנתת לו מים חמימים וזה הרגיע אותו.
      תחזיקו מעמד, לא רוצה לבאס, אבל ככה זה יהיה לסירוגין עד שלא יסתיימו לו כל השיניים..
      בהצלחה.

  2. לילי מרץ 23, 2010

    אני אם לתינוק ראשון בן חי שנה תינוק מאוד חמוד ומצחיק לא בוכה אפשר ל הרגיעו בקלות תלא היסרי בהתחלה אכל פפורמולה היה יישן יפה פחדתי שההנקה לא מספקת בהתחלהוהייתי אחרי ניתוח בגיל חודשיים רק הנקה עד היון למעט מוצקים יישן בתשע מקלחת בשעה 6 או 7 נרדם בתשע מתעורר ב11 לפעמים 12 בא לישון איתי יישן עד 2 מתעורר יונק אביו מנסה להרדימו אך קשה לי ואני מתערבת לא יודעת אולי הוא עוד רעב אני לא שלמה אם לא לתת לו לינוק בלילה אם זה היה בקבוק היית מונעת זה קטע יותר ריגשי אסכם מה את ממליצה איך לגמול רוצה לנסות דייסות ביתיות ממליצה אשמל למתכוןו

  3. רחלל אפריל 11, 2010

    שלום בני בן שנה ו3 והוא מתעורר לי המון בלילה אני מביאה לו דייסה בבקבוק של 180 הוא אוכל ונרדם בזמן האחרון הוא לא רוצה את הלול ואני מביאה לו בקבוק כל פעם שהוא קם איזה 3-4 פעמים מה אני אמורה לעשות כדי לגמול אותו ?

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *