תינוק חדש מגיע לבית חדש

2

הגעתו של ילד שני היא תמיד משמחת, אבל עכשיו הגיע הזמן לחשוב על מעבר לדירה גדולה יותר, רכישת רכב משפחתי וגם – להיות רגישים לילד שלכם שהחיים שלו עוברים מהפך

 

הריון שני תמיד מלווה בחשש מסוג אחר ממה שהיה בפעם הראשונה שעברתם את אותה החוויה. זה כבר לא ללכת אל הלא נודע, ואתם כבר לא שואלים את עצמכם שאלות כמו מה יהיה ואיך יראו החיים שלנו עם תינוק טרי. אתם כבר משפחה עם שגרה מסוימת, מנהגים וטקסים, שאליה מצטרף עכשיו חבר חדש. לכן כעת החששות עוסקים בדינמיקה המשפחתית ובהרגלים שהולכים להשתנות, והשאלות שעולות עוסקות באיך האח או האחות הגדולים יתרגלו לנוכחות של התינוק שהצטרף.

בנוסף, המעבר ממשפחה של שלושה לארבעה הופכת את הדברים לקצת יותר מורכבים ברמה הלוגיסטית. אתם צריכים לעבור לבית יותר גדול או לשפץ את חדרי הבית כך שיכילו את שני האחים. מדובר בצעד נפוץ שניתן לישות בקנה מידה קטן, או כפי שנעשה לרוב – באמצעות נטילת הלוואה לכל מטרה, שירות המסופק לרוב בדיוק עבור שיפוץ בתים. גם הרכב הרבה פעמים גדל וגם כאן הלוואה לכל מטרה יכולה להיות לכם לעזר. אז כדי לעשות סדר בבלאגן, ריכזנו עבורכם את כל הטיפים להתארגנות מחודשת לטובת התינוק החדש.

 

  1. מרגילים את הבכור או הבכורה לרעיון של האח החדש

כדאי להשקיע מחשבה עוד בשלב ההיריון להכנה של הילד לקראת אחיו או אחותו החדשים. אפשר להתחיל לקרוא להם לפני השינה סיפורים שעוסקים בהגעת אח חדש למשפחה ולהסביר להם עד כמה שאפשר למה הם יכולים לצפות. לומר שבהתחלה התינוק בעיקר ישן ויאכל, והדרך היחידה שהוא ידע לתקשר בחודשים הראשונים תהיה דרך בכי. גם לאחר שהתינוק ייוולד תמשיכו לדבר עם הילד או הילדה שלכם לגבי התחושות והרגשות שההגעה של התינוק מעוררת בהם. האם הם שמחים או עצובים? האם הם רוצים שהוא יעלם? כל תגובה יכולה להגיע וזה נורמלי לגמרי.

  1. משכנים את הילדים באותו החדר

החדר המשותף לילדים מאפשר לכם להישאר בדירה של שלושה חדרים בלי להיכנס להוצאות גבוהות מדיי או לחלופין – לעבור לדירה של ארבעה חדרים, אבל להפוך חדר אחד לחדר שינה ואת החדר השני לחדר משחקים. זה בנוסף ליתרונות הרבים שבמעבר האחים לשינה משותפת ובהם למידה של סבלנות ואחריות הדדית, היכולת לחלוק, דאגה לזולת ועוד. מה גם שבגילאים הצעירים הם פשוט יגדלו לאהוב את זה. ומה עושים אם אין מקום בחדר? מיטת קומותיים היא פתרון נהדר במקרים מהסוג כזה. עוד דרך שחוסכת במקום היא למקם את המיטות לא אחת ליד השנייה בצורה סימטרית, אלא בצורת ריש, כשראשי המיטות נפגשים.

  1. אם אתם מתכוונים להעביר את הבכור או הבכורה חדר – תעשו זאת בהקדם

מעברי חדרים הם עניין מורכב, גם ברמה האופרטיבית וגם ברמה האמוציונלית. לכן, אם אתם מתכוונים להעביר את הילד חדר תערכו לכך מראש, תסבירו לו את המעבר, תתנו לו לבחור את הריהוט והעיצוב של החדר החדש, תשאלו אותו לדעתו ותהיו רגישים לכך שיכול להיות שהוא חושש שהוא “מוחלף” בתינוק חדש. תציגו לו את היתרונות שבחדר החדש, את הגודל שלו, את העובדה שהוא עצמאי עכשיו ולכן החדר מעט רחוק יותר מכם, ותהיו חיוביים מאוד לגבי המעבר. כמו כן, רצוי מאוד לעשות את זה עוד בתקופת ההיריון ולא אחרי לידת התינוק. גם כדי לא להילחץ מהמעבר וגם כדי לתת לילדכם את תשומת הלב הראויה בנושא.

  1. תערבו את הילדים שלכם

תגרמו לילדים שלכם להרגיש שהם עוזרים לכם בגידול וטיפול בתינוק. תבקשו מהם להביא לכם חיתול, לחתל את התינוק ביחד אתכם, להאכיל אותו ולהרגיע אותו כשהוא בוכה. זה יחבר בין האחים, יגרום להם להתאהב בתינוק ויחזק את תחושת הביטחון במקום שלהם בתוך המשפחה. זה גם יגרום להם להרגיש ש”עדיין צריכים אותם”, תחושה שקצת הולכת לאיבוד כשתינוק חדש מגיע וחלקה הארי של תשומת הלב מוסטת אליו.

  1. תהיו סבלניים

ההמלצה הטובה ביותר וזו שהכי פחות ישימה בהגעת תינוק חדש למשפחה היא להיות סבלניים. זה קשה במיוחד כי ההורמונים משתוללים ויש כל כך הרבה דברים לחשוב עליהם. בנוסף למחשבות טורדות מנוחה כמו מה יהיה עכשיו ואיך זה הולך לעבוד, אתם נאלצים לטפל בבירוקרטיות, טפסים, ביקורות בקופת החולים ולהמשיך לעבוד תוך כדי וכמובן – לטפל במשפחה שלכם. לכן, כדאי לזכור שבאופן אובייקטיבי הדברים הם מורכבים, ואתם לא חייבים לנצח את הכול ולהיות ההורים המושלמים. מגיע גם לכם מרווח נשימה. אבל, כשזה נאמר, תהיו קשובים לילדכם ותנסו להבין מה הוא אומר ולמה הוא מתכוון בכך. תהיו רגישים לניואנסים ותבינו שגם עבורו התקופה הזו כנראה קשה, או לפחות מבלבלת.

 

מעבר ממשפחה של שלושה לארבעה או יותר הוא מעבר קשה, גם ברמה הרגשית וגם ברמה הכלכלית, אבל גם כזה שמביא אתו הרבה מאוד אושר. אז אל תפלו לבורות כלכליים כבדים מדיי, תמיד תחשבו איפה תוכלו לייעל את ההוצאות ואיך, וגם, תהיו קשובים לבני המשפחה שתלויים בכם במיוחד דווקא בתקופה הזו.

קרדיט – שאטרסטוק